Pasaulinio garso architekto Danielio Libeskindo suprojektuoto verslo centro „Artery“ darbai jau netrukus persikels į žemės paviršių – kylantis išskirtinės architektūros pastatas vis daugiau atsivers ir plačiajai visuomenei.
Prie projekto dirbantys „Veikmės statyba“ ir „Peikko Lietuva“ specialistai neabejoja, jog tai yra vienas sudėtingiausių projektų šalyje. Kokių technologninių sprendimų reikalauja tokios apimties projektas, įgyvendinamas pačiame sostinės centre?
Projektas formuojantis šiuolaikinį Vilnių
Yama Karim, vienas iš „Artery“ projektuotojų – „Studio Libeskind“ partnerių, pabrėžia – kiekvienas projektas yra unikalus, „Artery“ – ne išimtis. Jo manymu, šis projektas yra itin svarbus formuojant naują, šiuolaikinį Vilniaus įvaizdį. Jis išsiskirs ne tik savo architektūra, bet ir technologiniais bei inžineriniais sprendimais.
„Artery“ jau sulaukė tiek visuomenės, tiek miesto ir kultūros paveldo institucijų dėmesio. Tai ne tik dar vienas komercinis projektas, bet ir miesto vartai ir orientyras. Kad projektas galėtų vystytis atsižvelgiant į vietos, aplinkos ir ekonominius parametrus, yra būtina suprasti projekto sprendimų, koncepcijos esmę. Tam reikia specialios komandos ir kruopštaus dėmesio pastato architektūrinių sprendinių raidai visuose kūrimo etapuose.“
Y. Karim taip pat atkreipia dėmesį ir į aukštą pastato kokybę, kuri yra itin svarbi statant tokį modernų pastatą. „Artery“ turi puikiomis izoliacinėmis savybėmis pasižymintį trigubo stiklo fasadą bei inovatyvią šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemą, kuri užtikrins komfortą ir oro kokybę. Tai tik kelios iš daugelio investicijų skirtos pastato tvarumui užtikrinti. Vis dėlto, kaip vieną iš akivaizdžiausių išskirtinumų Y.Karim pabrėžia pastato architektūrą.
„Šį projektą nuo kitų modernių dangoraižių išskiria kristalą primenanti architektūrinė forma – pasirinktomis technologijomis ir medžiagomis yra siekiama paryškinti pastato koncepciją ir panoramoje sukurti unikalų siluetą.
Norint įgyvendinti tokias išskirtines architektūros koncepcijas, reikiaglaudaus viso projekto kūrėjų, kliento komandų bendradarbiavimo ir, be abejo, dėmesio detalėms. Kaip projekto autoriams, mums itin svarbu suformuoti darnią komandą, kuri padėtų išsaugoti originalią pastato viziją. Mūsų komanda, ypač mūsų partneriai „Archinova“, smarkiai prisideda padedant išsaugoti projekto vientisumą.“
Projektas pasižymi bene sudėtingiausiomis konstrukcijomis
Lukas Raglys, projektų valdymo ir rangos įmonės „Veikmės statyba“ rangos grupės vadovas pažymi, jog „Veikmės statyba“ prisidėjo prie didelės dalies išskirtiniausių Konstitucijos pr. statinių, tačiau „Artery“ pasižymi bene sudėtingiausiomis konstrukcijomis.
L. Raglys pasakoja, kad kiekvieną iš 24-ų pastato aukštų dengia skirtingos geometrijos ir netaisyklingų formų perdangos, tad privaloma naudoti ne tik sukauptą patirtį, bet ir lankstumą bei efektyvumą. Nuspręsta kombinuoti kelias skirtingas klojinių sistemas.
„Šis projektas pasižymi ypač sudėtingomis 3 aukštų požeminės dalies monolitinio gelžbetonio konstrukcijomis. Nepaisant čia naudojamos įtempto monolitinio gelžbetonio technologijos, kurią pirmieji pradėjome taikyti Lietuvoje, konstrukcijų armavimui naudojama 40 mm diametro armatūra ir jos lankstiniai.
Dėl ypač didelio armavimo tankio bei didelių armatūros diametrų taip pat pirmieji Lietuvoje pritaikėme ir armatūros presuojamų detalių sistemą. Didelės nepertraukiamo betonavimo apimtys – pvz. 2,300 m3 pado plokštė, 19 valandų nepertraukiamo betonavimo – reikalauja labai kruopštaus planavimo ir pasirengimo. Viso čia išliesime per 20,000 m3 monolitinio gelžbetonio ir sumontuosime per 600 t metalo konstrukcijų.“
Tokiam projektui reikalingas itin didelis darbuotojų srautas – objekte vien konstruktyvo įrengimo darbams vidutiniškai dirba virš 100 žmonių, 10 inžinerių ir techninių darbuotojų. Tokį srautą sėkmingai koordinuoti padeda „Veikmės statybos“ sukurta ir ištobulinta projektų valdymo sistema, apjungianti pažangiausias metodikas bei planavimo ir komunikacijos įrankius.
Dirbti prie „Artery“ projekto – ne tik garbė, bet ir didelė atsakomybė
Dėl „Artery“ projekto sudėtingumo L. Ragliui antrina ir „Peikko Lietuva“ inžinierius, Vytautas Cvirka.
„Artery“ projektas iš tiesų išskirtinis savo apimtimi, jau vien todėl, kad dažniausiai „Peikko“ inžinieriai projektuoja tik kompozitinį konstrukcijos rėmą ir jo elementus ar atskirus konstrukcinius sprendimus, kurie yra gaminami mūsų gamyklose Kaune. „Artery“ atveju projektavome viso pastato konstrukcijas, koordinuojame pamatų dalies bei įtempto monolitinio gelžbetonio perdangų projektavimo darbus.“
V. Cvirka pasakoja, kad būtent šio projekto įgyvendinimui buvo suburta patyrusių „Peikko“ inžinierių komanda. Statinys išsiskiria savo forma, kuri reikalauja didelio dėmesio detalėms, o visi inžineriniai bei konstrukciniai sprendiniai privalo būti išpildomi atsižvelgiant į architektūrinę idėją. V. Cvirka pabrėžia, kad dirbti su tokiais pasaulyje žinomais architektais, kaip Danielis Libeskindas yra ne tik didelė garbė, bet ir itin didelė atsakomybė siekiant įgyvendinti išskirtinius kūrybinius sprendimus.
„Artery“ projekte net ir puikiai pažįstamos konstrukcijos tapo sudėtingomis. Iš vienos pusės žiūrint, monolitinio gelžbetonio karkaso pastatas, turintis metalo konstrukcijų denginius – įprastas sprendimas statybose. Kita vertus, siekiant išpildyti architektūrinę projekto viziją šie, mums gerai pažįstami, sprendiniai sudėtingėja – turėjome rinktis plieno lakštais armuotas monolitines sienas, kompozitines plieno-betono kolonas, įtempto gelžbetonio perdangas.“
V.Cvirka apibendrina pabrėždamas, kad nors architektūriniai ir inžineriniai „Artery“ projekto sprendimai išties gali apsunkinti projektavimo procesą, jie šiame projekte mato gilią prasmę.
„Žvelgiant į bendrą kontekstą ir pastato santykį su aplinka, bendro Vilniaus veido formavimą, projektavimas tampa dar įdomesnis, nes žinai, kad gali prisidėti prie unikalaus kūrybinio proceso.“