Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos

Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos

Švietimo architektūra

„Architektūros fondas“ kartu su Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakultetu 2015 m. surengė pirmąjį paskaitų ciklą, skirtą švietimo architektūros kūrimo problemoms spręsti. Šio ciklo metu penki pranešėjai iš Olandijos, Vokietijos, Jungtinės karalystės, Italijos ir Belgijos pasidalijo savo patirtimi, pasiekimais formuojant ir pertvarkant mokymosi erdves.

Buvęs paskaitų ciklas paskatinto senųjų demokratijų patirties studijas ir plačias skirtingų sričių specialistų diskusijas: architektūros, švietimo ir viešojo administravimo specialistų, atsakingų už mokymosi erdvių kūrimą ir transformacijas, taip pat neabejingų bendruomenių atstovų. Daug dėmesio buvo skirta architektūros ir mokymosi paradigmų suderinamumui bei jų kaitai.

Tęsdami pradėtą diskusiją švietimo architektūros pokyčių klausimais, „Architektūros [pokalbių] fondo“ 22-asis paskaitų ciklas sieks plačiau aptarti valstybės, miesto, mokyklos bendruomenės bei asmeninio dalyvavimo įtaką ir vaidmenį puoselėjant ugdymo sistemą bendrai ir naują edukacinių erdvių kokybę.

svietimo architektura 1 1

Šiandien, gruodžio 6 d. dar galite suspėti į ciklo pirmąjį renginį – Sun–Young Rieh paskaitą „Mokykla kaip socialinė infrastruktūra“. Pašnekovė – architektė, architektūros tyrėja, dėstanti Seulo universitete, o šiuo metu Delfto Technikos universitete. Paskaitos metu daug demėsio bus skiriama pradinėms mokykloms, kurios vis labiau tampa ypatingomis vietomis bendruomenės gyvenime, todėl švietimo erdvėse kuriamos inovacijos turėtų būti pasirengusios užtikrinti nuolat besikeičiančius visuomenės poreikius.

svietimo architektura 4

Sausio 11 d. (ketvirtadienį) – pokalbių ciklą pratęs olandų architekto, Delfto Technikos universiteto dėstytojo Wessel de Jonge paskaita – „Edukacinių pastatų architektūros tęstinumas ir kaita“. Joje bus akcentuojama glaudesnio ryšio svarba tarp architektūros objekto pakartotinio panaudojimo ir nekilnojamojo turto plėtros. Siekiant išsaugoti pastato ar komplekso kultūrines vertes, restauracijai turėtų būti suteikta visai nauja misija – alternatyviai derinti naujos funkcijos erdvės poreikį su vartotojų ar rinkos reikalavimais.

svietimo architektura 5

Sausio 19 d. (penktadienį) trečiąją paskaitą „Naujos švietimo koncepcijos ir mokyklos pastatas“ skaitys Šveicarijos istorikas ir architektūros kritikas Daniel Kurz. Jis pristatys naujus ir rekonstruotus mokyklų pavyzdžius iš Šveicarijos, Vokietijos ir Skandinavijos šalių, atskleis kaip individualaus mokymo koncepcijos suformavo poreikį dirbti skirtingų dydžių ir sudėties grupėse.

Pastarąjį dešimtmetį tai lėmė nusistovėjusios ugdymo erdvių struktūros ar plano koncepcijos pokyčius.

svietimo architektura 2 1

Sausio 25 d. (ketvirtadienį) norvegė architektūros tyrėja Cecilie Andersson skaitys paskaitą tema – „Būsto pasirinkimas, arba kaip derėtis dėl galimybių“. Pranešėja apžvelgs švietimo galimybes, atsiradusias nagrinėjant seną, šalia jūros esančią gamyklą, ir iniciatyvas, žaismingai laviruojant ir paisant taisyklių ar apribojimų, susiduriant su sunkumais ir atlaikant atsiradusias įtampas. Tokioje situacijoje nuolat kyla klausimas, kaip toli galima nukrypti ieškant geriausio kelio mokyklai, ir atrasti tai, kas netelpa į institucinius rėmus.

svietimo architektura 3

Vasario 1 d. (ketvirtadienį) paskutinioji ciklo paskaita – edukalogijos istorikės Catherine Burke iš Jungtinės Karalystės. Paskaitoje „Vieta leidžianti džiaugtis mažais dalykais ir demokratišku gyvenimu“bus nagrinėjamos kelios pagrindinės tarptautinės poveikio kryptys, dariusios įtaką kuriant modernią pokario mokyklą. Taip pat bus analizuojama išskirtinė Crow Island mokyklos, JAV, įtaka Europos mokyklų architektūrai ir švietimui.

Nathalie Denizot

 

Vasario 8 d. (ketvirtadienį) – „Architektūros [aktualijų] fondo“ paskaita, artima 22-ajam pokalbių ciklui, kurią skaitys Nathalie Denizot iš Prancūzijos. Pranešimo „Spalvų itaka mokymosi aplinkai“ tikslas – supažindinti su įkvepiančiomis spalvų asociacijomis, atitinkančiomis naudotojų poreikius mokymosi aplinkoje. Bus pristatoma studija atlikta europiniame kontekste, remiantis bendradarbiavimu, ir atsižvelgiant į skirtingo amžiaus vaikų raidos etapus bei į tai, kaip vaikai, paaugliai bei jauni žmonės sąveikauja su aplinka.

Kiekvienas iš pranešėjų paskaitos metu rekomenduos knygą. Jas galite rasti NDG Dailės informacijos centro mediatekoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius). Negalėsiančius dalyvauti pokalbiuose, kviečiame praėjusių paskaitų vaizdo įrašus ir fotografijas žiūrėti internete.

Ciklo kuratoriai: Liutauras Nekrošius, Edita Riaubienė, Dolf Broekhuizen
Iliustracija: Aurimas Gaižauskas
Pokalbiai rengiami bendradarbiaujant su VGTU Architektūros fakultetu.
Pokalbiai vyks sausio – vasario mėnesiais Nacionalinėje Dailės Galerijoje (NDG), Konstitucijos pr. 22, Vilniuje.
Pokalbių pradžia 20.00 val. Renginiai nemokami. Pokalbiai vyks anglų kalba.
Pokalbiai filmuojami, video įrašai talpinami www.archfondas.lt
Paskaitų ciklo rėmėjai: Lietuvos Kultūros taryba, Nyderlandų Karalystės ambasada, „Tarkett“.

Temos: „Švietimo architektūra“, Architektūros [pokalbių] ciklas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

Susiję straipsniai
Susiję straipsniai