Neseniai verslo grupės „Vilniaus prekyba“ bendrovė „Akropolis group“ praplėtė savo veiklos teritoriją – Rygoje atidarytas pirmasis „Akropolis“. 98 tūkst. kv. m ploto prekybos centras įkurtas istorinėje buvusio Kuznecovo porceliano fabriko teritorijoje.
[su_quote]Be plytų, interjere įkomponuota ir daugiau teritorijos istoriją primenančių detalių: porcelianiniai arbatinuko formos šviestuvai, eksponuojamos gamybos procese naudotos originalios gaminių formos, fabriko istoriją primena galerija.[/su_quote]Latviškojo „Akropolio“ („Akropole“) idėja – į pastatą įkomponuoti istorinį buvusio fabriko paveldą, todėl prekybos centro išorėje palikti nenugriauti kaminai, o vidus dekoruotas senamiesčio stiliaus pastatų apdailai naudojamomis plytomis iš buvusios gamyklos, kuri buvo išardyta.
„Akropolio“ pastatas atkartoja porceliano gamybos procesą, kuris susideda iš gaminių formavimo, jų deginimo ir glazūravimo. Dėl šios priežasties prekybos centras susideda iš trijų sujungtų pastatų, atspindinčių kiekvieną iš šių procesų.
Be plytų, interjere įkomponuota ir daugiau teritorijos istoriją primenančių detalių: porcelianiniai arbatinuko formos šviestuvai, eksponuojamos gamybos procese naudotos originalios gaminių formos, fabriko istoriją primena galerija.
180 mln. eurų kainavusio pastato interjero kūrėjai – latvių projektavimo biuras „8.A.M.“. Kalbame su interjero autoriumi Eduardu Beernaertu.
Kokia yra „Akropolio“ pastato architektūrinė idėja?
Prekybos ir pramogų centras „Akropolis“ yra nauja labai svarbi viešoji vieta rytinėje Rygos dalyje. Ji tarnauja kaip šiuolaikinė miesto turgaus aikštė, kur galima ne tik apsipirkti ar gerai praleisti laiką, bet ir svarbiausia – patenkinti buvimo tarp žmonių, bendravimo troškimą. Ši idėja apibrėžė pagrindinius pastato architektūrinius principus.
„Akropolis“ buvo pastatytas buvusioje Kuznecovo porceliano fabriko teritorijoje. Kaip bandėte išsaugoti šios istorinės vietos atmintį?
Nors senieji gamyklos pastatai buvo jau seniai nugriauti, ši vieta visiems žinoma kaip Kuznecovo porceliano fabrikas. Kai pradėjome pastato statybas, radome daug originalių plytų, taip pat statybvietėje liko išsaugoti du istoriniai fabriko kaminai. Prekybos centro „Akropolis“ pastatų išdėstymas atspindi istorinį gamyklos kompleksą, o ypač – originalaus tūrio pastatas šlaitiniu stogu, pastatytu iš šiuolaikinių, pramoninį stilių atkartojančių plytų. Pagrindiniai architektūriniai objektai – trys šiuolaikinio dizaino pastatai, kurių architektūriniame dizaine kaip akcentas panaudotos originalios Kuznecovo fabriko plytos. Dizaine taip pat išsaugoti originalūs iš geležies išlieti stulpai.
Kokie architektūriniai sprendimai buvo panaudoti?
Pastatas išsiskiria aiškiomis ir švariomis formomis, užpildytomis didelių erdvių. Įvairios erdvios pastato dalys skirtos proporcingai atskirti ilgą pastato fasadą. Interjero pagrindinis tikslas – sukurti „aiškų“ miestą, pasižymintį unikalia parduotuvių išore. Siekiant, kad „Akropolio“ lankytojas kuo mažiau jaustųsi esantis nenatūralioje aplinkoje, įrengtos aukštos lubos ir dirbtinės dienos šviesos lempos bei išgauta daug natūralios šviesos.
Koks yra pastatų komplekso išdėstymas?
Pastatas išdėstytas taip, kad jame būtų galima judėti ratu. Jame yra dvi pagrindinės alėjos, sujungtos vadinamosios Kuznecovo galerijos tarp jų. Prekybos centras suskirstytas į tris zonas. Viena jų yra dviaukštis pastatas, kuriame yra kino salės ir laisvalaikio centras „O’Learys“, vidurinioji, istoriją atkartojanti dalis, glaudžia restoranus ir kavines, o paskutiniame vieno aukšto pastate įsikūręs prekybos centras „Maxima“. Devynaukščiame statinyje įsikūrę „Akropolio“ biurai.
Kaip buvo suprojektuotas pastato interjeras?
Interjero koncepcijos autorius – britų dizaino biuras „Benoy“. Kuriant interjero idėją, buvo atspindėtas porceliano gaminimo procesas, sugulęs į tris interjero zonas: formavimo, glazūravimo ir deginimo, sujungtas modernia industrinės elegancijos idėja. Formavimo zona įkūnija drąsias formas ir „stiprią“ geometriją, glazūravimo – kontrastą, apšvietimą, šviesos ir šešėlių žaidimą, o deginimo – skaidrumą, netobulumą, atspindį.
Kokios apdailos medžiagos buvo panaudotos?
Tiek eksterjere, tiek interjere buvo panaudotos „tikros“ medžiagos su aiškia tekstūra: keraminės plytelės, granitas, plytos, stiklas, aliuminis, nerūdijantysis plienas.
Kaip buvo sukurtas pastato eksterjeras?
Pastato eksterjere naudojamos trys pagrindinės medžiagos: pagrindinis pastatas – iš keraminių plytų, kurios išgraviruotos atsitiktine tekstūra, vidurinis pastatas – iš plytų ir aliuminio plėvelės, skirtos techniniams fasadams. Vienijanti įėjimų ir biurų pastato medžiaga – stiklas. Daugiausia buvo naudojamos dviejų spalvų medžiagos – tamsiai pilka (keramikos ir aliuminio tinkleliai) ir Cooper Brown (biurų pastato fasado keramikos, plytų ir aliuminio plokštės).
[su_note note_color=”#FFFFff” radius=”0″]„Glasma Service“ kokybiški fasado sprendimai
Vienos moderniausių Lietuvoje statybų bendrovių „Glasma Service“ specialistų komanda pagamino ir sumontavo prekybos centro „Akropolis“ Rygoje administracinio pastato fasadus. Su šia užduotimi į juos kreipėsi jau ne pirmame projekte kartu dirbantys rangovai – bendrovė „Mitnija“.
Nors objekte, kuris itin svarbus ir užsakovams, ir Rygos gyventojams, jau padėtas taškas, „Glasma Service“ komanda jį prisimena kaip vieną tų objektų, kuriame buvo neeilinių darbų ir kur buvo galima pritaikyti savo patirtį ir galimybes.
Kone 6800 kv. m aliuminio ir stiklo fasado konstrukcijų panaudota administracinio pastato fasadui. Anot bendrovės Pardavimų skyriaus vadovo Juozo Malaškevičaus, Rygos „Akropolio“ projektas – išskirtinis projekto koordinavimu tokio masto objekte, statybų valdymo lygiu ir kontrole: darbai buvo planuojami nuosekliai, preciziškai laikantis terminų.
„Glasma Service“ komanda pagamino ir sumontavo administracinio pastato fasado apvalkalą, įėjimo ir stogo aliuminio sistemas. Įėjimo fasadui buvo pasirinkta surenkamoji fasadinė aliuminio sistema, leidusi išlaikyti nemažus tarpa tramius. Stogo aliuminio sistema išskirtinė: dalis su išoriniais dangteliais, dalis – struktūrinė.
Išskirtinio sudėtingumo užduotis – elementinio fasado sprendimas administraciniam pastatui, specialiai „Glasma Service“ komandos sukurtas bendradarbiaujant su tiekėjais. Įrengiant fasadą, horizontaliai panaudotas struktūrinis stiklinimas, vertikaliai – panaudojus stiklajuostes ir papildomus apdailinius dangtelius.
„Glasma Service“ specialistų komanda, bendradarbiaudama su aliuminio sistemų tiekėjais, sukūrė fasado sistemą, kuri buvo tiek funkcionali, tiek estetiška.
Panaudojus apgalvotą sprendimą – aliuminio profilių dangtelius, šešėliuojant, pro langus į patalpas patenka mažiau saulės, taigi, mažėja vėdinimo sąnaudos: taip įgyvendinama architektūrinė koncepcija, sykiu užtikrinamas patalpų komfortas.
Projekto „Akropolis“ Rygoje plėtotojai siekia aukšto standarto BREEAM įvertinimo. Šis įpareigoja dar labiau pasitempti. Įgyvendinant projektą buvo parinkti specialūs, griežtus reikalavimus atitinkantys profiliai – interpretacijų čia negalėjo būti. Labai aukšti reikalavimai kelti akustiniam komfortui.
Nors biuruose vyrauja pilki ir juodi aliuminio-stiklo fasadai, Rygoje parinkti kaštoninės spalvos profiliai yra aliuzija į prekybos centrui būdingas spalvas.
Šiuo metu „Glasma Service“ komandos įgyvendinami projektai: biurų pastatas „U219“, „Magnum“, „Green Hall 3“, būsimasis biurų pastatas Žalgirio stadiono teritorijoje „Business Stadium North“ ir verslo centras SQVERAS Kaune.
[/su_note]
Straipsnis paskelbtas žurnale „SA.lt“ (Statyba ir architektūra) | 2019 gegužė.
Taip pat skaitykite:
[su_note note_color=”#FFFFff” radius=”0″] [su_posts id=”132114″ posts_per_page=”1″ tax_operator=”0″ order=”desc” ignore_sticky_posts=”yes”][su_posts template=”templates/teaser-loop.php” tax_term=”163″ tax_operator=”2″ offset=”1″ order=”asc” orderby=”id” ignore_sticky_posts=”yes”][/su_posts] [/su_note]