• ruukki
  • tikkurila
  • tikkurila
  • ruukki

A energinio efektyvumo klasės automobilių salonas: paprasčiausiai protinga

2016 vasario 1 d.

Sostinėje vienas po kito duris atvėrę automobilių salonai sulaukė pagyrų už modernius architektūrinius ar inžinerinius sprendimus. Naujasis „Škodos“ automobilių salonas kartelę kilstelėjo dar aukščiau – tai pirmasis automobilių centras Lietuvoje, gavęs A energinio efektyvumo klasę patvirtinantį sertifikatą. Šio centro sandarumo parametrai atitinka dar aukštesnės – A++ – energinio efektyvumo klasės reikalavimus.

Prioritetas – A klasė

„Škodos“ automobilių salonas iškilo miesto pakraštyje, greta Gariūnų verslo parko. Čia įrengtas 4 tūkst. kvadratinių metrų ploto automobilių centro pastatas, naudotų automobilių lauko ekspozicijos stoginė, erdvės naujiems automobiliams saugoti, stovėjimo aikštelė klientų ir darbuotojų transportui. Sklypo miesto pakraštyje privalumas – didesnis plotas nei įprasta centrinėse miesto dalyse, naująjį automobilių centrą klientams patogu pasiekti ir iš miesto, ir iš užmiesčio.

Automobilių saloną projektavusios bendrovės „Vilniaus archprojektas“ architektas Darius Linartas pripažino, kad pagrindinius objekto parametrus padiktavo užsakovo programa, technologiniai ir firminio stiliaus reikalavimai. Užsakovas iš anksto išsakė pageidavimą projektuoti A energinio efektyvumo klasės pastatą.

„Jeigu šį centrą lygintume su B klasės pastatais, pagrindiniai skirtumai išryškėja projektuojant, rengiant pastato išorinių elementų, tokių kaip cokolis, sienos, langai, lauko durys, stogas, detales ir mazgus, reikia daugiau dėmesio skirti sandarumui bei šilumos tiltelių eliminavimui. Parenkant daugiasluoksnių išorės sienų plokščių storį, langų ir lauko vartų šilumos laidumo koeficientus buvo rinktasi iš kokybiškesnių, sykiu – ir brangesnių nei įprasta tokio tipo pastatams variantų. Vėliau buvo atlikti skaičiavimai specialioje energinio vertinimo projekto dalyje. Pastačius pastatą atliktas energinio efektyvumo patikrinimas ir sertifikavimas, paremtas natūriniais bandymais“, – aiškino architektas.

Automobilių salone įrengtas geoterminis šildymas, ateityje planuojama sumontuoti saulės kolektorius.

Kadangi pastatas racionalus, didelių iššūkių įgyvendinant A klasės reikalavimus, anot architekto, neiškilo. Funkcinės objekto zonos, kuriose nustatyti skirtingi temperatūros režimai, buvo atskirtos atitinkamo šilumos laidumo atitvaromis ir durimis.

skoda_salonas_2

Projekto plėtotojus A energinio efektyvumo klasės sprendinių klausimais konsultavo Nacionalinės pasyvaus namo asociacijos specialistai. Asociacijos valdybos pirmininko, įmonės „EE plius“, atlikusios energinio efektyvumo modeliavimo ir inžinerinių sistemų projektavimo darbus, vadovo Remigijaus Simanavičiaus vertinimu, užsakovas, apsisprendęs investuoti į energiškai efektyvų statinį, priėmė racionalų sprendimą.

„Nuogąstavimai ar baimės paremti nežinojimu ir nekompetencija. Jei tikslas – mažai energijos naudojantis pastatas, atitinkantis ne žemesnę kaip A energinio efektyvumo klasę – numatomas pačiame projekto koncepcijos lygmenyje, ji pasiekiama tikrai nesudėtingai. Užsakovas turėjo remtis tam tikrais koncerno „Škoda“ reikalavimais, automobilių salone panaudota daug stiklo, įrengti vartai, tačiau ir tai nesutrukdė siekti aukštesnio energinio efektyvumo“, – aiškino R. Simanavičius.

Objekte buvo panaudoti laikomieji metalo rėmai. Esant dideliems tarpatramiams jie lyginti su santvaromis, todėl sumažėjo konstruktyvo aukštis, tačiau išsaugotos didelės reikiamo aukščio erdvės. Kiti gamyklinių rėminių konstrukcijų privalumai – sparti statyba ir geresni detalių sujungimo, sandarumo parametrai, estetinis vaizdas bei išbaigtumas.

Šis sprendimas taip pat leido sumažinti pastato išorinių atitvarų plotą, taigi ir šilumos nuostolius. Šiltinimo sprendimai buvo parinkti visų pirma įvertinus izoliacines stogo, sienų, langų charakteristikas.

Pašnekovas gyrė sprendimą šilumos gamybai panaudoti šilumos siurblį ir įrengti grindų šildymą, o tai taip pat leido sumažinti energijos sąnaudas. Juolab kad aukštesniuose pastatuose ypač efektyvu daugiau šildyti darbo zoną ir mažiau – lubas.

„Tinkamų sprendimų parinkimas, įdiegimas, kokybiškas ir išbaigtas projektas, atsakinga techninė priežiūra arba statybos proceso suvaldymas bei kontroliavimas – tai esminės prielaidos, leidžiančios pasiekti gerą rezultatą. Taigi net ir didelis pastatas su vartais ir stiklo fasadais puikiai atitiko A klasei keliamus reikalavimus“, – apibendrino pašnekovas.

Pastato projektavimas – lyg automobilio kūrimas

skoda_salonas_1

„Daugiau sunkumų sukėlė žema sklypo vieta, nes reikėjo išspręsti pastato matomumo problemą, išlyginti didelius reljefo perkritimus. Tai padarėme atitinkamai komponuodami pastatų tūrius. Vizualiniam frontui praplėsti puikiai tiko „Škodos“ firminėmis spalvomis papuošta stoginė, kuri pratęsė pagrindinį pastato fasadą ir pridengė ūkinę sklypo zoną“, – pasakojo „Vilniaus archprojekto“ architektas.

Pastato išdėstymą, tūrinę ir planinę kompoziciją parinko patys architektai.

„Stengėmės logiškai sujungti gana skirtingų parametrų dalis ir įvilkti jas į minimalistinės estetikos, tačiau proporcingą korpusą. Mūsų darbas priminė automobilio projektavimą: visų pirma jis turi važiuoti, tačiau kartu svarbu ir tai, kaip atrodys, ar bus atpažįstama markė“, – aiškino D. Linartas.

Koncerno „Škoda“ atstovai architektams pateikė konkrečius firminės pastato stilistikos pageidavimus: kad ši atitiktų tam tikrus reikalavimus, kad būtų išlaikytas bendras visiems šios markės automobilių salonams modelis. Iš anksto buvo žinomi pagrindiniai interjero reikalavimai, medžiagos, sienų, durų spalvos, išorės raiška pagrindinėje fasado dalyje. Iš užsienio į naująjį centrą atkeliavo stendai, baldai, plakatai.

Daug dėmesio – salono interjerui

Automobilių salono stilistika, pašnekovo teigimu, atitinka dabartinį koncerno „Škoda“ šūkį – „Simply clever“ (ang. „Paprasčiausiai protinga“): čia vyrauja minimalistinė estetika, šviesios, išgrynintos spalvos, griežtos stačiakampės formos, daug stiklo. Ir fasaduose, ir interjere netrūksta baltos spalvos, pagyvintos firminės žalios spalvos akcentais ir įrėmintos pilkų ar rusvų tonų.

Automobilių salone daug dėmesio skirta klientų komfortui: čia numatytos laukimo, poilsio vietos, informaciniai stendai, vaikų žaidimų zona. Didžioji salono dalis – bendra erdvė, kurioje įrengta automobilių ekspozicija, pardavimų vadybininkų darbo vietos, priėmimo į priežiūros tarnybą registratūra, klientų aptarnavimo vietos. Nuo bendros zonos atskirtos tik administracinės ir pagalbinės patalpos salės pakraštyje bei antresolėje.

NAUJASIS „ŠKODOS“ AUTOMOBILIŲ SALONAS – VIENAS IŠ AŠTUONIŲ ŽURNALE „STATYBA IR ARCHITEKTŪRA“ (2016 M. NR. 1) PRISTATOMŲ OBJEKTŲ, KURIŲ STATYBOS IR EKSPLOATACIJOS ISTORIJA ĮRODO, JOG A IR AUKŠTESNĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO KLASĖS – PASIEKIAMAS STANDARTAS.

Komentarai

statyba ir architektura
archicad