„To nepadarius pusė automobilių aikštelės būtų po vandeniu, – sakė bendrovės „Baltic Hearts“ projekto vadovas D. Migilinskas. – Reikėjo izoliuoti sienas, įrengti drenažo sistemas – po visa automobilių stovėjimo aikštele išvedžioti drenažo vamzdžiai su surinkimo siurbliais. Surinktas vanduo pašalinamas į lietaus rezervuarą, po to nukreipiamas į miesto lietaus nuotekų surinkimo sistemą.“
Gaisrinės saugos sprendimų komplekse – novatoriškas įrankis
Gaisrinei saugai automobilių stovėjimo aikštelėje užtikrinti įdiegtas novatoriškas, Lietuvoje dar nenaudotas įrankis. Jis buvo sukurtas ieškant sprendimų dėl Europoje jau įvykusių skaudžių padarinių atnešusių gaisrų tuneliuose, pareikalavusių daugelio žmonių gyvybių.
Pasak priešgaisrinius inžinerinius sprendimus „Baltic Hearts“ komplekse projektavusios bendrovės „Poliprojektas“ direktoriaus Edvardo Charžausko, srautinė dūmų šalinimo sistema leidžia apsaugoti ne tik nuo gaisro, bet ir automobilių išmetamų CO dujų. Davikliams užfiksavus, kad dėl kylančio CO lygio ir dūmingumo artėja žmogaus sveikatai pavojinga riba, įsijungia palubėje įrengti srautiniai dūmų ir dujų šalinimo ventiliatoriai. Vieni jų orą sugaudo, kiti jį šalina.
Kilus gaisrui dūmų šalinimo sistema neleidžia sklisti dūmams į vieną pusę ir riboja jų patekimą į kitą, kartu mažindama temperatūrą ties gaisro židiniu. Tai leidžia lengviau orientuotis žmonėms evakuacijos metu, o ugniagesiams gelbėtojams patogiau rasti gaisro židinį, greičiau pradėti gesinimo darbus ir išvengti didesnių gaisro nuostolių. Sistemoje numatytas ištraukiamasis ventiliatorius yra itin galingas, per valandą gali ištraukti apie 120 tūkst. kubinių metrų oro, pasakojo E. Charžauskas.
Nors nespecialistams neretai atrodo, kad oro gainiojimas gali tik sustiprinti gaisrą, E. Charžauskas atkreipė dėmesį, kad tokių objektų kaip automobilių stovėjimo aikštelės nereikėtų lyginti su mažo tūrio nameliais ar patalpomis, kur išdegus deguoniui ugnis gali nuslopti ir vėl įsisiautėti, tarkime, išdaužus langą. Daugelyje šalių srautiniai, įvairaus galingumo ventiliatoriai šiandien tampa standartiniu pasirinkimu uždarose automobilių saugyklose.
E. Charžauskas pabrėžė, kad ši kompleksinė sistema diegiama apskaičiuojant evakuacijos scenarijus. Remiamasi baigtinių elementų metodais pagrįstomis simuliacijomis, gaisro scenarijų modeliavimu. „Simuliacijos daromos ne tik dėl to, kad to reikia gaisrinę saugą kontroliuojančioms tarnyboms. Projektuotojas pats turi pamatyti ir įsitikinti, ar oras tikrai juda taip, kad nudirbtų tai, ką reikia, o ne šiaip judėtų“, – komentavo bendrovės „Poliprojektas“ direktorius.
Gaisro saugos aspektu iššūkių kėlė visas pastatas. „Nestandartinių sprendimų dirbant unikalios architektūros pastate ieškoti teko kiekviename žingsnyje. Tarkime, taikytis prie to, kad buvo laikomasi nuostatos išsaugoti švarius stogus. Sugalvoti ir suderinti gaisrosaugos įrankius šiomis sąlygomis buvo tikrai rimtas uždavinys. A. Ambrasas – labai preciziškai dirbantis specialistas. Ne tik požeminėje aikštelėje, bet ir antžeminėje pastato dalyje – biuruose – dūmų šalinimo sistemos su galimų evakuacijos scenarijų variantais buvo projektuojamos trimačio modeliavimo metodais, su simuliacijomis, buvo atskirai čiupinėjamas kiekvienas mazgas“, – sakė E. Charžauskas.
Optimalus inžinerinių sistemų valdymas
Užsakovai automobilių stovėjimo aikštele džiaugiasi: vairuotojams čia nereikia sukinėtis tarp aukštų aukštyn žemyn – ties visais lygiais yra atskiri įvažiavimai, o prie jų – monitoriai, rodantys, kiek tame lygyje yra laisvų vietų.
Bendrovė „Fima“, kuri buvo atsakinga už automobilių stovėjimo aikštelių valdymo sistemos įdiegimą, čia pritaikė valstybinių automobilių numerių atpažinimo technologiją. „Moderni valdymo sistema palengvina saugos darbuotojų darbą ir paspartina verslo komplekso darbuotojų bei svečių aptarnavimą: kiekvienas nuomininkas gali pats administruoti savo darbuotojų ar svečių automobilių patekimą į stovėjimo aikštelę ir gauti ataskaitas. Be to, įdiegta sąsaja su įeigos kontrolės sistema – papildomai numatyta galimybė patekti į aikštelę ir su įeigos kontrolės kortele“, – aiškino bendrovės „Fima“ projektų vadovas Dalius Kiškis.
„Fima“ šiame verslo komplekse įdiegė septynias inžinerines sistemas. Visus tris pastatus integravus į vieną sistemą, jas administruoti įmanoma ir iš atskirų saugos postų, ir iš konkretaus vieno, ir nuotoliniu būdu. Be automobilių stovėjimo aikštelių valdymo sistemos, „Fima“ rūpinosi ir telekomunikacinių tinklų, vaizdo stebėjimo, gaisro signalizacijos, integruotos saugos ir įeigos kontrolės, rezervinių maitinimo šaltinių, dyzelinio generatoriaus valdymo ARĮ skydų įdiegimu. Nepertraukiamą sistemų darbą užtikrina „Fimos“ įrengti rezerviniai didelės galios maitinimo šaltiniai (UPS).
Kompleksui stebėti ir saugoti buvo įdiegta aukštos raiškos megapikselinių IP vaizdo kamerų sistema. Iš viso pastatų prieigas, jų bendrąsias patalpas ir automobilių aikšteles stebi daugiau kaip 60 kamerų. „Baltic Hearts“ komplekso saugos darbuotojai iš vieno stebėjimo centro galės stebėti trijų pastatų teritoriją ir esant reikalui operatyviai reaguoti. „Fimos“ specialistų įdiegta programinė įranga saugos darbuotojui leidžia patogioje vartotojo