Ilgiausias pasaulyje tunelis, kurį statė 10 metų

Rolandas Kažimėkas 2021 gruodžio 9 d.
tunelisTik SA
Atalo tunelis Indijoje. (suvidhaaapki.com nuotr.)

Indijos Pradešo valstijoje esančioje Himalajų dalyje, 2020 m. gruodį atidarytas Atalo tunelis  buvo statomas 10 metų. 9,02 km ilgio tunelis yra ilgiausias pasaulyje tunelis, nutiestas aukščiau nei 3000 m virš jūros lygio. Tunelis kerta Rohtango perėją ir gerokai sutrumpino keliones iš Sisio į Manalį.

Pagrindiniai duomenys

Atalo tunelis buvo tiesiamas taikant vadinamąjį naująjį austrišką tunelių tiesimo principą „New Austrian tunnelling method“ (NATM), kuris šiuo metu yra pagrindinis tunelių statybos kalnuose metodas. NATM principai suformuoti 1948 m., pagal juos uolienų masyvas naudojamas kaip atraminė konstrukcija. Tunelio skerspjūvis yra pasagos formos, jis  vientisas, jo plotis – 10,5 m, aukštis – 5,25 m, tunelyje nutiesto kelio važiuojamosios dalies plotis – 8 m. Vidutinis Atalo tunelio aukštis virš jūros lygio – 3048 m. Aukščiau išsidėstęs tik Milašano tunelis Tibete (4774 m aukštyje virš jūros lygio), bet jis daug trumpesnis – 5,7 km ilgio.

Žiūrėkite video apie statybų procesą:

ilgiausias tunelis pasaulyje atalo tunelis

Iš pradžių objaktas buvo pavadintas Rohtango tuneliu, bet 2020 m. gruodį jis buvo pervadintas Atalo – buvusio ministro pirmininko Atalo Bihari Vajpayee, kurio kadencijos metu buvo nuspręsta įgyvendinti šį projektą, garbei. Objektą suprojektavo Pasienio kelių organizacija (BRO), o 2009 m. konkurso būdu atrinktas generalinis rangovas – bendrovių „AFCONS Infrastructure“, „Shapoorji Pallonji Group“ ir „Strabag“ konsorciumas. Projektas kainavo apie 438 mln. JAV dolerių. Ateityje, netoli šiaurinio įvažiavimo, numatyta pastatyti 100 m ilgio tiltą per Chandros upę.

4 valandomis trumpesnė kelionė

Iš pradžių buvo numatyta, kad tunelis bus pradėtas eksploatuoti 2020 m. gegužę, tačiau dėl koronaviruso pandemijos tunelio atidarymas buvo atidėtas. Tunelis pradėtas eksploatuoti 2020 m. gale ir tapo alternatyva 79 km ilgio keliui, nesuskaičiuojamais serpantinais per Rohtango perėją, vedančiam iš Manalio į Sisu. Pietinis įvažiavimas yra už 25 km nuo Manalio, 3060 m aukštyje, o šiaurinis – Lahaulo slėnyje, 3071 m aukštyje. Leistinas paros eismo intensyvumas – 1 500 sunkvežimių ir 3 000 lengvųjų automobilių.

ilgiausias tunelis atalo tunelis indija

Nutiesus Atalo tunelį kelionė iš Sisio į Manalį sutrumpėjo 46 km. Kelionė trunka mažiau nei valandą, skirtingai nei pavojingas maršrutas serpantinais, kuris įveikiamas tik per 5 valandas. Neabejotinas Atalo tunelio privalumas – galimybė keliauti žiemą: kalnų kelias per perėją atviras tik nuo gegužės iki lapkričio. Pokyčiai bus naudingi ne tik gyventojams ir turistams, bet ir vyriausybei, kuriai šis tunelis yra strateginis objektas: juo galima greitai perdislokuoti karinius dalinius.

Nepriekaištinga konstrukcija

Tunelio darbą kontroliuoja ir valdo duomenų rinkimo ir apdorojimo sistema SCADA, į kurią integruotos apšvietimo, ventiliacijos  sistemos, vaizdo kameros, priešgaisrinė įranga ir elektros energijos paskirstymas. Pasirūpinta saugumu: kas 150 m yra telefonai, kas 60 m – priešgaisriniai hidrantai. Avariniai išėjimai įrengti kas 500 m, o sugedus ar įvykus avarijai keleiviai galės iš pagrindinio tunelio evakuotis 3,6 x 2,25 m dydžio avariniu tuneliu, nutiestu po važiuojamąja dalimi. Eismo valdymui taip pat naudojami skaitmeniniai sprendimai. Energijos kontrolė skirta taupiam elektros energijos vartojimui – objektas turi būti energetiškai efektyvus.

Taip pat įdiegta automatinė incidentų aptikimo sistema, o vaizdo stebėjimo kameros išdėstytos kas 250 m. Oro kokybę fiksuojantys prietaisai įrengti kas 1 km, o avarinis apšvietimas ir išėjimo krypties ženklai – kas 25 m. Ventiliacijos sistema suprojektuota taip, kad atlaikytų atšiaurias klimato sąlygas ir veiktų nuo –15 °C iki 20 °C temperatūrų diapazone.

Komentarai