Lietuva 16-toje Venecijos architektūros bienalėje, dedikuotoje temai „Laisva erdvė“ (ang. „Freespace“), pristato Pelkių paviljoną, kurio kuratoriai yra Nomeda ir Gediminas Urbonai.
Anot paviljono kūrėjų, egzistencinių karo grėsmių ir klimato pokyčių akivaizdoje paviljonas nagrinės žmonių sugyvenimo su kitomis gyvybės formomis būtinybę.
Pasak projekto komisaro Pippo Ciorra’o pelkė yra tiksli metafora, apibūdinanti architektūros ir žmonių gyvenamosios erdvės šiuolaikinę situaciją. Nei architektūra, nei erdvė nebeturi konkrečių ribų ir apibrėžimų, visai kaip pelkė, kuri balansuoja tarp vandens ir žemės. Tai yra būdas kalbėti apie ryšius tarp architektūros, paveldo, gamtos, žmonių sukurtų ir natūralių erdvių.
„Šis projektas yra ne tik apie Lietuvos galimybę parodyti save pasauliui, bet ir apie santykius tarp bienalės, Venecijos miesto ir nuolat kintančių geopolitinių institucijų“, – teigia komisaras.
Pelkių paviljonas yra kompleksinis projektas susidedantis iš atskirų dalių – paskaitų, kūrybinių dirbtuvių, ekspedicijų, leidinių ir, žinoma, fizinės erdvės Venecijoje. Ši erdvė, simboliškai įkurta pusiaukelėje tarp dviejų pagrindinių bienalės zonų Giardini ir Arsenale, pavadinta „Pelkių mokykla“. Paviljono kuratorių sumanymu, ši erdvė taps infrastruktūra, talpinančia dizaino, pedagogikos ir meno eksperimentus. Pasaulyje žinomi menininkai, dizaineriai, filosofai, architektai kurs instaliacijas ir ves kūrybines dirbtuves tiek pačioje mokykloje, tiek visoje Venecijoje, taip paversdami miestą mokymosi erdve.
Pasinerdama į pelkės vaizduotę – gyvą organizmą, kurio ribos yra nustatomos per socialines, politines ir kultūrines priemones – mokykla pasiūlys bendrą atviros architektūros formos tyrimą.
Šis tyrimas bus vykdomas per tris savaitės trukmės mokyklos kūrybines dirbtuves. „Pelkių radiją“ (ang. „Swamp Radio“) pakeis „Ateities sala“ (ang. „Futurity Island“), kurią vėliau papildys paskutinė dalis „Bendrabūvis“ (ang. „Commonism“). Šie renginiai sutrauks per šimtą dalyvių iš viso pasaulio, kurie aktyviai transformuos ir tobulins mokyklos erdvę, kurdami tiek fizines instaliacijas, tiek naujus pedagogikos metodus.
Pelkių mokyklos atidarymą pažymės „Pelkių radijo“ transliacija, kurią generuos purvo bakterijos. Visi garsiniai veiksmai Venecijos kontekste tyrinės nematomos architektūros potencialą. Kvapų instaliacijos prisidės prie bandymų atrasti naujas erdvės kūrimo priemones.
Nomedos ir Gedimino Urbonų viziją pildė per dvidešimt Lietuvos architektų ir menininkų, kurių intelektualinis įdirbis bus matomas mokyklos įžanginėje dalyje. Ant Sandros Straukaitės sukurtų pelerinų eksponuojami eskizai, brėžiniai ir mintys, kurios formavo Pelkių paviljoną, tačiau nebuvo realizuotos.
Pelkių mokyklos atidarymas įvyks šį penktadienį adresu Via Giuseppe Garibaldi, 1814, 30122 Venecija.
Pelkių paviljono kuratoriai – Nomeda ir Gediminas Urbonai
Komisaras: Pippo Ciorra
Prodiuseris: Sandra Šlepikaitė, „Architektūros fondas“.
Asistuojantys kuratoriai: Jautra Bernotaitė, Andrius Ropolas, Kristupas Sabolius, Indrė Umbrasaitė, Paulius Vaitiekūnas.
Projekto ambasadorė: Julija Reklaitė.
Projekto vadovas: Mindaugas Reklaitis.
Koordinavimas: Adelė Dovydavičiūtė, Indrė Ruseckaitė, Alessandro Zorzetto, Marco Scurati.
Redaktoriai: Jonathan Crisman, Mariel Villeré.
Grafinis dizainas: NODE Berlin/Oslo and Anna Haas.
Komunikacija: „Autoriai“ ir Marta Atzeni.
Pristato: Lietuvos kultūros taryba.
Paviljono kūrėjai: Jautra Bernotaitė, Rasa Chmieliauskaitė, Aidas Čergelis, Aušra Černauskienė, Justinas Dūdėnas, Jurga Katakinaitė-Jakubauskienė, Milda Kulvičiūtė, Donatas Linkus, Andrius Ropolas, Antanas Šarkauskas ir Gabrielė Šarkauskienė, Indrė Umbrasaitė, Kęstas Vaikšnoras, Paulius Vaitiekūnas, Reda Valentinavičienė.
Prie paviljono prisidėjo: Sam Auinger, (Austrija); Sigurjôn Baldur Hafsteinsson, (Islandija); Lars Bang Larsen, (Danija); Lorena Bello, (JAV/Ispanija); Nikola Bojić, (Kroatija); Kyle Branchesi, (JAV); Chelsea Bruck, (JAV); Santiago Cirugeda (Recetas Urbanas), (Ispanija); Beatriz Colomina, (JAV); Nico Dockx, (Belgija); Jennifer Gabrys, (JK/JAV); Erin Genia; Pascal Gielen, (Belgija); Tinna Grétarsdóttir, (Islandija); Tomas Grunskis, (Lietuva); Monica Hutton, (Kanada); Nicolás Kisic Aguirre, (Peru); Eric Kluitenberg, (Olandija); Jonas Kubilius, (Lietuva); Lina Lapelytė, (Lietuva); Nicole L’Huillier, (Čilė); Brandon LaBelle, (Vokietija); Hannes Lárusson, (Islandija); Thuy Le, (JAV); Francisco López, (Ispanija); Sara Marini, (Italija); Chus Martinez, (Šveicarija); Antonio Moya-Latorre, (Ispanija); Toni Negri, (Italija); Petteri Nisunen ir Tommi Grönlund, (Suomija); Kate Orff, (JAV); Paléo-Energétique, (Prancūzija); John Palmesino ir Ann-Sofi Rönnskog (Territorial Agency), (JK); Dimitris Papadopoulos, (JK); Thomas Pausz, (Prancūzija/Islandija); Doina Petrescu and Constantin Petcou (AAA), (Prancūzija); Nataša Petrešin-Bachelez, (Prancūzija/Slovėnija); Armina Pilav, (Bosnija ir Hercegovina/Olandija); Marjetica Potrč, (Vokietija/Slovėnija); Maria Puig de la Bellacasa, (JK); François Roche, (Prancūzija/Tailandas); Tobias Putrih, (JAV/Slovėnija); Shane Reiner-Roth, Brent Ryan, (JAV); Rasa Smite ir Raitis Smits, (Latvija); Kristupas Sabolius, (Lietuva); Indrani Saha, (JAV); Marco Scotini ir Andris Brinkmanis, (Italija); Laura Serejo Genes, (JAV); Hildigunnur Sverrisdóttir, (Islandija); Rirkrit Tiravanija, (Tailandas); Indrė Umbrasaitė, (Austrija/Lietuva); Aline Veillat, (Šveicarija); Angela Vettese, (Italija); Yvonne Volkart, (Šveicarija); Judith Wielander ir Matteo Lucchetti, (Italija); Mark Wigley, (JAV); Jana Winderen, (Norvegija); Gary Zhexi Zhang, (JK).
Partneriai: MIT School of Architecture and Planning; Royal Academy of Fine Arts Antwerp; Antwerp University; Università Iuav di Venezia; NABA Milan; Academy of Art and Design FHNW Basel; University of Iceland; Vytautas Magnus University Kaunas; a.pass Brussels; Vilnius Gediminas Technical University, Städelschule Architecture Class – Staatliche Hochschule für Bildende Künste Frankfurt, HFBK University of Fine Arts Hamburg, Contour Biennial 9 Mechelen.
Su parama iš: MIT School of Architecture and Planning; MIT Program in Art, Culture and Technology; MIT Center for Art, Science & Technology; The Nordic Culture Fund; Office for Contemporary Art Norway.
„Architektūros fondo“ inf.