🤝 Naujasis „Fracht“ biuras: Išskirtinis dizainas, įkvėptas gamtos
🤝 Kodėl silikoninis tinkas netinka senųjų pastatų restauracijai?

Kultūros paveldo ir šiuolaikinės architektūros sintezė: kaip saugoti, atvaizduoti istoriją ir pritaikyti prie šių dienų poreikių?

Justina GRAINĖ

Kultūros paveldo specialistai ir architektai jau daug metų įvairiuose projektuose bando ieškoti kompromisų ir bendro požiūrio į išskirtinių istorinių objektų atnaujinimą. Kaip išsaugoti pastatą, kurio kiekviena sienos plyta turi savo istoriją, tačiau kartu apsaugoti nuo laiko poveikio ir suteikti šių dienų įvaizdį?

Vienu iš tokios sinergijos pavyzdžių šiandien gali būti bažnyčios pastatas Garliavoje, 2022 m. atvėręs duris visuomenei kaip moderni dizaino studija ir renginių erdvė. Architektė ir dailininkė Edita Righetto, čia kūrusi savo dizaino studiją ir pasiūliusi išskirtines erdves klientams, prisipažįsta – ši sakralinė vieta tapo gyvenimo projektu. Laiko tėkmės paveiktas pastatas daugybę metų tarsi užsispyręs laukė dabartinės jo savininkės prisilietimo.

Garliavos baznycia siandien Vaidoto Darulio nuotr
Garliavos bažnyčia šiandien, Vaidoto Darulio nuotr

Vaidoto Darulio nuotr.

Teko aiškinti, kad bažnyčios Lietuvoje neparduodamos

Šimtametė Garliavos bažnyčia E. Righetto gyvenime atsidūrė jau labai seniai. Ši istorija tęsiasi jau kone dvidešimt metų. „Ši istorija apima trečdalį mano gyvenimo“, – sako architektė. Tuo metu E. Righetto dirbo pagalbininke ieškantiems investicinių projektų Lietuvoje. Būtent vienas tuo metu jos buvusių klientų ir pastebėjo apleistus evangelikų liuteronų maldos namus Garliavoje. „Tuomet mano klientas italų verslininkas paprašė manęs pasiteirauti, gal tas pastatas parduodamas. Bandžiau jam sakyti, kad Lietuvoje bažnyčios įprastai neparduodamos. Bet, mano pačios nuostabai, susisiekus su evangelikais liuteronais, jie pasitarę nusprendė bažnyčią parduoti. Mane sužavėjo ši idėja ir aš pasisiūliau taip pat tapti dalininke“, – pasakoja architektė. 

Realybė pasirodė kiek sudėtingesnė

Parengus bažnyčios atnaujinimo projektą, tapo akivaizdu, jog investicija – labai didelė, tad objektą teko perleisti kitam savininkui. Daug metų bažnyčią perpirkęs savininkas nieko nedarė, o išskirtinis objektas E. Righetto niekaip neišėjo iš galvos. „Maždaug po aštuonerių metų, kai jau buvau baigusi architektūros studijas ir mintyse kūriau jau kitokius planus šiai vietai, galiausiai susiradau bažnyčios savininkus ir pasiūliau perpirkti atgal. Taip galiausiai tapau vienintele šios vietos savininke“, – sako E. Righetto. 

Architektė neslepia, kad darbas su tokiu išskirtiniu objektu pareikalavo laiko, pinigų, kūrybinio įkvėpimo ir netgi derybinių įgūdžių diskutuojant su paveldosaugininkais. Aplinkiniai taip pat ne kartą kritikavo tokį architektės pirkinį. „Pirmiausia todėl, kad pastatas tikrai buvo kritinės būklės. Dabar net sunku prisiminti, bet sienos griuvo, nebuvo durų, langų, stogo, kiemo. O apie infrastruktūrą nėra ką ir kalbėti. Vaizdas buvo tikrai liūdnas. Pasiryžti gaivinti tokį objektą reikėjo net ne versliškos, o meniškos sielos. Ir tikrai ne kartą atrodė, kad ne be reikalo vėliausi į šią situaciją“, – šypsodamasi pasakoja architektė.

20191002 160542
20191001 154413

Vaidoto Darulio nuotr.

Kaip sujungti istoriją ir naujas funkcijas?

  • Paskirtį padiktavo pastatas. Šiandien Garliavos bažnyčia yra vienintelė maldos vieta, priklausanti fiziniam asmeniui ir tapusi komerciniu objektu. Čia veikia ne tik pačios E. Righetto studija. Bažnyčios erdvėse šiandien organizuojamos parodos, ekspozicijos, vyksta renginiai, žmonės nuomojasi patalpas privačioms šventėms. 
  • Išsaugotos paveldo vertybės. Kiekviename žingsnyje taisykles diktavo paveldo vertybių sąrašas, kuriame numatytos saugotinos bažnyčios vertybės: pati bažnyčios pastato erdvė, langai ir jų padalinimai, stogas ir ne tik. Todėl, pavyzdžiui, atkuriant stogą, išlaikyta visiškai tokia konstrukcija, kokia buvo originaliai, išlaikytas netgi sijų skaičius ir išdėstymas.
  • Nesibaigiantis pokytis. Prikelti ir atnaujinti bažnyčią truko ketverius metus, tačiau nepabaigtų darbų vis dar yra. Pavyzdžiui, ateityje laukia vidaus ir sienų sprendimai. „Atrodo, tai gyvas procesas, kuris niekada nesibaigia ir prireikia vis naujų sprendimų“, – sako architektė.
Architekte ir dailininke Edita Righetto
Architektė ir dailininkė Edita Righetto

Vaidoto Darulio nuotr.

E. Righetto sako, kad, dirbant su Garliavos bažnyčia, buvo bandoma parodyti kiek kitokį požiūrį į kultūros paveldą, nei įprasta Lietuvoje: „Dažniausiai dirbant su tokiais objektais Lietuvoje bandoma imituoti pastato atstatymą naudojant šiuolaikines medžiagas ir technologijas, deja, tai dažnai atrodo šiek tiek netikra. Mes norėjome rasti santykį tarp paveldo ir šiuolaikinio dizaino, išlaikant pastato tūrį, originalias linijas, proporcijas ir kitus elementus. Tam atsirado laiptai, durys, silpnas apšvietimas, ko anksčiau nebuvo.

„Dažniausiai dirbant su tokiais objektais Lietuvoje bandoma imituoti pastato atstatymą naudojant šiuolaikines medžiagas ir technologijas, deja, tai dažnai atrodo šiek tiek netikra. Mes norėjome rasti santykį tarp paveldo ir šiuolaikinio dizaino, išlaikant pastato tūrį, originalias linijas, proporcijas ir kitus elementus.“

Kokie pokyčiai įvyko senoje bažnyčioje?

Žinoma, pirmiausia reikėjo įrengti stogą, lietaus sistemą, kanalizaciją, drenažą, įstiklinti langus, įvesti elektrą, o tik tuomet eiti į vidų ir ieškoti, kaip sukurti tą istorinę ir šiuolaikiškumo dermę.

  • Nestandartinis antras aukštas. Siekiant sukurti daugiau išnaudojamos erdvės, nekeičiant bažnyčios pastato tūrio, įrengtas išskirtinis antras aukštas-konsolė. Tai nuo išorinių sienų atitrauktas stalas, kuris konstruktyviai nesiremia į sienas, bet laikosi ant prie erdvės priderintų medinių kolonų. Čia įsikūrė pačios E. Righetto studija, kurią prireikus galima išmontuoti. 
  • Autentiškos durys. Visos istoriškai bažnyčioje buvusios durys, kurių išskirtinumas – aukšta ir siaura stakta, išlaikytos, nepakeistos jų formos ir nesumažinti aukščiai. 
  • Tvarūs sprendimai. Bažnyčioje įrengtos šildomosios grindys, oro ir vandens šildymo sistema. 
  • Atnaujinimas be pėdsakų. Kaip dar vieną svarbų ir įgyvendintą sprendimą architektė įvardija tikslą, kad bažnyčioje nebūtų matyti nė vienos tvirtinimo detalės ar varžto. Taip siekta sukurti lengvumo įspūdį, išlaikant grakštumą ir dizaino švarumą.
  • Raudonų plytų sienos. Kadaise pastate buvo kailių raugykla, todėl į jo sienas įsigėrę daugybė druskos, kurias nuolat išskiria plytos. Todėl vienas iš sprendimų buvo palikti sienų plytas atviras.  
  • Sienų drenažas. Pastato sienos storos, todėl reikėjo padirbėti, siekiant įrengti drenažą tiek išorėje, tiek viduje.

Vaidoto Darulio nuotr.

Vaidoto Darulio nuotr.

Padiktavo naują požiūrį į kultūrinį paveldą Lietuvoje

Nors tuomet, kai E. Righetto klientas išreiškė norą įsigyti bažnyčią, architektė atsakė, kad Lietuvoje tai neįprasta, pasaulyje tokia praktika nėra reta. „Škotijoje, Prancūzijoje, kitose šalyse kultūros paveldo objektų yra labai daug ir jie įvairiai prižiūrimi. Lietuvoje turime ne tiek daug pilių, dvarų, bažnyčių ir dažniausiai jos iki šiol atlieka savo funkcijas. Didelėse šalyse tokios paskirties nebenaudojamų objektų yra daugiau, todėl ten lengviau rasti įsigyti tokį pastatą. Baltijos šalyse tokių objektų rasti nėra taip lengva“, – sako E. Righetto. 

Daugybę metų su dizainu dirbusi, o vėliau ir architektės profesiją įgavusi E. Righetto ilgai gyveno Italijoje, kur su paveldu dirbama daug drąsiau, nei priimta Lietuvoje: „Ten leidžiama ieškoti glaudesnio santykio tarp paveldo ir šiuolaikinės architektūros. Būtent tai ir bandžiau panaudoti dirbdama Garliavos bažnyčioje.“

Šiuolaikinė estetika paveldo negriauna

Tai, kad dirbant saugomuose objektuose, architektams ir paveldosaugininkams kartais sunku susikalbėti, patvirtina ir E. Righetto. Pašnekovė sako ne kartą girdėjusi pasisakymų, kad tai, kas galima užsienyje, dažniausiai nesulaukia paveldosaugos specialistų pritarimo Lietuvoje. „Nes viskas daroma griežtai pagal įstatymo raidę ir mažai kas nori prisiimti atsakomybę. Dažniausiai valstybės tarnautojas bijo nuspręsti kitaip. Gal tam galėtų atsirasti kažkokios kompetentingos komisijos iš architektų, kurios galėtų tam tikrais atvejais pamatyti ir leisti priimti tam tikrus sprendimus. Tai neturi likti tik paveldosaugos specialistų atsakomybė. 

Mūsų atveju atsakomybę prisiėmiau aš. Todėl dirbdami jautėmės, lyg esame po didinamuoju stiklu. Manau, šis objektas gali tapti tam tikru paskatinimu Lietuvoje aktyviau diskutuoti, koks paveldo ir šiuolaikinės architektūros santykis gali būti, kiek šiuolaikiškumo galime įsileisti į istorinius objektus ir kaip jis gali pastiprinti ir pabrėžti paveldą, o ne jį užgožti. 

Gal Lietuvoje tokių pavyzdžių turime dar mažai, bet pasaulyje jų tikrai yra labai daug ir tikrai puikių. Jie rodo, kad dirbant kultūros paveldo objekte nebūtina imituoti kažkokių senovinių stilių, galima rasti būdų, kaip išsaugoti tai, kas gražu, pabrėžti tai ir surasti tam santykį su šiuolaikine estetika“, – sako architektė ir prisipažįsta, kad artimiausiuose jos darbų planuose – dar vienas nestandartinis objektas, kuris taip pat bus išskirtinis savo istorija.

Istorinių pastatų modernizavimas

Paveldo architektūra įprasminama ją įveiksminus ir pritaikius šiuolaikiniams poreikiams, tuomet atgaivinama ir pati istorija. Istorinių pastatų modernizacijai svarbi ir techninė aplinka, paveldo išsaugojimas, atnaujinimas, priežiūra ir viso to finansavimas.

Ekspertai kalba apie tai, kokios įstatymų ir reglamentų bazės trukdo ir kaip būtų galima supaprastinti šiuos procesus neprarandant paveldo atnaujinimo kokybės, bet ir suteikti tam daugiau pagreičio.

🤝 Naujasis „Fracht“ biuras: Išskirtinis dizainas, įkvėptas gamtos
🤝 Kodėl silikoninis tinkas netinka senųjų pastatų restauracijai?