Daniją ir Vokietiją sujungs ilgiausias pasaulyje paskandinamas tunelis, kurio statyba prasidėjo 2021 m. sausio 1 d.. Tunelio modulių gamyba vyks krante, vėliau jie bus nuplukdyti į vietą ir paskandinti apie 40 metrų gylyje, Baltijos jūroje.
Vokietijos Fėmarno ir Danijos Lolando salas sujungsiantis 18,2 km ilgio „Fehmarnbelt Fixed Link“ tunelis pakeis tarp šių salų kursuojantį keltą ir maždaug 5 kartus sutrumpins kelionės laiką. Vairuotojai 18,2 km atstumą įveiks per 10 minučių, o traukiniai – per 7 minutes. Statybas planuojama baigti 2029 m.
25 pasiruošimo metai
„Fehmarnbelt Fixed Link“ tunelis bus tiesiamas jungiant 217 m ilgio, 42 m pločio ir 9 m aukščio segmentus. Segmentai į nuskandinimo vietą bus gabenami ant specialios konstrukcijos pontonų, kuriuos temps keturi jūriniai vilkikai. Šie pontonai leis tiksliai pastatyti segmentą jūros dugne.
Šiame tunelyje bus nutiestas keturių eismo juostų greitkelis ir dvi elektrifikuoto geležinkelio bėgių linijos. Šiuo metu kelionė traukiniu iš Hamburgo į Kopenhagą trunka 4,5 valandos, o iš Stokholmo į Hamburgą – 10 valandų. Baigus statybas, šis laikas sutrumpės 2 valandomis. Statybos darbus vykdo
„Fehmarn Belt Contractors“ konsorciumas jungiantis Nyderlandų statybos bendrovės „Boskalis“, „Van Oord“ ir „Femern Link Contractors“ konsorciumas, kuriam priklauso „Aarsleff“, „Max Bögl“, „BAM Infra“, „BAM International“, „Wayss & Freytag Ingenieurbau AG“, „VINCI Construction Grands Projets“, „Soletanche Bachy“, „CFE“ ir „Dredging International“ įmonės.
Planavimo ir projektavimo darbai truko 25 metus. Tai tūkstančiai puslapių analizės ir ataskaitų. Viskas užtruko ir dėl to, kad nors tunelio statybos idėja ir principai buvo pristatyti dar 1996 m., ilgą laiką pirmenybė vis būdavo teikiama tilto statybai. Tik 2010 m. Vokietijos, o 2011 m. Danijos vyriausybės pasirinko gerokai brangesnio tunelio statybos variantą. Lėmė tai, kad ten, kur laivyba labai intensyvi, tunelis yra mažiau rizikinga konstrukcija.
Serijinė modulių gamyba
Objekto statybai skirti moduliai bus serijiniu gaminami specialioje ant jūros kranto pastatytoje gamykloje Redbyje (Danija). Gamykloje bus pagaminti 89 gelžbetoniniai segmentai ir Lollando tunelio portalas. 79 sekcijos bus standartinės, o 10 – sekcijų – specialios, turinčios atskiras patalpas mechanizmams ir įrangai, kuri reikalinga tunelio statybai, o vėliau bus naudojama ir jo priežiūrai. Vienos sekcijos svoris – 73 000 tonų.
[prenumerata mailpoet_form_id=”7″ bg_color=”#b1cbd9″ image_url=”https://sa.lt/wp-content/uploads/2022/01/kranas.png” intro_text=”Rinktinės” white_text=”statybų, NT, inžinerijos” outro_text=”naujienos – gaukite pirmieji!”]Darbinis uostas
2020 m. pavasarį pradėtas statyti darbinis uostas Redbyje, iš kur į statybvietę bus gabenamos statybinės medžiagos ir jau pagaminti 217 m ilgio tunelio segmentai. Antrasis darbinis uostas pradėtas statyti Putgardene, Vokietijoje. Redbyje esantis darbinis uostas trimis baseinais bus sujungtas su tunelio sekcijų gamykla.
Tunelio sekcijos išvažiuos iš gamyklos ir bus užkeltos ant baseinuose plūduriuojančių pontonų, iš kur keliaus į uostą, o iš ten į statybos vietą. Paskirties vietoje segmentai bus saugiai paskandinti jūros dugne iškastoje tranšėjoje bei užpilti, taip apsaugant juos nuo laivų inkarų.
Transportavimui ir paskandinimui bus naudojami specialūs pontonai, kurie tiek laikys 73 000 tonų sveriančius elementus ant vandens, tiek saugiai ir tiksliai nuleis į dugną. Kiekvienas tunelio segmentas iš abiejų galų bus užsandarintas vandeniui nelaidžiomis plieninėmis pertvaromis, kad paskandinus, jo vidus išliktų sausas. Tikslią segmento padėtį, skendimo greitį kontroliuos pontonuose sumontuota speciali įranga.
Darbas abiejose pusėse
Pirmieji segmentai abiejose tunelio pusėse bus pritvirtinti prie Vokietijos ir Danijos pakrantėse pastatytų tunelio portalų. Darbai bus atliekami abiejose pusėse, kad segmentai galiausiai būtų sujungti ties sąsiaurio viduriu. Visa po vandeniu esanti konstrukcija bus užpilta žvyro, smėlio ir akmenų sluoksniais. Pats viršutinis akmenų sluoksnis bus jūros dugno lygyje.
Apskaičiuota, kad tunelio kaina sieks 7,1 mlrd. eurų, tačiau tikėtina, kad ji viršys 8 mlrd. eurų. Projektas finansuojamas ES lėšomis – jis yra vienas iš Europos Sąjungos prioritetinių infrastruktūros projektų. Dalis lėšų bus gauta ir iš tunelio naudotojų. Tikimąsi, kad šio projekto atsipirkimo laikotarpis – 36 metai. Be tunelio, taip pat numatyta modernizuoti geležinkelio liniją tarp Ringstedo ir Redbio. Tunelio operatorė bus Danijos bendrovė „Femern A/S“ bendrovė.
Efektyviai energiją vartojantys ir klimatui nekenksmingi sprendimai
Tunelio operatorė „Femern A/S“ iš rangovų tikisi energiją taupančių ir klimatui nekenksmingų sprendimų. Tai bus įvairiausi įrenginiai, valdymo ir stebėsenos sistemos, naudojamos tunelio eksploatacijos ir priežiūros metu. Taip siekiama užtikrinti veiksmingą, saugų ir stabilų tunelio veikimą nuo pat jo atidarymo 2029 m.
Sprendimai dėl tunelio įrengimo, naudojant pažangias technologijas ir elektroniką, dar nepriimti. „Atidžiai išnagrinėsime pasiūlymus ir įvertinsime, kiek siūlomi sprendimai yra „draugiški“ klimatui, – sakė „Femern A/S“ technikos direktorius Jensas Ole Kaslundas.
Šiuo metu Danijos ir Vokietijos pusėse vyksta intensyvūs statybos darbai, tačiau pats tunelis dar nepradėtas tiesti. Retbyje (Danija) ir Putgardene (Vokietija) dirba apie 800 darbuotojų, tačiau kai 2023 m. Danijoje bus baigta statyti tunelio segmentų gamykla, jų skaičius padidės iki kelių tūkstančių.