Kasmetė kūrybinių intervencijų savaitė „priARTink“ jau šeštą sezoną gaivina viešąsias Vilniaus erdves. Būtent toks šio festivalio tikslas – pagyvinti Vilniaus skverus ir parkus bei leisti miestiečiams įsitraukti į kūrybines veiklas viešosiose erdvėse. Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto studentai šįmet išbandė žaidybinės komunikacijos sprendimus, skirtus viešosioms erdvėms.
Informavimas apie mieste rengiamus projektus, galimybė pasidalyti miestui skirtomis idėjomis ir svajonėmis ar tiesiog draugiškų, kūrybiškų aplinkų kūrimas – tai būdai formuoti patrauklias miesto erdves. Kūrybinės intervencijų savaitės „priARTink“ metu VGTU Kūrybinių industrijų trečiakursiai analizavo sostinės viešąsias erdves ir siekė atskleisti šių vietų potencialą, sukurdami kūrybinius objektus ir rengdami trumpus pasirodymus. Prie miesto viešųjų erdvių gaivinimo prisidėjo ir „Erasmus“ studentai iš įvairių valstybių.
Pasak „priARTink“ sumanytojos, dr. Jekaterinos Lavrinec, kasmet organizuojant viešųjų erdvių tyrimų ir kūrybinių sprendimų savaitę, pasimato miesto pokyčiai. „Šiuo metu viena po kitos atnaujinamos miesto erdvės, todėl itin aktualus tampa gyventojų įtraukimas į sprendimų priėmimą dėl viešųjų erdvių. Todėl dalis kūrybinių intervencijų autorių eksperimentavo su instrumentais, skirtais atgalinio ryšio apie viešąsias erdves rinkimui. Kiti autoriai siekė sukurti miestiečiams komfortiškas sąlygas praleisti daugiau laiko viešosiose arba praplėsti savo žinias apie įvairius miesto objektus“, – komentavo miesto antropologė J. Lavrinec.
Siūlome susipažinti su šių metų „priARTink“ kūrybiniais darbais:
1. Intervencija: Išrink parkui vardą!
Vieta: parkas prie Gedimino kalno
Iniciatoriai: Gabriele Zablockyte (Lietuva), Sacha Field (Nyderlandai), Luka Van Royen (Belgija), Christoph Lurtz (Vokietija), Deniz Aksel (Austrija)
Idėja: „Erasmus“ studentai atkreipė dėmesį, kad parkas prie Gedimino kalno neturi savo tapatybės: populiari vieta atskirta nuo Bernardinų sodo, o parko lankytojai negalėjo pasakyti, ar ši vieta turi savo vardą. Iš čia gimė idėja paskatinti lankytojus išrinkti parko vardą ir siūlyti alternatyvius pavadinimus. Pasak iniciatorių, tikslas buvo sukurti draugiško, šilto bendravimo vietą, traukos tašką, kur, nepaisant šaltų orų, galėtų burtis lankytojai. Sumanymas pritraukė skirtingo amžiaus vilniečius ir miesto svečius.
2. Intervencija: „Play Vilnius“
Vieta: Katedros aikštė
Iniciatoriai: Autorės: Brigita Beniušytė, Patricija Aračiauskaitė, Vaiva Gasiūnaitė, Aigilė Dunauskaitė, Brigita Kulbušauskaitė
Ideja: „Play Vilnius“ – milžiniškas (5m ir 5m) stalo žaidimas, kuris kvietė praeivius vėl pasijusti vaikais ir praskaidrinti savo dienos rutiną: ne tik vaikai, bet ir suaugę aktyviai jungėsi, žaidė, juokėsi ir išėjo šypsodamiesi. Per 4 valandas žaidime apytiksliai sudalyvavo 76 žmonės. Dalyvavo ir vilniečiai, ir miesto svečiai. Visi jie buvo patenkinti ir nustebę, jog Katedros aikštėje gali būti aktyvios veiklos. Planas pagyvinti Katedros aikštę puikiai pavyko – Katedros aikštė tikrai ŽAIDĖ.
3. Intervencija: „Meilės kaliošas“
Vieta: Romain Gary skulptūra
Iniciatoriai: Karolina Kubertavičiūtė ir Akvilė Antanavičiūtė
Idėja: populiarinti literatūrą ir supažindinti vilniečius su Romain Gary skulptūros atsiradimo istorija. Skulptūra skirta rašytojo meilės istorijai, todėl autorės siūlė vilniečiams pasidalinti savo meilės patirtimi, įmetant į specialią dėžutę atsakymą į klausimą: „Romain Gary – prancūzų rašytojas, vaikystėje Vilniuje susižavėjęs mergaite Valentina, kovodamas dėl jos dėmesio pjaustė ir valgė kaliošą, o ką Jūs padarytumėt dėl meilės?“ Mintys vėliau atsidurs Instagram paskyroje „Meilės Kaliošas” (#meileskaliosas). Prie šiltos renginio atmosferos kurimo prisidėjo ir muzikantai.
4. Intervencija: kvestas „Bado žaidynės“
Vieta: Moniuškos skveras
Iniciatoriai: Vaida Vyrukaitytė, Gintarė Kalkauskaitė, Christian Allmer (Austrija), Alexis Donneaud (Prancūzija)
Idėja: išsiaiškinę, kad daugelis skvero lankytojų net nepastebi skvere esančio kompozitoriaus Stanislovo Moniuškos biusto, o apie patį kompozitorių skvere trūksta informacijos, „Erasmus“ ir Kūrybinių industrijų studentų komanda sugalvojo „kvestą“ – žaidimą, skirtą kompozitoriaus biografijos pažinimui. Visame skvere buvo išdėliota klausimų, į kuriuos gavę atsakymus, žaidėjai galėjo sužinoti slaptą kodą ir atidaryti paminklo papėdėje esančią skrynią su obuoliais, serija.
5. Intervencija: Kaip valdytum Lietuvą TU?
Vieta: aikštelė prie paminklo Karaliui Mindaugui
Iniciatoriai: Akvilė Noreikaitė, Rimantė Bružaitė, Kamilė Kanapeckaitė, Tomaš Rinkevič, Laura Mikuckaitė
Idėja: Lauko tyrimas parodė, kad aikštelė prie paminklo Karaliui Mindaugui yra tranzitinė, ir žmonės retai sustoja pasigrožėti čia esančiomis Vilniaus žymiomis vietomis. Komandos kūrybinis sprendimas buvo sukurti gyvo Karaliaus Mindaugo personažą bei veidrodį, kuriame galima pasidaryti asmenukę su karūna taip įsikūnijant į valdovą. Gyvasis Mindaugo personažas kvietė praeivius atsakyti į klausimą „Kaip valdytum Lietuvą TU?“ ir savo idėjas užrašyti ant specialios lentelės. Reakcijų buvo sulaukta įvairių – nuo ignoravimo iki šypsenų ir smagaus įsitraukimo į intervenciją.
6. Intervencija: Emocijų tinklas
Vieta: Barbakano kalnas
Iniciatoriai: Eivilė Rugieniūtė, Monika Gikytė, Toma Čeginskaitė
Idėja: netiesioginis praeivių bendravimas gali pagyvinti viešąsias erdves. Šiuo atveju praeiviai naudojo spalvotus siūlus anonimiškai išreikšti savo emocijas, užkabinant atitinkamos spalvos siūlus, iš kurių vėliau buvo nupintas emocijų tinklas. Šia intervencija buvo siekiama nuspalvinti, pagyvinti ir suteikti jaukumo rudeniškam Barbakano kalnui. Kūrybiniame sumanyme dalyvavo ir tinklų pynimo meistras, ir folkloro grupė.
7. Intervencija: #Šachmatauk
Vieta: Bernardinų sodas
Iniciatoriai: Agnė Kazlauskaitė ir Joana Jukovec (Lietuva), Tornike Umankoshvili (Gruzija)
Idėja: iniciatyvos autoriai nusprendė atnaujinti Bernardinų parke esančią šachmatų lentą ir paskatinti vilniečius aktyviau naudotis parko privalumais. Parengtos žaidimo instrukcijos pritraukė vilniečių dėmesį ir naujokus, norinčius išmokti žaisti šachmatais.
8. Intervencija: Norėti nedraudžiama
Vieta: Reformatų skveras ir Lukiškių aikštė
Iniciatoriai: Indrė Petrylaitė, Greta Kurkinaitė, Monika Gradavičiūtė
Dar vienas komunikacijos įrankis erdvių naudotojų poreikiams surinkti: paprastos lentos, kurios gali būti įrengtos skveruose prieš formuluojant konkursų sąlygas arba rengiant atnaujinimą. Priklausomai nuo lentos apipavidalinimo lenta pritraukia skirtingas amžiaus grupes. Reformatų skvere paliktoje ryškioje lentoje skvero naudotojai paliko štai tokius pageidavimus: riedlenčių parkas, scena, lauko treniruoklai, futbolo aikštelė, sūpynės, vaikų žaidimų aikštelė.
9. Intervencija: Press Play (Paspauk „Play“)
Vieta: Konstantino Sirvydo skceras (Prancūzparkis)
Autorės: Patricia Vilches, Nerea Souto, Sara Moreno (Ispanija)
Idėja: studenčių grupė iš Ispanijos organizavo muzikinių instrumentų dirbtuves ir siūlė praeiviams improvizuoti Konstantino Sirvydo skvere. Ši iniciatyva pirmiausia pritraukė užsieniečius. Pasak intervencijos autorių, vietiniai vaikai yra labai paklusnūs ir net norėdami įsitraukti į muzikinę improvizaciją iš pradžių laukia tėvų pritarimo. „Ispanijos gatvėse tokiose situacijose tėvai veikiau seka vaikų norais“, – pastebėjo autorės. Iniciatorės platino instrukcijas, kaip pasigaminti muzikinius instrumentus patiems iš atliekamų medžiagų (plastikinių šaukštelių, traškučių dėžučių ir pan.) ir kvietė išbandyti jų skambesį.
Į improvizaciją įsitraukė sporto komanda iš Azerbaidžano – www.facebook.com
10. Intervencija: Tauro Lounge
Vieta: Tauro kalno apžvalgos aikštelė
Iniciatoriai: Paulina Žukaitė, Edgaras Džiugelis, Aušrinė Vilkauskaitė, Dovydas Vaišnoras
Idėja: atliktos apklausos duomenys atskleidė, jog ši vieta turi potencialą suburti žmones, teikia galimybę kompanijoje praleisti laiką lauke grožintis Vilniaus miestu, tačiau neturi sėdimų vietų, todėl projektas siekė išspręsti būtent šią problemą. Buvo „įkurdinti“ 3 suoliukai ir taip išnaudotas minėtas aikštelės potencialas žmonėms išlipti iš automobilių, kartu praleisti laiką lauke grožintis Vilniaus miestu. Taip pat buvo pagaminta ir prikabinta instrukcija, kuri rodė, kaip žmonės patys gali pagaminti suoliuką ir prijungti jį prie jau esančių. Suoliukų įkurtuvių svečiai buvo vaišinami kava ar arbata, žaidžiami smagūs žaidimai. Renginio sukeltas efektas buvo labai aiškiai matomas jau pirmąją valandą, žmonės vis kartojo, kaip čia trūko suoliukų, gavę karštų gėrimų, kalbino autorius apie festivalį ir patį renginį, siūlė vasarai prigaminti dar daugiau suoliukų ir juos pastatyti visame mieste.
11. Intervencija: Pokyčių Pop-up
Vieta: Reformatų skveras
Iniciatoriai: Ugnė Aglinskaitė, Kornelija Biekšaitė, Austėja Nedzveckaitė
Idėja: kūrybinės intervencijos tikslas – išbandyti komunikacijos įrankius, siekiant ne tik supažindinti miestiečius apie rengiamus miesto projektus, bet ir surinkti grįžtamąjį ryšį. Reformatų skveras – viena iš tų vietų, apie kurią žinoma, jog ji bus atnaujinta, tačiau tyrimas parodė, kad skvero lankytojai nežino, kuris projektas bus įgyvendintas. Kalbinti dalyviai pažymėdavo, kad neskaidri mieste įgyvendinamų projektų komunikaciją sukelia vilniečių nusivylimą. Įrengus kėdę (įsijautimui į aplinką, kad galima būtų ramiai atsisėsti ir įsižiūrėti į panoramas) ir informacinį stendą su galimybe palikti žinutes, pavyko surinkti vilniečių poreikius. Įsitraukę vilniečiai pažymėjo, kad reikalingos vietos sportui, aktyviam laisvalaikiui, šunų vedžiojimui, kai kas pasisakė prieš paminklus viešoje erdvėje.
12. Intervencija: Nežinomos vienuolyno istorijos
Vieta: Pranciškonų vienuolyno kiemelis, Trakų g. 9
Iniciatorės: Živilė Tolpežnikaitė; Živilė Kairevičiūtė; Augustė Kalinauskaitė
Idėja: Pranciškonų kiemelis ir pats vienuolynas yra labai graži, jauki vieta pačioje Vilniaus širdyje, tačiau žmonės ten neužsibūna, naudoja kaip tranzitinę vietą sutrumpinti kelią. Projekto „Nežinomos vienuolyno istorijos“ iniciatorės pakvietė istorija besidominčius vilniečius užeiti į vienuolyno vidų, susipažinti su istorija, vienuolyno erdvėmis. Iniciatyva skirta padrąsinti nebijoti naudotis vietuolyno erdvėmis, ateitį į vykstančius renginius. Užsimezgęs bendradarbiavimas tarp vienuolyno administratorių ir kūrybinių industrijų studentų galėtų virsti naujomis ekskursijomis ir kitais kūrybiniais pažintiniais formatais.
13. Intervencija: Testas „Have a rest, take a test!“
Vieta: Reformatų skveras
Iniciatoriai: Kristina Krikščiūnaitė, Svajūnas Matulėnas, Vlado Sabic
Idėja: kaip užmegzti pokalbį su praeiviais? Pasiūlymas atlikti improvizuotą testą apie savo asmenybę, gauti prizus ir apsikeisti įspūdžiais apie dieną ir apie skverą pralinksmino praeivius ir įnešė dagiau šypsenų į parko erdvę.
14. Intervencija: Svajonių gaudyklė (Dream Catcher)
Vieta: Žemaitės skeras
Iniciatoriai: Paula Sprink, Akvilė Zovaitė
Idėja: svajonių gaudyklė, dekoruota rudens lapais, siūlė Žemaitės skvero lankytojams pasidalinti savo svajonėmis, tarp kurių vienos buvo realistiškos, o kitos fantastiškos. Šia intervencija studentės siekė sukurti šilto ir atviro bendravimo vietą. Kūrybinį sumanymą įkvepė ir Žemaitės, kaip drąsios keliautojos ir svajotos, asmenybė.
15. Intervencija: Rotonda
Vieta: Parkas prie Gedimino kalno
Iniciatoriai: Laura Šakalytė, Elena Stepšytė, Samanta Žylaitė, Dovilė Antonovaitė, Eglė Videkaitė
Idėja: Vilniečių pamėgta legendinė kavinė „Rotonda“ yra patogioje parko vietoje, ir dažnas praeivis yra pasirengęs pasidalyti prisiminimais arba istorijomis apie šią vietą. Siekdamos surinkti šiai vietas skirtas istorijas ir vilniečių linkėjimus, intervencijos autorės organizavo kelių dienų diskusijų platformą prie pat kavinės.
16. Intervencija: Išbandyk laimę / Get lucky
Vieta: Vinco Kudirkos skveras
Iniciatoriai: Jisu Park, Lucie Gocyk, Tiphanie De Smedt
Siekdamos sukurti „trumpą žaidimą užimtiems žmonėms“, autorės atsigręžė į korėjiečių tradicinius žaidimus, kuomet į ąsočius įmestos strėlės simbolizuoja sėkmę jas įmetusiam žmogui. Analogiškas žaidimas Kudirkos skvere pritraukė skirtingo amžiaus žmones, kuriems buvo siūloma, prieš išbandant laimę, užsirašyti savo svajones. Tai atvedė autores prie idėjos, kad renkant įvairių miestų arba rajonų gyventojų svajones ilgainiui gali būti sukurtas svajonių žemėlapis.