Top Baneris

Drobėse – senamiesčio pastatų laiptinių dekoro elementai

2017 sausio 5 d.
Pasidalykite straipsniu

„Atėjai, pamatei, išėjai: kultūringos grindys“ – šiuolaikinės tapybos paroda, atskleidžianti Eglės Ridikaitės meilę grožiui ir Vilniui.

Įspūdingo formato 23 darbų ciklui sukurti tapytojai prireikė net ketverių įtempto darbo metų. Klaidžiojant po Vilnių, po senųjų pastatų laiptines, menininkės akys pastebėjo nepelnytai užmirštą laiptinių dekorą – keramines grindų kompozicijas. Ji pamatė grožį, kurio daugelis mūsų visiškai nepastebi ir nevertina – tose grindyse atsispindinčią XIX amžiaus pabaigos ir XX amžiaus pradžios urbanistinę estetiką.

E. Ridikaitė dekoratyvines grindų kompozicijas perkėlė į savo tapybą. Taip ji įamžino tai, kas nepastebėta, ir kartu prisidėjo prie paveldo išsaugojimo. Tapybos darbuose užfiksuotas natūralus kompozicijų dydis, tikrieji siluetai ir spalvos. Menininkės pakeltos nuo žemės, tos kompozicijos atsiskleidžia visa savo didybe, jose įžvelgiami senųjų gyventojų pėdsakai pasakoja jų istorijas, gaivina mūsų atmintį.

Eksponuodama grindis vertikaliai, menininkė suardo įprastą suvokimo logiką, bet tik tokiu būdu jų grožis iš dulkėtos tamsos yra pakylėjamas į susižavėjimo, atminimo ir pagarbos praeičiai avansceną.

Menotyrininkė Rasa Andriušytė–Žukienė atkreipė dėmesį, kad E. Ridikaitė tapyboje naudoja sudėtingą, išskirtinę pačios susikurtą techniką: pridengusi drobę iš anksto paruoštais rankų darbo trafaretais, ji ne tapo, o keliais sluoksniais purškia aerozolinius dažus, kol išgauna tinkamus atspalvius ir faktūrą. Išpurkšdama spalvas, ši šiuolaikinė tapytoja nei teptuku, nei rankomis nesiliečia prie drobės. Išpurkšti dažai, tarsi dulkelės, sugula drobės paviršiuje. Taip sustiprinamas vaizdo savaimingumo, efemeriškumo įspūdis.

Tapybos darbai spinduliuoja nostalgišką nuotaiką, žadina prisiminimus ir Vilniaus grožio, slypinčio ne miesto visumoje, bet jo detalėse, viziją. Paroda „Atėjai, pamatei, išėjai: kultūringos grindys“ skirta ne tik pamatyti tą grožį, menininkės pastangomis nuo žemės pakeltą į mūsų akių lygį. Ji skirta ir pamąstymui apie tai, ką mes paveldėjome, ką paliekame po savęs ir ką išsinešame su savimi išeidami. Pasiimti su savimi išeidami galime tik nostalgišką nuotaiką, prisiminimus ar grožio viziją.

Be tapybos, parodoje bus rodoma dokumentinė medžiaga, fiksuojanti E. Ridikaitės kūrybos procesą. Dokumentacijos autorius – režisierius Linas Augutis.

Parodos kuratorė: menotyrininkė Vilma Mačianskaitė.
Organizuoja: „Contour Art Gallery“, Vilnius.
Paroda veiks iki sausio 21 dienos.


Pasidalykite straipsniu
Komentarai

Rekomenduojami video