Per savo daugiaamžę istoriją žmonės nuolat siekė įveikti vandens kliūtis. Šiandien tiltai yra svarbūs susisiekimo sistemos statiniai, be kurių neįmanomas automobilių, traukinių ir pėsčiųjų eismas. Šiuolaikinė tiltų statyba pasižymi naujų medžiagų ir statybos būdų naudojimu, išraiškingomis architektūrinėmis formomis, unikaliais konstrukciniais sprendimais.
Tiltų įvairovė
Šiandien pasaulyje plačiai taikomos įvairios konstrukcinės sistemos: sijiniai ir rėminiai, santvariniai, arkiniai, kabamieji ir vantiniai tiltai. Konstrukcinės tilto sistemos parinkimą lemia ekonominiai ir techniniai veiksniai, statybos sparta ir sudėtingumas, taip pat turi būti užtikrinamas tilto invazijos į aplinką darnumas: estetiniai reikalavimai bei vietovės kontekstas.
Vieni išraiškingiausių ir techniniu požiūriu veiksmingiausių tiltų yra vantiniai. Pagrindiniai tokių tiltų elementai yra iš ypač stipraus plieno pagaminti iš anksto įtempti vantai, prijungti prie pilonų ir laikantys standumo siją. Vantiniai tiltai pasižymi konstrukcinių formų įvairove, kuri leidžia projektuoti techniškai ir ekonomiškai racionalius bei architektūriškai išraiškingus statinius.
Vantiniai tiltai pradėti projektuoti ir statyti vienu metu su kabamaisiais. Jų konstrukcijos yra tokios pat veiksmingos, kaip ir kabamųjų tiltų. Vienas pirmųjų vantinių pėsčiųjų tiltų su atotampomis iš plieninių lynų buvo pastatytas 1817 metais Anglijoje. Šio tilto tarpatramio ilgis tais laikais buvo nemažas – 33,5 metro. Šiuo metu vantiniai tiltai statomi dažniau negu kabamieji. Jų statyba pasiteisina, kai reikia perdengti 100–500 metrų ilgio automobilių tiltų tarpatramius, o statant pėsčiųjų tiltus perdengiami iki 100 metrų ilgio tarpatramiai. Tarp pagrindinių vantinių tiltų privalumų galima paminėti didesnį standumą palyginti su kabamųjų tiltų.
Galima didelė šių tiltų konstrukcijų formų įvairovė, o galimybė panaudoti šiuolaikines ypač stiprias medžiagas lemia didelį vantinių tiltų populiarumą, ypač miestų ir priemiesčių teritorijose.
Įstabi architektūra ir novatoriškos konstrukcijos
Dauguma tiltų yra išskirtiniai inžinerijos meno kūriniai. Realizuoti novatoriški sprendimai leidžia vantiniams tiltams suteikti ypatingą architektūrinę išraišką. Nagrinėjant šiuolaikinių vantinių tiltų konstrukcijas galima teigti, kad šiandien jos įgavo aiškiai išreikštą architektūrinį savarankiškumą. Jis pabrėžiamas laisvu ir nevaržomu didelio tarpatramio perdengimu, liaunoka nekintamo skerspjūvio aukščio vantais palaikoma standumo sija. Nevaržomas didelių tarpatramių perdengimas ir konstrukcinių formų įvairovė kuria naują dinamišką architektūrinę vantinių tiltų išraišką.
Projektuojant šiuolaikinius vantinius tiltus svarbu laikytis pagrindinių architektūrinės tektonikos principų:
· išlaikyti tilto pagrindinių ir šalutinių tarpatramių ilgių, pilonų aukščių proporcijas, laikantis aukso pjūvio taisyklės;
· užtikrinti pasikartojančių tilto elementų ritmą;
· pabrėžti tilto mastelį tinkamai derinant pagrindinių ir šalutinių elementų matmenis;
· užtikrinti vizualinę tilto pusiausvyrą, pabrėžti jo siluetą, pagrindines ašis;
· tinkamai parinkti papildomas konstrukcijas, medžiagos faktūrą, spalvas, dekoravimo elementus ir apšvietimą.