Per sąlyginai neilgą laiko tarpą, Saudo Arabijos architektūra tarytum išdygo iš niekur ir pradėjo skintis kelią bei lyderiauti architektūros ir statybos industrijoje. Nuo visus nustebinusio dirbtinių salų projekto iki aukščiausio pasaulyje dangoraižio – Dubajuje galime aptikti įvairiausius postmodernistinės architektūros objektus, kurie sulaukia itin didelio ne tik architektų, bet ir kiekvieno bent kažkiek besidominčio šia tema, dėmesio. Šį kartą buvo pristatytas utopinis „The Line“ projektas, kuriuo planuojama sudrebinti įprastą urbanistikos ir architektūros suvokimą.
Ateities miesto megaprojektas
„Vertikalus miestas“ – taip dažnai vadinamas naujasis „NEOM“ vystomas didžiausias pasaulyje statybų projekto pasiūlymas. Iki šiol tai skambėjo tarsi iš pasakos, panašias struktūras buvo galima pamatyti tik mokslinės fantastikos filmuose, todėl daug dėmesio sulaukęs pasiūlymas visiems atrodė nerealistiškas. „Pernelyg didelė konstrukcija, kad ją būtų įmanoma išpildyti“, – taip dažnai atsiliepia komentatoriai ir įvairūs specialistai, tačiau tai nesustabdė Saudo Arabijos princo, Mohamedo Bin Salmano, nuo jo pasiūlymo tolesnio vystymo ir realių statybų pradžios vykdymo.
„The Line“ (liet. „Linija“) tai du paraleliai išdėstyti 500 m aukščio dangoraižiai, kurių ilgis net 170 km! Jų išorę numatyta padengti atspindinčiu stiklu, tačiau sunku įsivaizduoti, kaip tokie eksterjero sprendiniai galėtų darniai įsipaišyti į esamo regiono aplinką. Paties objekto vieta – dykumos atkarpa, kurios pabaigoje (arba galime sakyti, pradžioje) yra prieiga prie vandens Arabijos įlankoje. Palyginimui įsivaizduokime, kad nuo Vilniaus miesto šiaurinės dalies iki piečiausio taško tėra apie 32 km. Visgi projekto išskirtinumas ne tik jo neįtikėtiname dydyje, bet paties pasiūlymo vizijoje: naujas gyvenimo būdas iki šiol neregėtoje urbanistinėje struktūroje.
Naujajame mieste nebus naudojami automobiliai, o visą žmogui reikalinga infrastruktūra bus pasiekiama per 5 minutes pėsčiomis. Miestui reikalingą energiją numatoma gauti pasitelkus vėjo ir saulės elektrines, o vandenį tiekti nenaudojant anglies dvideginio per vandens gėlinimo įrenginius. Tai būtų pirmasis pasaulyje energetiškai pasyvus miestas. Šiame mieste norima ne tik sumažinti automobilių kiekį, tačiau visiškai jų atsisakyti bei skatinti naudoti požeminį metro ir greitojo traukinio sistemą, ištiestą per viso miesto ilgį.
Galima tvirtai teigti, kad tai ateities vizija, kadangi šiuo metu dar nėra sukurtos atitinkamos technologijos. Lieka neišspręstas tiek vandens gėlinimo įrenginių klausimas, tiek greitojo traukinio technologija, kuriai pagal pasiūlymą reikia išvystyti net 510 km/val. greitį. Kalbant apie paties miesto architektūrą, Saudo Arabijos princas siūlo pritaikyti cyberpunk (liet. kiberpankas) stilių – tai postmodernistinės fantastikos žanras, kurio pagrindinis bruožas yra labai aukštas technologijų lygis. Tokį stilių dabar galime pamatyti tik mokslinės fantastikos filmuose, kur vyrauja niūri atmosfera, šaltų atspalvių pastatų medžiagiškumas, skraidančios mašinos ir pan. Vargu, ar daug kam tokia gyvenamosios aplinkos atmosfera bus maloni ir jauki. Nors mieste planuojama įrengti dideles žaliąsias erdves ir parkus – jų realus išlaikymas yra jau kitas klausimas.
Trilijono dolerių klaida ar sėkmingai išpildyta urbanistinė vizija?
Buvo svarstoma, kad šis pasiūlymas tėra viešinimo triukas, tačiau po keleto mėnesių prasidėjo projekto statybos – atrodytų kiek per greitai tokiam grandioziniam objektui. Dronų nufilmuoti vaizdai rodo, kad šiuo metu yra paruošta apie 10–20 km teritorijos, kur ateityje turėtų prasidėti ir pačios statybos. Aplink statybvietes yra įrengtos ilgalaikės darbuotojų stovyklavietės. Svarbu paminėti, kad jau dabar vykstančios statybos sutrukdė vietinių regiono genčių gyvenimą. Dėl projektui numatytos didžiulės teritorijos buvo priverstinai iškeldintos senbuvių gentys, o pasipriešinusių statyboms laukė, švelniai tariant, nemalonus likimas. Pilnai išpildytas projektas taip pat kelia pavojų vietinei gyvūnijai ir jų migracijos keliui, kadangi 170 km riba smarkiai keičia jų įprastus kelius, o atspindintis eksterjero stiklas gali suklaidinti ir sužaloti paukščius.
Vis dėlto dar per anksti spręsti ir tikėtis, kad ši utopinė idėja iš tiesų bus realizuota. Kadangi tai nėra pirmas ir paskutinis atvejis, kai pradėtos statybos sustojo dėl įvairiausių priežasčių ir toliau nebuvo tęsiamos. Nors pati idėja atrodo įmanoma – pakeisti miesto struktūrą ir paversti jį vertikaliu, perorganizuoti gyvenamąją aplinką, naudoti tik atsinaujinančius energijos šaltinius, – visgi didžiausios abejonės kyla dėl paties objekto dydžio. Palyginus, kad abiejų „dangoraižių“ aukštis tolygus JAV esančiam Pasaulio prekybos centrui, kurio statybos užtruko 8 metus, o šį objektą siūloma ištiesti per 170 km, kas būtų 4 tūkst. tokių dangoraižių, sudėtinga įsivaizduoti, kiek iš tiesų užtruktų statybos. Nors prie jo dirbtų kur kas daugiau įvairių specialistų, būtų naudojamos modernesnės technologijos, visgi, panašu, kad tai yra užduotis šimtmečiams.
„NEOM“ pasiūlė itin optimistišką projekto užbaigimo datą – 2030 m. Kas atrodo neįmanoma, tačiau atsižvelgus į paties miesto struktūrą, kurioje visa reikalinga infrastruktūra, patogumai ir parkai turėtų būti pasiekiami trumpo pasivaikščiojimo pėsčiomis metu, manoma, kad projektas gali būti įgyvendinamas, tik kur kas mažesniu mastu. O atsikrausčius pirmiesiems gyventojams, „The Line“ miestas bus toliau statomas ir plečiamas, iki kol pasieks numatytą 170 km ribą, bei galės apgyvendinti apie 9 mln. gyventojų.