Partnerio turinys
Ergonomiškų darbo baldų gamintoja, švedų kompanija „AJ produktai“ galėtų būti pavyzdžiu daugeliui Lietuvos pramonės įmonių, kaip savo pastangomis saugoti žmogui palankią aplinką ir kartu auginti verslą.
Palyginti jaunas, 49 metus Europos rinkoje veikiantis šeimos verslas stebina modernumu ir ryškiai išsiskiriančiu požiūriu į ekonominius, socialinius santykius bei vis garsiau skambančius žmonijos egzistencijos klausimus. Beje, apie tvarumą, kaip daugialypę koncepciją, pasaulyje imta kalbėti panašiu metu, kai buvo įkurta įmonė, – praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje.
Gera žinia ta, kad Lietuva yra gerokai arčiau šio pažangaus verslo ir jo kuriamų standartų nei tiesus atstumas nuo Vilniaus iki Halmstado, kur įsikūrusi centrinė būstinė, – 807 km. UAB „AJ produktai“, dukterinė įmonė, Lietuvoje skaičiuoja 20 veiklos metus, o prieš dvejus šio verslo dalimi tapo ir Kalvarijos minkštų baldų fabrikas.
Paskyrė tvarumo vadovą
„Esame įsitikinę, kad sistemingai dirbti siekiant tvarumo naudinga verslui. Todėl sukūrėme tvarumo vadovo pareigybę ir paskyrėme atsakingą žmogų“, – kasmetinės tvarumo ataskaitos apie praėjusių metų darbus ir pasiekimus įžangoje pažymėjo Enockas Johansonas, 2022 m. generalinio direktoriaus pareigas perėmęs iš savo tėvo Anderso Johansono.
Pasak padalinio Lietuvoje generalinės direktorės Eglės Gasiūnienės, vien tik žinojimas, kad yra labai aiškūs reikalavimai, dokumentai, kur privaloma fiksuoti informaciją, susijusią su tvarumu, ilgainiui pakeičia kiekvieno darbuotojo asmeninį požiūrį į daugelį dalykų. Tai, kas pradžioje gali pasirodyti pertekline biurokratija, įgauna prasmę. Sukurta sistema leidžia stebėti ir vertinti energijos suvartojimo, išmetamo CO2 ir atliekų, perdirbtų ir pakartotinai naudojamų gaminių bei medžiagų kiekio pokyčius, todėl visi su tvarumu susiję veiksmai tampa pamatuojami, paaiškėja ir jų nauda verslui.
Sukūrė Medžiagų portalą
Praėjusį pavasarį įmonėje įdiegtas Medžiagų portalas suteikia galimybę matyti kiekvieno gaminio gamybos istoriją. Taip galima sužinoti kiekvieno gaminio sudėtį, įsitikinti, ar jo gamyboje naudojamos medžiagos atitinka standartus, ar yra nekenksmingos, kiek panaudota perdirbtų medžiagų ir pan. Pavyzdžiui, pernai portale užregistruotos 236 medžiagos. Jei aptinkamos įmonės pagrindinių reikalavimų neatitinkančios medžiagos, tai signalas, jog jos turi būti pakeistos, nebenaudojamos gamybai.
Siekiant geriau reguliuoti cheminių medžiagų kiekį ir žaliavų naudojimą, praėjusiais metais parengtos techninės specifikacijos, kurios padeda tiek kategorijų vadovams, tiek tiekėjams rinktis medžiagas, darančias mažesnį poveikį aplinkai. Įmonė deklaruoja siekį naudoti daugiau perdirbtų medžiagų.
Kuria verslą neskatindami vartojimo
Šiandienio Lietuvos verslo kontekste, kur vieni kitus bando perrėkti šūkiu „du už vieno kainą“, ramus švedų verslininkų raginimas neskubėti keisti sulūžusio stalo ar kėdės nauju aiškiai išsiskiria. Tačiau kad galėtų tai padaryti, kompanija atliko nemažai su tvarumu susijusių darbų. Ji nuosekliai plečia atsarginių dalių sandėlį. Pernai jis pasipildė 427 pavadinimų dalių, per pastaruosius trejus metus – per 700 ir jau perkopė 3000. Dauguma gaminių parduodama ne tik su surinkimo, bet ir išardymo instrukcijomis, kad prireikus būtų lengviau pakeisti komponentus. Suteikdamas 7 metų garantiją, gamintojas dar pateikia ir remonto instrukciją. Šiame vartotojiškame pasaulyje, žmonėms guodžiantis, jog gaminiai vos vos ištarnauja iki garantinio laikotarpio pabaigos, nostalgiškai prisimenant prieš daugybę metų įsigytą ir vis dar tebeveikiančią buitinę techniką ar šveicariškus laikrodžius, tai visiškai nauja tendencija, teikianti vilčių, kad pasaulis nesirita žemyn.
„Ilgi garantijos metai – geriausias argumentas, kai sakome, jog gaminiai kokybiški. O žmonės investuoja į gerus daiktus. Atsarginės dalys turi savo kainą, todėl kai kalbame apie remontą, laimi visi: vartotojai, gamintojai, aplinka“, – aiškino E. Gasiūnienė.
Gairės ateičiai
Kompanijos padalinio Lietuvoje vadovė pažymėjo, jog metinė įmonės tvarumo ataskaita ir drausmina, ir parodo ateities kryptį. Ji yra ne tik apie tai, kas nuveikta dėl aplinkos. Vis daugiau kalbama apie darbuotojus, kaip jie pasikeitė, kaip jaučiasi, kaip įprasmina save darbe. „Dirbdami orientuojamės į klientus, norime jiems palengvinti darbo aplinką, padėti kurti sveikatai palankias darbo vietas, kad žmonės darbe jaustųsi laimingi. Tačiau visa tai galioja ne tik klientams, bet ir visiems mums, daugiau nei 1000-čiui „AJ produktai“ grupės darbuotojų. Turėtų būti pasiutusiai geras jausmas naudotis daiktu ir žinoti, kad jį gaminę žmonės darbe buvo gerbiami, vertinami, jais rūpinosi ir jie dėl to jautėsi laimingi. Ir tai irgi yra apie tvarumą, nes aplinką sudaro ne tik oras, iškasenos bei energijos ištekliai, bet ir žmonės“, – aiškino E. Gasiūnienė.