2015 spalio 15 d.

Mažiau policijos pareigūnų automobilių keliuose, daugiau tvarkos, saugumo ir kontrolės – tokie esminiai pastaraisiais metais Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos įgyvendinamų projektų tikslai. Tam pasitelkiamos informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis grindžiamos intelektinės transporto sistemos (ITS, ang. Intelligent Transport Systems).

Užduotis – efektyvi sunkiasvorio transporto kontrolė

Pastarosiomis savaitėmis Lietuvoje daugiausia diskutuojama apie vadinamųjų alkolokų – prietaisų, neleidžiančių išgėrusiam vairuotojui užvesti transporto priemonės, profesionaliame transporte įrengimo būtinybę, bet yra ir kitų didelės įtakos eismo saugumui turinčių problemų. Viena jų – nesuvaldyti perkrauto sunkiasvorio transporto srautai. Krovinių vežimo reglamentą pažeidžiančios transporto priemonės pavojingos staigiai stabdant, be to, jos gadina kelius. Siekdama išspręsti šią problemą, LAKD įgyvendina bandomąjį daugiafunkcį pažeidimo kontrolės sistemos projektą judančių transporto priemonių svėrimo sistemoms (Weigh in Motion) diegti.

Projekto tikslas – išbandyti novatorišką svėrimo būdą, leidžiantį apsieiti be pakartotinio svėrimo ir suteikiantį galimybę iš karto nustatyti pažeidėją. Lietuva šioje srityje tikisi tapti pavyzdžiu kitoms Europos valstybėms.

Kaip ir dažnas susisiekimo infrastruktūros projektas, šis irgi neišvengė trikdžių, susijusių su viešaisiais pirkimais – dėl apskųstų konkurso rezultatų bandomojo projekto įgyvendinimas vėluoja. Šiuo metu, pasak LAKD Eismo informacijos ir valdymo skyriaus vedėjo Gintaro Cilciaus, vertinami viešųjų pirkimų metu gauti pasiūlymai. Tikimasi, kad jau kitais metais vadinamasis dinaminis svėrimas bus vykdomas visose trijose technologijos bandymams parinktose vietose.

zemelapis

Specialistai pabrėžia, kad sistemą, kurią siekiama naudoti ne vien pirminei atrankai, būtina patikrinti itin reikliai – jeigu nors vienas nubaustasis naudojant šią technologiją sukurs precedentą dėl kokios nors aplinkybės laimėdamas bylą teisme, tai apsunkins tolesnę sistemos plėtrą. Tad planuojama, kad sistema bus bandoma kelerius metus. Tolesniuose LAKD planuose – 60 svėrimo vietų.

Technologijos vienija vairuotojų bendruomenę

110 šalies keliuose įrengtų kelių oro sąlygų stotelių (KOS) atlieka daugiau funkcijų, negu leidžia spėti jų pavadinimas. Jos yra eismo stebėjimo ir valdymo įrenginių dalis. Stotelės ne tik fiksuoja oro sąlygų pokyčius keliuose, bet ir yra naudojamos kaip eismo intensyvumo skaitiklis, vaizdo kameros (šių atskirai įrengta jau beveik 500). Visa stotelių surenkama informacija keliauja į ketverius metus veikiantį LAKD administruojamą Eismo informacijos centrą (EIC).

Pasak G. Cilciaus, oro ir eismo sąlygas analizuojantį elektroninį tinklą plėsti ketinama ir toliau, bet šiandien daugiausia dėmesio skiriama informacijos pateikimo kokybei gerinti, jos pasiekiamumui.

Šiemet ypač teigiamai vartotojų įvertinta naujovė – LAKD pasirašius sutartį su kompanija „Google“ atsiradusi galimybė išmaniuosiuose telefonuose navigacijai naudoti programėlę „Waze“.

Komentarai