Lietuvių iniciatyva Ukrainai padėjo sukurti sovietinių mokyklų transformacijų principus

Lietuvių iniciatyva Ukrainai padėjo sukurti sovietinių mokyklų transformacijų principus

6565da22efacf scaled
„Rebuild the Wonderful“ vizualizacija

Lietuvių architektų iniciatyva „Rebuild the Wonderful“ kartu su Ukrainos vyriausybe ir verslo atstovais bei architektų komandomis iš Lietuvos, Estijos ir Vengrijos sukūrė naujus Ukrainos mokyklų transformacijos principus. Šie 12 vertybinių principų yra naujos Ukrainos mokyklos reformos dalis, pagal kuriuos bus ne tik atstatomos, bet ir pertvarkomos visos šalies mokyklos. Ukraina bus pirmoji šalis rytų ir centrinėje Europoje, transformuojanti sovietmetyje statytas mokyklas ne tik pagal techninius, bet ir vertybinius reikalavimus.

Pirmosios penkios pilotinės mokyklos, atrinktos į transformacijos projektą, bus atidarytos kitą rudenį Kyjivo ir Charkivo regionuose, Kryvyj Rihe ir Zaporižėje. Ukrainos vyriausybės atstovai ir principus kūrę architektai tikina, kad pokyčiai neapsiribos vien paprastu remontu, o visiškai pertvarkys sovietinio laikotarpio standartines erdves. 

Ukrainos vicepremjeras inovacijoms, švietimo, mokslo ir technologijų plėtrai bei skaitmeninės transformacijos ministras Mykhailas Fedorovas yra įsitikinęs, kad švietimo transformacija yra itin reikalinga vykstant plataus masto karui. 

„Prezidentas Volodymyras Zelenskis Ukrainai iškėlė konkretų BVP tikslą – sukurti trilijono ekonomiką. Tam turi atsirasti milijardines apyvartas turinčios įmonės, o tai galime pasiekti tik transformuodami švietimo sistemą. Kad pokyčiai būtų įgyvendinti efektyviausiai, būtina transformuoti aplinką: kur vaikai mokosi, ką jie mato, net patalpų architektūra – viskas lemia mokymosi kokybę ir mąstymo būdo vystymąsi. Todėl patalpų transformacija yra neatsiejama švietimo sistemos transformacijos dalis. Nepaisant plataus masto karo, mes palaipsniui judėsime šia linkme. O kai laimėsime, turėsime projektą su išvystytais pilotiniais projektais, parodančiais, kaip atrodys švietimo transformacija, ir galėsime juos plėsti visoje šalyje“, – sako M. Fedorovas.

6565da2368e66
„Rebuild the Wonderful“ dirbtuvių akimirka

Pasak „Rebuild the Wonderful“ įkūrėjos ir „Do Architects“ partnerės, architektės Gilmos Teodoros Gylytės, šis Ukrainos žingsnis – beprecedentis visoje Rytų Europoje, ir įgyvendinusi pilotinius projektus Ukraina taps pavyzdžiu visoms postsovietinėms šalims Vidurio ir Rytų Europoje. 

„Mes, centrinės ir rytinės Europos europiečiai, per tris nepriklausomybės dešimtmečius vis dar nesuvokiame, kad virš 90 proc. edukacijos pastatų yra pastatyta sovietmečiu. Esu tikra, kad tipinės mokyklos ir darželiai naudojo erdvinę propagandą – juk šios erdvės niekam nekvepia laisve, idėjomis, demokratija, noru dalytis ir bendrauti? Ne – jos yra formalios, su itin mažai galimybių susipažinti su kitų klasių moksleiviais, nes visos erdvės užprogramuotos žmones atskirti, o ne sujungti. Nei viena sovietmečio mokykla neskatina savarankiško, šeimininkiško, atsakingo žmogaus elgesio, o priešingai, primeta, kad galime tik tikėtis, kad kažkas padarys.

Gaila, kad per visus šiuos metus mes visą šią sistemą remontavome, taisėme jai vamzdžius ir perklojome plyteles. Juk vertybiškai, niekas nuo to nepasikeičia. Ir vis dar ypač mažai tokių transformacijų, kurios pakeičia žmonių gyvenimus. Todėl Ukraina bus mokytoja ir pavyzdys mums visiems“, – teigia G. T. Gylytė.

„Rebuild the Wonderful“, sujungusi tris architektų komandas – „Do Architects“ iš Lietuvos, „Kavakava“ iš Estijos ir „Archikon“ iš Vengrijos, kartu su Ukrainos urbanistinių pokyčių kompanija „Big City Lab“, šiuos principus sukūrė projektuodami penkių mokyklų transformacijas, tačiau jie galės būti taikomi visoms 9000 mokyklų, kurias Ukraina planuoja perstatyti iki 2030 m.

Rebuild the Wonderful
„Rebuild the Wonderful“ vizualizacija

12 Ukrainos mokyklų transformacijos principų:

1. Saugi mokykla. Karo metu žmogus saugus slėptuvėje, kasdienybėje – net tualete, kur nebėra galimybės patyčioms.

2. Mokykla yra kaimynystės centras. Mokykla kuria visada atvirą, visų amžių kaimynystės bendruomenę. Mokyklos įėjimo aikštė tampa vieša erdve, pirmo aukšto patalpos naudojamos moksleivių, o po pamokų – bendruomenės. 

3. Mokykla yra bendruomenė. Tam kuriama agoros erdvė prie pat įėjimo, skirta kas rytą turėti galimybę pamatyti, kas yra ta mokyklos bendruomenė, susipažinti su kitų klasių mokiniais – pasisveikinti, susitikti, repetuoti, mokytis, švęsti. 

4. Kiekviena erdvė šeimininkiškai naudojama visų. Mokykloje negali likti monofunkcinių erdvių, kiekviena erdvė priklauso tuo metu ten esantiems žmonėms, ir nuo jų priklauso, kaip ji bus naudojama. 

5. Koridoriuose verda gyvenimas. Palangės pažeminamos ir virsta suolais, stalais, atsisėdimais. Aklinose sienose įrengiamos spintelės, nišos įlįsti. Koridorius – tarsi mokyklos gatvelė, kurioje žmonės per pertraukas gali bendrauti ir kartu mokytis, tai natūrali vieta susipažinti su kitais vaikais.

Rebuild the Wonderful2

6. Įkvepiančios klasės erdvės. Klasės durys – stiklinės, kad būtų nenutrūkstamas ryšys su visa mokyklos bendruomene. Baldai lengvai transformuojami, kad būtų galima rasti įvairių demokratiškų mokymosi formų.

7. Mokyklos lauko erdvių įvairovė. Uždaras kiemelis jaukesniems susibūrimams, lauko klasės, kurios skatintų mokytis lauke, klasių lauko terasos mažesniems moksleiviams, sodo erdvės pasivaikščiojimams, sporto aikštynai judėjimui. 

8. Pramatomos erdvės. Kai matai žmogų pro langą, jo nebijai, taip ir klasėse, susitikimų kambariuose, kabinetuose atsirandantis vizualinis ryšys suartina žmones. 

9. Natūralių medžiagų mokykla. Medis, plaušas, tinkas, akmuo – medžiagos, kurios gražiai dėvisi, lavina tikrumo estetiką, kuria jaukumo jausmą.

10. Mokykla tęsia miesto charakterį. Kiekviena mokykla turėtų rasti, kuo įdomus yra miestas, kokie pirmieji buvo traukos centrai, kokios medžiagos čia buvo ar yra gaminamos, išgaunamos, o gal kuriamos. Mokykla moko suprasti, kaip svarbu rasti savo identitetą ir savo stiprybes.

11. Mokykla pritaikyta visiems. Jokių barjerų net ir turintiems negalią.

12. Mokykla augina smalsią ir laisvą asmenybę. Mokykla savo erdvėmis padeda žmonėms tarpusavyje bendrauti, dalytis, įsikvėpti. 

Pirmos penkios pilotinės mokyklos, kurios bus pertvarkytos pagal naujuosius principus, atvers duris jau 2024 m. rudenį. Gruodį bus pristatyti šių mokyklų atnaujinimo projektai. Apie 40 proc. iš 9000 mokyklų, kurias Ukraina planuoja perstatyti iki 2030 m., yra statytos pagal tipinius sovietinius projektus. Siekiama, kad visos Ukrainos mokyklos turėtų slėptuves nuo bombų. Šiuo metu iš 13 tūkst. Ukrainoje veikiančių mokyklų jas turi apie keturi penktadaliai. 

Ukrainos švietimo ir mokslo ministerija kartu su nevyriausybine organizacija „Mariupol Reborn“ ir „Big City Lab“, bendradarbiaujant su „Rebuild the Wonderful“, rengia mokyklų architektūrinės transformacijos koncepcijas. Šiai iniciatyvai vadovauja Ukrainos vicepremjeras inovacijoms, švietimo, mokslo ir technologijų plėtrai bei skaitmeninės transformacijos ministras Mykhailo Fedorovas.

„Rebuild the Wonderful“ – iniciatyva, vienijanti architektus, urbanistus, sociologus, norinčius keisti esamą, antihumaniškas vertybes programuojančią aplinką. Iniciatyvos tikslas – perkurti buvusių socialistinių valstybių viešuosius pastatus bei erdves, jų nepaneigiant, bet sukuriant naują vertę žmonėms. „Rebuild the Wonderful“ savo veiklai tyrinėja architektūrą visoje Rytų ir Centrinėje Europoje bei Balkanų šalyse.

Temos: do architects, Gilma Teodora Gylytė, Rebuild the Wonderful, Ukrainos atstatymas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

Susiję straipsniai
Susiję straipsniai