Kitąmet vyksiančioje 58-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje Lietuvos paviljonas keliems mėnesiams virs šviesiu ir nerūpestingu paplūdimiu. Šaliai atstovaus šiuolaikinė menininkių Rugilės Barzdžiukaitės, Vaivos Grainytės ir Linos Lapelytės opera-performansas „Saulė ir jūra“. Iš pirmo žvilgsnio lengvabūdišką, bet labai aktualias ekologines problemas nagrinėjantį projektą pristatys Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonija, o paviljoną kuruos Londono „Serpentine“ galerijos viešųjų programų kuratorė Lucia Pietroiusti.
Gana neįprastu Venecijos bienalei žanru prisistatysianti Lietuva nukelia ambicingą operą nuo scenos ir įkurdina prie menamos jūros. Pagrindinis „Saulės ir jūros“ veikėjas – šiuolaikinė ryškiaspalviais maudymosi kostiumėliais prisidengusi vasarotojų visuomenė. Gulėdami ant keliomis tonomis smėlio padengtų erdvės grindų, poilsiautojai atlieka įprastas pliažo procedūras ir dainuoja. Operos librete atostogautojų mintys įgarsinamos gyva ir nerūpestinga kalba. Solo partijose – gyvenimiški rūpesčiai, prisiminimai, filosofiniai pamąstymai, net kremo nuo saulės sudėtis ir ryto planai kepti kiaušinienę. Menininkės operoje itin lengvai, pagaviai ir su švelnia ironija kalba apie visuomenės bei gamtos ekosistemų krizes ir griūtis.
Nors „Saulės ir jūros“ premjera įvyko 2017-ųjų spalį tarptautiniame teatro festivalyje „Sirenos“ Nacionalinėje dailės galerijoje, kūrinys pradėtas plėtoti 2016 metais Akademie Schloss Solitude rezidencijoje. Pats jos direktorius ir meno vadovas, programos įkūrėjas ir tarybos pirmininkas prof. Jean-Baptiste Joly kartu su VDA Nidos meno kolonijos vykdomąja direktore menotyrininke dr. Rasa Antanavičiūte patvirtinti Lietuvos paviljono komisarais. Be šios didžiausios Vokietijoje menininkų rezidencijos, operą-performansą koprodiusuoja Miuncheno teatras Münchner Kammerspiele, Goethe’s institutas ir Dresdeno valstybinis teatras, kuriame 2018-ųjų kovą pristatyta vokiškoji operos versija. Pagrindinis prodiuseris – VšĮ „Neon Realism“ (buvęs „A-Laukas“). Toliau kūrinys bus plėtojamas Ujazdowski pilies Šiuolaikinio meno centro rezidencijoje Varšuvoje.
Viename iš svarbiausių šiuolaikinio meno renginių kūrinys pirmą kartą suskambės angliškai. Venecijai adaptuojamas ne tik libretas, bet ir garso takelis bei pačios operos trukmė. „Saulę ir jūrą“ planuojama paversti keturių valandų reginiu, kuriame dainuos ne tik lietuviai. Operos atlikimui bus organizuojama speciali tarptautinė atlikėjų atranka. Lietuvoje ir Venecijoje numatyta vieša lydinčių renginių programa. Be to „Saulės ir jūros“ pasirodymą papildys katalogas su specialia, riboto tiražo vinilo plokštele – operos garso įrašu.
Operos-performanso autorėms tai nėra pirmas bendras darbas. 2011-2013 metais kurta ir vis dar po pasaulį keliaujanti šiuolaikinė opera „Geros dienos!“ pelnė 6 tarptautinius apdovanojimus Europoje. Apkeliavusi dešimtis festivalių opera transliuota BBC Radio 3 ir LRT eteryje. 2014 m. Lietuvoje ji pelnė Auksinį scenos kryžių kaip geriausias 2013 m. lietuvių autorių pastatymas, o dar šiemet už novatoriškus ir originalius sprendimus menininkės apdovanotos Boriso Dauguviečio auskaru. Bendraautorių kūryboje ypatingas dėmesys skiriamas dokumentikos ir fikcijos, realizmo ir poezijos santykiui, taip pat – teatro, muzikos ir vizualiųjų menų persidengimui.
Simboliška, kad tokį vasarišką kūrinį Venecijoje pristatys VDA Nidos meno kolonija, įsikūrusi panašiame, į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą įtrauktame kurorte prie Baltijos jūros. Tarptautinę meno rezidencijų programą, edukacijos projektus ir parodas organizuojantis Vilniaus dailės akademijos padalinys rūpintis nacionaliniu paviljonu imasi antrą kartą. 2015 m. 56-ojoje Venecijos bienalėje Kolonija pristatė menininko Dainiaus Liškevičiaus projektą „Muziejus“.
Nuo 1895 metų kas dvejus metus rengiama tarptautinė Venecijos bienalė laikoma prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Pagrindinės parodos kuratoriumi šįkart paskirtas daugiau nei dešimtmetį „Hayward“ galerijai Londone vadovaujantis Ralph Rugoff. Lietuva Venecijos bienalėje dalyvauja nuo 1999 metų, todėl 2019 m. gegužės 11 – lapkričio 24 d. vyksiančioje bienalėje Lietuva prisistatys vienuoliktąjį kartą.
[su_note note_color=”#FFFFff” radius=”0″]Rugilė Barzdžiukaitė (g. 1983) kuria teatro ir kino srityse. Jos mėgstamos kūrybinės strategijos – įtampos tarp objektyvių ir įsivaizduojamų tikrovių tyrinėjimas bei žaismingas antropocentriško pasaulėvaizdžio kvestionavimas.
Vaiva Grainytė (g. 1984) – rašytoja, dramaturgė ir poetė – dirba tarpdisciplininiuose teatro projektuose. Paskutiniuose jos darbuose reiškiasi autorės kūrybai būdingi bruožai: asmeninė ir kolektyvinė atmintis, buities atspindžiai ir socialinės temos darniai dera su poezijos, lengvo absurdo ir siurrealizmo pustoniais.
Lina Lapelytė (g. 1984) – menininkė, muzikantė ir kompozitorė. Jos performansu grįsta praktika neatsiejama nuo muzikos ir koketuoja su populiariąja kultūra, lyčių stereotipais bei nostalgija.
Pavilijono komisarė dr. Rasa Antanavičiūtė yra VDA Nidos meno kolonijos projekto iniciatorė, vystytoja ir Kolonijos vykdančioji direktorė (nuo 2011).
Paviljono komisaras prof. Jean-Baptiste Joly yra Akademie Schloss Solitude – didžiausios Vokietijoje menininkų rezidencijų programos – įkūrėjas, tarybos pirmininkas, direktorius ir meno vadovas (nuo 1989).
Paviljono kuratorė Lucia Pietroiusti nuo 2013 m. yra viešųjų programų kuratorė Serpentine Galleries Londone. Ji yra Park Nights, Saturday Live, Talks and Seminar, Serpentine Cinema ir kitų programų iniciatorė, kuratorė ir ko-kuratorė.
[/su_note]