• tikkurila
  • ruukki
  • ruukki
  • tikkurila

Tragedijų pervažose galėtų nelikti

2013 vasario 27 d.

Nelaimių pervažose padariniai tragiški bemaž visada – geležinkeliai progos pasimokyti iš savo klaidų dažniausiai nesuteikia. Visų šių nelaimių priežastis – kelių eismo taisyklių nesilaikymas, kai pėstieji ar vairuotojai nepastebi šviesoforų, užtvarų ar net paties traukinio arba tiki, kad geležinkelį kirsti suspės.

Neįvertinamas pavojus

Lietuvoje šiuo metu yra 538 pervažos. 384 jų reguliuojamosios, t. y. turi signalizacijos įrenginius, dalis jų yra su užtvarais, kurie įspėja kelių transporto priemonių vairuotojus apie artėjančius traukinius. Likusios – nereguliuojamosios. Tokiose pervažose nėra signalizacijos įrenginių, jų neprižiūri pervažininkai, todėl vairuotojai privalo vadovautis esamais kelio ženklais. Kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad geležinkelio pervažoje vairuotojas privalo duoti kelią artėjančiai bėginei transporto priemonei.

Geležinkelio bėgiais važiuoja keleiviniai traukiniai, kurių greitis – iki 120 kilometrų per valandą, taip pat 6 ir daugiau tūkst. tonų sveriantys prekiniai traukiniai, kurių avarinio stabdymo kelias yra apie 1 kilometrą ir daugiau. Taigi mašinistas, net ir pamatęs ant bėgių žmogų, automobilį ar kitą kliūtį, dažniausiai laiku nebegali sustabdyti traukinio ir išvengti susidūrimo. Tokių eismo įvykių padariniai paprastai būna tragiški: žmonės žūva arba sunkiai sužalojami, tampa neįgalūs.

Valstybinės geležinkelių inspekcijos Eismo saugos kontrolės skyriaus vedėjas Tomas Tatarėlis savo darbo praktikoje ne kartą susidūrė su likimą erzinančiais avantiūristais. Nors Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme numatyta, kad pašaliniams asmenims būti, vaikščioti ar važinėti geležinkelių keliais ir geležinkelių kelių bei jų įrenginių apsaugos zonose tam nenustatytose vietose draudžiama, šio draudimo paiso ne visi. Žmonių negąsdina ir Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytos baudos, kurios siekia iki 2000 litų.

Kartais pėstieji drąsesni už automobilių vairuotojus – traukia per pervažą nepaisydami raudono šviesoforo signalo ir prie jos sustojus automobiliams. Įprastai tokie pažeidėjai aiškina, kad šviesoforas galioja tik automobiliams. T. Tatarėlis mano, kad užkirsti kelią nelaimėms pervažose ir apskritai geležinkelyje galėtų visuomenės sąmoningumo ugdymas.

„Lietuvos geležinkelių“ vyriausiasis saugos inspektorius Andrius Janušauskas irgi gali papasakoti ne vieną istoriją apie pervažose net nepristabdančius automobilius, tyčia išvažiuojančius į pervažą pavojingai priartėjus traukiniui, pėsčiuosius, nepaisančius užtvarų, geležinkelio stotyse trumpinančius kelią ir kertančius geležinkelį prieš pat važiuojantį traukinį. Po vieno tokio pernykščio įvykio, kai traukinys susidūrė su krovininiu automobiliu, buvo stipriai apgadintas traukinio lokomotyvas. Tuomet gerokai nukentėjo ir pirmas traukinio vagonas, laimė, toje vagono vietoje nebuvo keleivių.Kauno regiono geležinkelio ruožuose Žasliai–Kaišiadorys–Radviliškis, Kaišiadorys–Kybartai ir Kazlų Rūda–Šeštokai–valstybės siena eismo įvykių geležinkelio pervažose statistika neguodžianti: nuo 2005 metų įvyko 24 eismo įvykiai, kurių metu nukentėjo 27 žmonės, 13 iš jų žuvo, 14 buvo sužeisti. Pašalinių asmenų, vaikščiojančių geležinkeliu neleistinose vietose, nukentėjo dar daugiau: 2005–2012 metais 60 žmonių žuvo, 19 buvo sužeisti.

 Informacijos apie saugą apstu

„Lietuvos geležinkelių“ atstovas neabejoja, kad svarbiausia priemonė norint užkirsti kelią nelaimėms geležinkelyje – visuomenės švietimas. Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ 2009 metais prisijungė prie daugiau nei 42 pasaulio šalyse, kurių kasmet daugėja, minimos Tarptautinės saugaus elgesio pervažose dienos. Kartu su Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnais bei Valstybinės geležinkelių inspekcijos specialistais praėjusiais metais įmonės darbuotojai pervažose vairuotojams ir pėstiesiems dalijo skrajutes, kuriose buvo surašyti svarbiausi saugaus elgesio pervažose principai, taip pat aiškino apie grėsmes geležinkelio pervažose. Šalia pavojingų pervažų statomi specialūs informaciniai stendai, kuriuose pėstieji ir vairuotojai įspėjami apie pervažos kirtimo pavojų. Geležinkelių muziejuje moksleiviams organizuojamos saugaus elgesio geležinkelyje pamokos.

Kasmet komisija, kurią sudaro policijos pareigūnas, savivaldybės ir „Lietuvos geležinkelių“ atstovai, įvertina techninę geležinkelio pervažų būklę, nustato jų kategorijas, teikia siūlymų įrengti naujas pervažas, panaikinti senąsias, jas rekonstruoti ar modernizuoti.

Daugiau skaitykite žurnale…

    Komentarai

    statyba ir architektura
    archicad