Panevėžio miesto gyventojai ir svečiai jau gali džiaugtis dar vienu nauju objektu mieste – čia neseniai baigtos naujosios autobusų stoties statybos. Išskirtinės architektūrinės formos pastatas su vitrininiais langais keičia miesto veidą ir daro viešąjį transportą dar patrauklesniu.
Ne kartą kalbėdamas apie projektą, Panevėžio miesto meras Rytis Račkauskas kartojo, kad miesto siekis – stiprinti Panevėžio, kaip strateginio logistikos centro poziciją, kadangi čia susikerta svarbiausios Lietuvą su kitomis šalimis jungiančios automagistralės, būsima „Rail Baltica“ vėžė.
Autobusų stoties pastato akcentas – tarsi skulptūra parke
Architektai šiame objekte pasiūlė nestandartinius architektūrinius sprendimus. Architektas Rolandas Palekas sako, kad jo komanda pasirinko šiek tiek kitokį, nei įprasta tokiems objektams dizainą, kadangi norėjosi ne tradicinio pastato, o paviljono parke: „Žvelgiant į ateitį, suaugus medžiams ir aplink atsiradus naujų, gamta bei architektūra tarsi susilies į visumą, sukurdama specifinę oazę, o pats aiškaus perimetrinio užstatymo, tradiciniam pastatui būdingų bruožų neturintis autobusų stoties pastatas taps tarsi skulptūra parke.“
Rangovu pasirinkta panevėžiečio valdoma įmonė „Kriautė“. Aliuminio profilių projektavimu, gamyba ir montavimu taip pat rūpinosi Panevėžio įmonė „Stikmeta“. Abiejų įmonių vadovai džiaugiasi turėję galimybę prisidėti prie tokio svarbaus miestui objekto kūrimo.
Stoties statybos neapsiribojo naujo pastato iškilu – keista visa erdvės koncepcija. „Sukeitus Savanorių skverą ir esamą autobusų stoties teritoriją vietomis, bei perkėlus ją arčiau didžiųjų gatvių, suformuotos smulkesnės, aiškiai apibrėžtos erdvės. Naujas mažaaukštis užstatymas, atskiriant medžiais gatvių erdves, padėjo pakeisti miesto centro atmosferą. Po permainų ši zona labiau primena parką“, – apie procesą pasakoja UAB „Kriautė“ vadovas Zenonas Jansonas.
Naujai iškilęs Panevėžio autobusų stoties pastatas – iš betono
Visas pastatas, pradedant stogu, baigiant automobilių stovėjimo aikštele, pastatytas iš betono. Kaip nurodo miesto savivaldybė, pastato konstrukcijoms įrengti panaudota daugiau nei 3,3 tūkst. kub. m monolitinio gelžbetonio, įrengta daugiau nei 2,8 tūkst. kv. m betono trinkelių bei atnaujinta 570 kv. m šaligatvių danga. Taip pat užsėta 480 kv. m veja bei 230 kv. m apsodinta gėlynais, kuriuos drėkins automatinė laistymo sistema.
46,45 arų sklype pastatytas 421,89 kv. m ploto pastatas bei 1865 kv. m keleivių išlaipinimo, įlaipinimo ir prastovų vietos keleiviniam transportui peronas. Pastatas padalintas į dvi dalis: keleivių erdves (kavinę, viešąjį tualetą, laukimo salę) bei uždaresnę zoną, susidedančią iš keleivių aptarnavimo patalpų (bagažo saugyklos, mažųjų siuntų tarnybos patalpos, bilietų kasų, vairuotojų poilsio patalpų ir stoties administracinių patalpų, t. y. kabinetų, dispečerinės). Šildymo, vėdinimo bei kitos sistemos valdomos programine įranga.
Po perono teritorija ir stoties pastatu įrengta automatizuota požeminė automobilių aikštelė bei techninės ir pagalbinės patalpos. Aikštelėje įrengtos 88 stovėjimo vietos (iš kurių 4, esančios arčiausiai lifto, pritaikytos žmonėms su negalia), dvipusė įvažiavimo rampa, trys evakuaciniai išėjimai bei liftas, pritaikytas žmonėms su negalia, 17 vietų elektromobiliams.
Pasižvalgykite į stotį:
Statybos vyko saugojant miesto aplinką
Didžiulis dėmesys statybų metu buvo skirtas aplinkai saugoti. Įmonės „Kriautė“ vadovas SA.lt portalui pasakojo, kad statybos darbai vyko labai glaustoje teritorijoje. Objektą iš trijų pusių riboja gatvės, iš ketvirtos – veikianti senoji autobusų stotis, miesto centras, dideli automobilių ir žmonių srautai. „Kadangi teritorija buvo visiškai aptverta, vykdant statybos darbus, buvo parengta ir suderinta eismo valdymo schema srautams valdyti įrengiant perspėjamuosius, nukreipiamuosius ir informacinius ženklus bei užrašus. Be to, prie išvažiavimo buvo įrengta statybvietės transporto ratų nuplovimo įranga, kad išvažiuojantis transportas neterštų gatvių dangos. Dalis darbų buvo vykdomi nakties metu bei poilsio dienomis.“
Kuriant naują stoties pastatą pritaikyti ir naujausi statybų sprendimai. Tarp jų – pastato stogo šiltinimas iš vidaus užpurškimo metodu, panaudota savaime išsilyginanti stogo danga. Techninėse patalpose, požeminėje aikštelėje bei išorės konstrukcijose pasirinkta natūralaus impregnuoto betono apdaila. Pastato stogas bus apželdintas nuo žemės statinio kolonose numatytose vietose lipančiais vijokliais.
Panevėžio autobusų stočiai išskirtinės išvaizdos suteikia langų sprendimai
Kitai Panevėžio įmonei, UAB „Stikmeta“, veikiančiai jau beveik 20 m., buvo patikėti aliuminio profilio vitrinų, langų bei durų suprojektavimo, pagaminimo ir sumontavimo darbai. Aliuminio profilio vitrinų gamybai buvo pasirinktos „Yawal“ FA50N HI aliuminio profilio sistemos, o stiklinti buvo naudojami dviejų kamerų stiklo paketai, kurių vidiniai stiklai laminuoti su naujos kartos selektyvinės dangomis „One“, o iš išorės grūdinti ir su saulės kontrole. Visos pasirinktos sistemos ir technologijos yra naujausia ir moderniausia, ką šiuo metu siūlo rinka.
„Stiklo paketai turėjo atitikti labai aukštus energinio naudingumo rodiklius, kad pastatas gautų numatytą energinio naudingumo sertifikatą. Durys ir langai, integruoti į aliuminio fasadą, buvo gaminami iš „Yawal“ trijų kamerų TM 77HI aliuminio profilio sistemos, o vidaus durų gamybai buvo pasirinkta „Yawal“ TM 74 aliuminio profilio sistema su praėjimo kontrole bei paslėptais vyriais, kurie suteikia dar daugiau lengvumo ir modernumo visam interjerui“, – sako įmonės vadovas Rimas Bakanauskas. „Stikmeta“ taip pat pagamino pagrindiniam įėjimui pasirinktas slankiojančias duris su automatinių durų pavaromis.
Pasirinktų gaminių privalumas – labai aukšti energinio naudingumo rodikliai. Kartu aliuminio profilio gaminiai yra ne tik modernios išvaizdos, stilingai atrodo, bet ir ilgaamžiai. Taigi tai pirmiausia yra tvarus pasirinkimas.
Daugiau dėmesio pareikalavo vitrinų ir langų montavimas esant laužytos linijos monolitiniam stogui. Tačiau, kaip sako įmonės „Stikmeta“ vadovas, svarbiausia šiame projekte buvo sklandus ir aiškus komunikavimas su statytoju ir su projektuotojais: „Tik daug bendraujant ir analizuojant situacijas gyvai, galima buvo priimti tinkamus sprendimus, kurie leido pasiekti puikų rezultatą“.
Kaip nurodo Panevėžio miesto savivaldybė, pradėjus veikti naujajai autobusų stočiai pastatai ir kiti inžineriniai statiniai dabartinėje stotyje nebebus naudojami pagal ligšiolę paskirtį. Jau parengtas autobusų stoties teritorijos konversijos, pritaikant ją komercinei ir bendruomenių veiklai, techninis projektas.
2 komentarai. Leave new
Šiaip kaip „skulptūrą” pastatą galima užskaityti – tik nieko bendro jis su kontekstu neturi.
Pati pasirinkta koncepcija „pastato parke” šioje vietoje iš principo klaidinga. Čia turėjo būti formuojami miestietiški kvartalai – o bus skulptūra „park”ingo dykrose.
Ne per daug Panevėžiui šalia parkų – Laisvės aikštė-parkas, Senvagės parkas ?…
Paleko autobusų stotis tai ne Kauno