Kauno miesto savivaldybei paskelbus, kad verslo iniciatyva ir lėšomis Vienybės aikštėje, greta rekonstruojamo „Pramprojekto“ pastato, bus įrengta pusės tūkstančio vietų požeminė automobilių stovėjimo aikštelė, architektas Mindaugas Reklaitis su kolegomis viešame kreipimesi, dedikuotame Lietuvos architektų sąjungos Kauno skyriui ir Kauno miesto savivaldybei, priminė 2008 metus. Tada buvo išrinkti Vienybės aikštės Kaune suplanavimo konkurso nugalėtojai – bendrovė „Priedanga“ (arch. Mantas Olšauskas, Mindaugas Reklaitis, Julija Kšivickaitė, Irena Olšauskienė).
„Mes, 2008 metais vykusio Vienybės aikštės Kaune suplanavimo konkurso nugalėtojai, kreipiamės į konkurso rengėjus Lietuvos architektų sąjungos Kauno skyrių bei konkurso užsakovus – Kauno miesto savivaldybę, prašydami išaiškinti, kokio projekto pagrindu yra planuojama įrengti Kauno Vienybės aikštėje požeminę 500 automobilių stovėjimo aikštelę ir sutvarkyti viešąją erdvę virš jos. Išreiškiame gilų susirūpinimą, jog 2008 metais vykusio ir plačiai skelbto spaudoje Vienybės aikštės Kaune suplanavimo konkurso rezultatai naujuose savivaldybės planuose neatsispindi“, su tokiu prašymu architektų kolektyvas kreipėsi į sprendimus priimančias institucijas.
Kauno savivaldybė tik ką paskelbė, jog verslas įrengs požeminę automobilių stovėjimo aikštelę, o ji pasirūpins atnaujinti Vienybės aikštės dangą, tačiau „pamiršo“ paskelbti, kokia šios aikštės sutvarkymo vizija, jai keliami funkciniai, estetiniai, architektūriniai reikalavimai ir už mokesčių mokėtojų pinigus atnaujinamos aikštės dangos kuriama pridėtinė vertė visuomenei bei miestui.
Architektų nuomone, taip yra pažeidžiamas pagrįstas asmeninis ir viešasis interesai, nes už mokesčių mokėtojų pinigus rengti net keli Vienybės aikštės sutvarkymo konkursai, kuriuose kompetentinga komisija yra išrinkusi vertingiausius šios aikštės sutvarkymo sprendinius išreiškiantį architektūrinės koncepcijos projektą, tačiau į šių konkursų rezultatus nėra atsižvelgiama. Tvarkant visuomenei svarbias viešąsias erdves ir statant naujus visuomeninius pastatus yra būtinas architektūrinis konkursas.
Architektų grupė, išsiuntusi oficialų raštą, laukia atsakymo, ar planuojamos 500 automobilių stovėjimo vietų požeminės aikštelės statybos ir viešosios erdvės virš jos sutvarkymo projekte bus naudojami 2008 metų Vienybės aikštės Kaune suplanavimo konkurse pateikti pirmosios arba kitų nugalėjusių projektų sprendiniai. Ar buvo savivaldybėje svarstyta galimybė panaudoti 2008 metais įvykusiame konkurse pirmąja vieta nominuotą projektą, koks ir kokiais kriterijais remiantis buvo priimtas sprendimas.
Savivaldybė prašoma išaiškinti, koks bus planuojamos 500 automobilių stovėjimo vietų požeminės aikštelės Vienybės aikštėje statybos ir viešosios erdvės virš jos sutvarkymo projektas, kas bus šio projekto projektuotojas ir architektas. Kokiais kriterijais remiantis buvo (bus) nuspręstas projekto architektas, projekto užsakovas ir projektavimo užduotis. Kokie yra keliami Vienybės aikštės sutvarkymo funkciniai, estetiniai ir architektūriniai reikalavimai.
2008-aisiais įvykusio konkurso komisija, aptardama pirmosios vietos laimėtojų projektą, teigė, jog Vienybės aikštė jame interpretuojama kaip skirtybių sambūvis. Aikštė struktūruojama į skirtingos išraiškos ir funkcijų zonas. Vizualiai idėja pagrįsta tuo, kad jei vienas plokštumos kampas įžeminamas, kitas iškyla kaip pozityvas. Įspaustuose segmentuose formuojami studentų amfiteatrai. Link BLC pastato reljefas kyla ir tampa apželdinta kalva, po kuriuo – daugiafunkcis kultūrinis centras. Po K. Donelaičio gatve siūloma požeminė perėja. Aikštės sutvarkymo pasiūlymo kompozicinė struktūra iš esmės gimininga „Erdvės archeologijos“ koncepcijai („Erdvės archeologija“ – projektas, įvertintas antrąja vieta; autoriai – Architekto A. Karaliaus dirbtuvės: Audrys Karalius, Petras Išora, Guoda Bardauskaitė, Justė Padvarskaitė, Povilas Konkulevičius, Linas Lapinskas, Juozas Mačiulis, Vytis Uža, Kęstutis Lanauskas ir Simas Šidlauskas). Pažymėta, kad ir šis, ir „Erdvės archeologija“ – abu darbai kuria dialogą su istorine aikšte ir esamais statiniais. Sprendinių paieška sėkminga, tęsia pavykusios ankstesnės aikštės sutvarkymo idėjų evoliuciją. Pagrindiniai privalumai – kontekstualumas, kuklumas, estetiškumas.
SA.lt ir LAS inf.