Šiuolaikinio apšvietimo galia

Vida Kuzmickaitė 2022 gegužės 16 d.
Interjero apšvietimasTik SA
IngoMaurer nuotr.

Interjero apšvietimo projektavimo srityje šiandien atsiveria vis daugiau galimybių. Žymiausi pasaulio dizaineriai kuria šviestuvus, atspindinčius modernaus pasaulio ir technologijų proveržį. Apšvietimas tampa viena meno ir kūrybos formų, puošia erdvę net ir tuo metu, kai neatlieka savo tiesioginės paskirties.

Kurti meną

Tiesioginė apšvietimo paskirtis – techninis aspektas, leidžiantis užtikrinti, kad nebūtų tamsu supančiose erdvėse, ypač biuruose ar visuomeninėse įstaigose. Tačiau taip pat itin svarbus akcentinis apšvietimas – paveikslo, paslėptas užuolaidų pašvietimas, patalpos perimetrui pabrėžti ir pan., kuris daugiau taikomas namuose, restoranuose, viešbučiuose ir kitose erdvėse. Šios apšvietimo formos, derinamos kartu, kuria dinamiškas, gyvas erdves. Akcentinis apšvietimas leidžia pabrėžti svarbiausias patalpos zonas, kurti autentišką nuotaiką, prisiliesti prie žmogaus emocijų ir kartu dekoruoti patalpas.

Apšvietimo dizainerė Asta Remeikienė (studija „Lightpro“) teigia, kad, keičiantis apšvietimo koncepcijai, kuriami įdomesnių formų, didesnių dydžių šviestuvai, kurie tampa tarsi meno ar formos kūriniu patalpoje. Taip pat populiarėja atviros elektros instaliacijos tendencija, kai interjere matomas šviestuvą maitinantis elektros laidas, kuris tampa puošybos elementu. Jis gali būti įvairių spalvų, tvirtinimo būdų, skirtingo storio ir medžiagiškumo. Interjeruose vis dažniau pastebimi ir juodos spalvos šviestuvai.

„Galime pastebėti Lietuvoje atsirandančių techninių ir dekoratyvinių šviestuvų kūrėjų. Kuriamų dekoratyvinių šviestuvų spektras labai platus: nuo šviestuvų su etno detalėmis iki šviestuvų, pagamintų iš betono, siūlų, medžio, šviečiančių žiedų ir panašių medžiagų. Kuriami individualūs šviestuvai konkrečioms patalpoms“, – teigia dizainerė.

Žaisti formomis ir emocijomis

Anot A. Remeikienės, apšvietime pereinama prie paprastumo, švarių formų ir tvarumo. Tai galima pastebėti ir kuriamų šviestuvų dizaine bei jų techniniuose parametruose: „Šviestuvų formos tampa paprastesnės, aiškesnės, labiau išgrynintos. Skiriamas dėmesys techniniams šviestuvų parametrams. Šviestuvai tampa ekonomiškesni ir efektyvesni. Atsiranda įvairių funkcijų, leidžiančių reguliuoti šviesos srautą, spalvinę temperatūrą.“

Dizainerė pasakoja, kad interjeruose vis dažniau naudojami techninio stiliaus šviestuvai (prožektoriai, profilinės juostos ir kt.), kurie įvairiose erdvėse drąsiai derinami su dekoratyviniais šviestuvais. Pavyzdžiui, bendram apšvietimui skirti įleidžiamieji techniniai šviestuvai derinami su kabinamaisiais dekoratyviniais, prabangiais šviestuvais.

„Žmogus jaučia poreikį savarankiškai keisti šviesos intensyvumą, spalvinę temperatūrą ir nori tai daryti ne tradiciniais jungikliais, o išmaniai – telefonu, mobiliosiomis aplikacijomis. Klientai, įsidiegiantys išmaniąją apšvietimo sistemą, įsirengdami antrus namus dažnai net nebesvarsto šio klausimo“, – teigia A. Remeikienė.

Daniel Rybakken autoryste Kalle Sanner ir Daniel Rybakken
Danielio Rybakkeno kūryboje skiriamas ypatingas dėmesys kuo natūralesnei šviesai

Taip pat, anot specialistės, žmonės nori susikurti skirtingus apšvietimo scenarijus darbui ir poilsiui, pabrėžti interjero išskirtinumą, jo detales, patalpas puošiančius meno kūrinius. Šviestuvai montuojami ne tik lubose, bet ir yra įleidžiami sienose, jie kyla juostomis ir sukuria gražius ornamentinius raštus, atkartoja interjero stilistiką ir formas. Taip pat yra šviestuvų ir apšvietimo sistemų, kurių, esant tokiam poreikiui, klientas savarankiškai gali pakeisti šviestuvų tipą ar jų skaičių.

Atskleisti interjero grožį

„Apšvietimo projektavimas visų pirma yra interjero grožio atskleidimas tamsiuoju paros metu, kurio turime nemažai. Pirmiausia drauge su klientu išstudijuojame jo būsto interjerą: turimas vizualizacijas arba atsineštas idėjas, interjero sprendinius. Visada kliento klausiu, koks jo santykis su apšvietimu. Kiekvienas žmogus skirtingai reaguoja ir priima apšvietimą, vienam šviesos namuose reikia daug, kitam – mažai“, – sako A. Remeikienė.

Pašnekovė išskiria, kad itin svarbu gyvai apžiūrėti jau pastatytą objektą: „Vaikščiojant po būsimo namo erdves visada yra tikimybė pamatyti ir pajausti tai, kas nematoma brėžinyje. Ir, žinoma, naujai atsiradę šviestuvų tipai, jų technologiniai parametrai skatina norą šiuos gaminius pritaikyti realiame objekte.“

Formuoti naujas apšvietimo kryptis

Šiuolaikinės technologijos ir vis didesnis dėmesys apšvietimui transformuoja žinomiausių pasaulio dizainerių kūrybą. Kultinio vokiečių dizainerio Ingo Maurerio palikimą puoselėjanti, 1966-aisiais jo paties įkurto prekės ženklo kompanija „Ingo Maurer“ rinkai nuolatos pristato pribloškiančias naujoves ir instaliacijas. Jose šiuolaikinės technologijos susijungia su netikėtomis formomis ir tampa tikru meno ir dizaino objektu. Kiekvienas apšvietimo projektas ir sukurtas šviestuvas verčia naują apšvietimo meno puslapį bei įkvepia daugybę kūrėjų visame pasaulyje.

Dizainerio atminimą puikiai įprasmina ir vienas paskutinių šios kompanijos darbų – „MOODMOON“. Tai dekoratyvinis sieninis šviestuvas, kuriame sujungiamos inovatyvios LED technologijos ir japoniškas popierius, kuris naujai atgimsta ne viename šios kompanijos kūrinyje. Šviestuvas „MOODMOON“ įkvėptas mėnulio ir jo skleidžiamos besikeičiančios šviesos, be to, išmaniąja programėle apšvietimas gali būti pritaikomas skirtingiems scenarijams ir nuotaikoms. 

Kitas vokiečių dizaineris Stefanas Diezas, kurdamas apšvietimo sistemas, ypatingą dėmesį skiria tvarumui ir žiedinės ekonomikos principams bei kuria gaminius iš atsinaujinančių medžiagų. Taip pat intensyviai ieško naujų potencialių LED technologijos panaudojimo metodikų ir drąsiai eksperimentuoja šviestuvų formomis, plečia jų estetines galimybes.

Vienas naujausių kūrinių – novatoriška apšvietimo sistema „PLUSMINUS x VIBIA“, sujungianti šviesą ir medžiagiškumą. Ši sistema turi laidžią tekstilinę juostelę, leidžiančią laisva forma išdėstyti kelis šviestuvus ir intuityviai kurti individualiai pritaikytus šviesos sprendimus.

Įspūdingais darbais apšvietimo ir meno sintezę atspindi norvegų dizaineris Danielis Rybakkenas, kurio kūryboje ir instaliacijose skiriamas ypatingas dėmesys estetikai, minimalizmui, kuo natūralesnei šviesai ir betarpiškam žaidimui įvairiomis jos formomis.

Daniel Rybakken autoryste Daniel Rybakken.
Danielio Rybakkeno kūryboje ir instaliacijose didelis dėmesys skiriamas estetikai, minimalizmui

Dizainerio braižą puikiai atspindi bendradarbiaujant su italų šviestuvų gamintoju „Luceplan“ sukurtas kabinamasis šviestuvas „Amisol“. Šis gaminys vertinamas dėl apšvietimo meno įprasminimo derinant unikalias apšvietimo technologijas su funkcionaliu ir itin dekoratyviu dizainu. Šviestuvas pelnęs ne vieną apdovanojimą ir šiandien yra pritaikomas įvairiuose interjeruose, kuriuose siekiama sukurti kuo įtaigesnį akcentinį apšvietimą.

pastatas

Svarbiausios architektūros, interjero ir paveldo naujienos – nepraleiskite!

Komentarai