Lietuvių vedama iniciatyva sukūrė Ukrainos mokyklų transformacijos projektus

Lietuvių vedama iniciatyva sukūrė Ukrainos mokyklų transformacijos projektus

Architects
„Rebuild the Wonderful“ projekto architektai
  • Beprecedentis mokyklų transformavimas: Ukraina imasi pirmosios sistemingos sovietmečio mokyklų pastatų transformacijos Rytų ir Vidurio Europoje, bendradarbiaudama su lietuvių architektų sukurta iniciatyva „Rebuild the Wonderful“.
  • Visapusiškas atnaujinimo planas: Pagal sukurtus ir Kyjive pristatytus penkis tipinių sovietinių mokyklų transformacijos projektus gali būti atnaujintos 134 karo paveiktos mokyklos, su galimybe išplėsti transformaciją į šimtus kitų mokyklų visoje Ukrainoje. 
  • Architektūrinė ir švietimo reforma: Transformacija apima senų, tamsių, vienfunkcinių sovietinių mokyklų erdvių pertvarkymą į atviras, modernias, bendruomeniškas aplinkas, vadovaujantis 12 naujai sukurtų mokyklų pastatų transformacijos principų. 
  • Keturių valstybių bendradarbiavimas: Projekte dalyvauja architektų komandos iš Lietuvos, Estijos ir Vengrijos, taip pat Ukrainos partneriai ir vyriausybės parama, siekiant kurti erdves, kurios skatintų inovacijas ir žmogiškuosius santykius. 
  • Ateities vizija: Iniciatyva, kurią remia prezidentas Volodymyras Zelenskis ir kuriai vadovauja vicepremjeras Mykhailo Fedorovas, siekia suderinti Ukrainos švietimo erdves su moderniais, vertybiniais reikalavimais, ruošiantis ateičiai po pergalės.

Dėl savo laisvės kovojanti Ukraina pradeda sistemingą sovietinių mokyklų pastatų transformaciją. Tam ji pasitelkė lietuvių vedamą tarptautinę architektų iniciatyvą „Rebuild the Wonderful“. Kijeve trys architektų komandos iš Lietuvos, Estijos ir Vengrijos kartu su įgyvendinančiu partneriu „Big City Lab“ pristatė penkių tipinių Ukrainos mokyklų transformacijos projektus Ukrainos vadovams ir visuomenei, rašoma pranešime spaudai.

Remiantis šiais projektais bus galima atnaujinti net 134 karo paliestas mokyklas, o vėliau – šimtai kitų Ukrainos mokyklų. Tokią švietimo pastatų perkūrimo strategiją Ukraina pasirinko suprasdama, kad senųjų pastatų griovimas ir nauja statyba užtruktų ilgiau bei kainuotų brangiau, o sovietinių patalpų remontas dar dviems dešimtmečiams mokyklas įkalintų moderniam mokymuisi netinkamose erdvėse.

Okupacijos liekanos architektūroje

Pasak „Rebuild the Wonderful“ įkūrėjos ir „Do Architects“ steigiančiosios partnerės Gilmos Teodoros Gylytės, Ukraina supranta, kad švietimo sistemos transformacija yra būtina jos pergalės sąlyga, todėl ėmėsi keisti ne tik turinį, bet ir architektūrą. 

„Mes tyrinėjome sovietinių mokyklų architektūrą Ukrainoje ir per kelis mėnesius parengėme penkis projektus dažniausiai pasikartojantiems sovietinių mokyklų tipams. Toks modelis leis greitai transformuoti šias deokupuotų regionų mokyklas, o ateityje tai galės būti plečiama į tūkstančius kitų Ukrainos mokyklų, pastatytų pagal tuos pačius projektus. Senąsias tamsias ir vienai funkcijai skirtas mokyklos patalpas keičiame taip, kad jose kurtųsi atvira mokyklos bendruomenė. Visa tai, ką galime laikyti sovietine erdvių propaganda, turi pasikeisti į modernias mokyklas. O transformuodami erdves, mes transformuojame savo kasdienes rutinas ir kuriame humaniškus santykius“, – sakė architektė G. T. Gylytė.

Šiuos pokyčius penkiems tipiniams Ukrainos mokyklų pastatams Kyjive pristatė trys po „Rebuild the Wonderful“ skėčiu suburtos architektų komandos: „Do Architects“ iš Lietuvos, vadovaujama Gilmos Teodoros Gylytės ir Vadim Babij, „Kavakava“ iš Estijos, vadovaujama Siiri Vallner, ir „Archikon“ iš Vengrijos, vadovaujama Csaba Nagy.

Pasak architektų, sovietinės mokyklų erdvės yra formalios, su itin mažai galimybių susipažinti su kitų klasių moksleiviais, nes jos užprogramuotos žmones atskirti, o ne sujungti. Tai neskatina savarankiško, šeimininkiško, atsakingo elgesio. Mokyklų transformacijos projektai kardinaliai keičia šias erdves, naikina monofunkciškumą, sukuria galimybę megztis naujiems kontaktams, taip pat įtraukia ir mokyklų koridorius, kiemus.

Pernai lapkritį Ukrainos Švietimo ministerijos ir projekto partnerio, urbanistinio biuro „Big City Lab“ prašymu, ši architektų komanda sukūrė 12 Ukrainos mokyklų transformacijos principų. Remiantis šiais principais bus ne tik atstatomos, bet ir pertvarkomos visos šalies mokyklos, jie jau įtraukti į Ukrainos švietimo sistemos reformą.

Ukrainos švietimo sistemos transformacija

„Turime keisti ne tik švietimo turinį ir prasmę, bet ir pertvarkyti mokyklų erdves. Erdvių poveikis žmogaus mąstymui yra didžiulis. Mūsų vizija yra, kad mokyklos turėtų priminti mažus biurus, tokius kaip „Google“ ar „Netflix“, kur gimsta proveržio idėjos ir svajonės. Man šis projektas nėra vien tik erdvių pergalvojimas ir atsikratymas totalitarinės praeities. Man šis projektas yra Ukrainos ateitis, kuriai mes aktyviai ruošiamės“, – teigė Mychailo Fedorovas, Ukrainos vicepremjeras bei skaitmeninių transformacijų ministras.

Pagrindinis Ukrainos švietimo transformacijos tikslas yra ne tik pagerinti švietimo kokybę, bet ir išlaikyti piliečius savo šalyje bei sugrąžinti tuos, kurie dėl karo persikėlė į Europą. Įgyvendinant šią strategiją sukurta programa, senąsias mokyklas leisianti transformuoti į modernias – tiek mokymo programos, tiek fizinės erdvės atžvilgiu.

Ukrainiečiai siekia, kad transformuojamos mokyklų erdvės atitiktų vaikų ir mokytojų poreikius, švietimo proceso reikalavimus, turėtų modernų funkcionalumą ir dizainą. Tai įgyvendinama atviro kodo principu – vykdomos konsultacijos su visais švietimo sistemos dalyviais, įtraukiami pedagogai, atsižvelgiama į visų vartotojų patirtį.

Apie 40 proc. Ukrainos mokyklų yra statytos pagal tipinius sovietinius projektus. Pirmosios penkios pilotinės mokyklos, atrinktos į transformacijos projektą, yra Kyjivo ir Charkivo regionuose bei Kryvyj Rihe ir Zaporižėje.

Temos: Gilma Teodora Gylytė, Rebuild the Wonderful, Ukrainos atstatymas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

Susiję straipsniai
Susiję straipsniai