Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka: kada jos mokėti nereikia? 

Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka: kada jos mokėti nereikia? 

Autorius: „TRINITI JUREX“ vyr. teisininkė, advokatė Lina Aliukonienė
Lina Aliukoniene TRINITI JUREX 2

Viena iš teisės statyti įgyvendinimo prielaidų yra savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos (SIPĮ) sumokėjimas. Šios įmokos atsiradimą nulėmė poreikis reguliuoti statybos procesus savivaldybių teritorijose bei užtikrinti, kad urbanistinė plėtra vyktų darniai ir tvariai, neapsunkinant viešosios infrastruktūros. SIPĮ mechanizmas leidžia savivaldybėms gauti finansinius išteklius, reikalingus susisiekimo, inžinerinių tinklų, socialinės ar rekreacinės infrastruktūros plėtrai. 

Anksčiau statytojai įprastai prisidėdavo prie savivaldybės infrastruktūros plėtros sudarydami paramos sutartį dėl tam tikrų objektų įrengimo. Tokia galimybė išliko, tačiau nuo 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymui, savivaldybėms buvo įtvirtinta pareiga nustatyti SIPĮ dydžius ir taikymo tvarką. Įgyvendindamos šį įstatymą, dauguma savivaldybių 2021–2022 m. patvirtino konkrečius SIPĮ tarifus bei detalizavo atvejus, kada įmoka nėra taikoma arba kada statytojas gali būti visiškai ar iš dalies atleidžiamas nuo jos mokėjimo. Savivaldybių tarybų sprendimai, reglamentuojantys SIPĮ, jau buvo ne kartą peržiūrimi ir keičiami – tam įtakos turėjo būtinybė prisitaikyti prie statytojų poreikių, siekis užtikrinti socialinį teisingumą ir skatinti plėtrą tam tikrose savivaldybėms svarbiose teritorijose.

Teisė nemokėti SIPĮ priklauso nuo statinio rūšies bei teritorijos, kurioje planuojama statyba. Daugelyje savivaldybių atleidimo nuo įmokos pagrindai yra susiję su tam tikra statinio paskirtimi – pavyzdžiui, kultūros, mokslo, gydymo, sporto ar religine, arba su inžineriniais bei nesudėtingais statiniais, kurių poveikis viešajai infrastruktūrai laikomas minimaliai reikšmingu. Taip pat dažnai vertinamas ir teritorijos statusas – ar tai prioritetinė, išvystytos ar neišvystytos infrastruktūros teritorija, o kai kuriais atvejais – ar sklypas patenka į specialios paskirties ar konversijos zoną. 

Todėl prieš kreipiantis į savivaldybę dėl SIPĮ apskaičiavimo, svarbu ne tik nustatyti teritorijos pobūdį, bet tinkamai identifikuoti statinio rūšį. Nuo to priklauso ne tik pareiga mokėti įmoką, bet ir tai, kokio pobūdžio dokumentai turėtų būti pateikti kartu su prašymu apskaičiuoti SIPĮ.

Kiekviena savivaldybė yra nustačiusi skirtingas atleidimo nuo įmokos, jos mažinimo ar nemokėjimo sąlygas – tai gali priklausyti nuo statinio paskirties, teritorijos išvystymo lygio, ūkinės veiklos pobūdžio ar nuo to, ar statytojas perduoda žemę ar pastatytą infrastruktūrą savivaldybei. Taip pat reikia patikrinti, ar savivaldybė nereikalauja specifinių dokumentų – pavyzdžiui, infrastruktūros valdytojų techninių sąlygų, projektinių sprendinių ar kitų dokumentų. Laiku pateiktas tinkamai užpildytas prašymas gali ne tik sumažinti finansinę naštą, bet ir pagreitinti visą statybą leidžiančio dokumento (SLD) išdavimo procesą.

SIPĮ turi būti apskaičiuota iki prašymo dėl SLD išdavimo pateikimo dienos. Statytojas, kreipdamasis dėl SLD, kartu su prašymu turi pateikti SIPĮ apskaičiavimo aktą. Todėl visi klausimai ir ginčai dėl SIPĮ dydžio turėtų būti išspręsti iki SLD išdavimo dienos – priešingu atveju užtruks jo išdavimo procesas. Pati įmoka turi būti sumokėta iki pranešimo apie statybos pradžią dienos – įmokos sumokėjimą patvirtinantis dokumentas teikiamas kartu su pranešimu apie statybos pradžią.

Vilnius – sparčiausiai augantis miestas ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos regione. Todėl Vilniaus miesto savivaldybė išimtis dėl SIPĮ mokėjimo reglamentuoja labai detaliai. Vilniaus miesto savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo ir atleidimo nuo jos mokėjimo, kriterijų tvarkos apraše nustatyti atvejai, kada savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama arba mokama dalimis. Apraše išsamiai aprašyti atvejai, kada SIPĮ nėra skaičiuojama bei nėra mokama, kada ir kokiais atvejais statytojai yra atleidžiami nuo SIPĮ mokėjimo ir kada ši įmoka gali būti sumažinta:

KategorijaPagrindai
SIPĮ nėra skaičiuojamaPožeminėms automobilių saugykloms; Pirmo aukšto patalpoms daugiabučiuose, jei tenkinamos tam tikros architektūrinės ir prieinamumo sąlygos;
SIPĮ nemokama / neapmokestinamaSporto aikštynai, žaidimų aikštelės; Kiemo aikštelės prie gyvenamosios paskirties pastatų; Kitos paskirties inžineriniai statiniai (aikštelės, keliai), kai lietaus nuotekos tvarkomos sklypo ribose.
Atleidžiama nuo SIPĮKai statytojas savo lėšomis įrengia infrastruktūrą ir įrengimo išlaidos nėra mažesnės nei apskaičiuota įmoka; Atstatomas sugriuvęs / sugriautas statinys (įmoka mokama tik už padidėjusį plotą); Iki 2021 m. sausio 1 d. išduotas SLD ir pasikeitus esminiams statinio projekto sprendiniams reikia gauti naują SLD (jei nedidėja užstatomas plotas); Po 2020 m. gruodžio 31 d. sudaryta ir įvykdyta žemės sklypo perdavimo neatlygintinai sutartį su savivaldybe, tačiau iki sutarties sudarymo nepateiktas prašymas išduoti SLD; Kultūros, mokslo, gydymo, sporto paskirties pastatai (jei statytojas pateikia patvirtinimą, kad 5 metus nebus keičiama objekto paskirtis); Iki SIPĮ įstatymo įsigaliojimo dienos buvo gautos ir įgyvendintos prisijungimo ar projektavimo sąlygos, numatančios plėtoti (suprojektuoti ir įrengti) susisiekimo ir/ar inžinerinę infrastruktūrą, tačiau iki 2021 m. sausio 1 d. nepateiktas prašymas išduoti SLD arba pateiktas prašymas nebuvo priimtas; Projektavimo ir / ar statybos darbai finansuojami pagal kaimynijų teritorijų atnaujinimo programą.
SIPĮ gali būti mažinamaKai pastatai yra plėtojami teritorijoje „Esami ir formuojami specializuoti kompleksai“; Konversijos teritorijoje statant didesnį nei 10 000 kv. m statinį; Kitos paskirties inžineriniams statiniams (aikštelėms, keliams) statomiems tame pačiame žemės sklype, kuriame yra pastatytas daugiabutis gyvenamasis namas, viešbutis, gamybos ar visuomeninės paskirties pastatas; Bet kurioje teritorijoje bet kokios paskirties pastatams, kurie sukuria išskirtinę ekonominę ir (arba) socialinę naudą.

Jeigu prašymas apskaičiuoti SIPĮ buvo pateiktas, neįvertinus galimybės pasinaudoti teisės aktuose numatytais SIPĮ nemokėjimo ar sumažinimo pagrindais, o gavus įmokos apskaičiavimo aktą paaiškėja, kad tokie pagrindai yra aktualūs, galima teikti naują prašymą dėl SIPĮ perskaičiavimo. Šis prašymas turėtų būti pagrįstas aiškiais teisiniais argumentais ir tinkamais įrodymais, patvirtinančiais teisę į įmokos sumažinimą ar jos nemokėjimą. Tinkamai pagrįstas ir motyvuotas prašymas gali padėti išvengti papildomų finansinių ir laiko sąnaudų ir ginčų.

Temos: Lina Aliukonienė, Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka, Triniti Jurex

1 komentaras. Leave new

  • jeigu ministerijose pasakė-norime, kad jums būtų geriau-žinok tau galas
    2025-04-23 14:36

    Projektas aplimpa visokiais priverstiniais polipais ir derinimo procesas iki statybų pradžios kiekvienais metais eina vis lėtčiau.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

Susiję straipsniai
Susiję straipsniai