Kitąmet Lietuvoje iškils modernus regioninis skrydžių valdymo centras – valstybės įmonė „Oro navigacija“ užbaigė konkursą dėl centro statybų netoli Vilniaus oro uosto, taip pat pasirašė darbų rangos sutartį su bendrove „Eikos statyba“. Planuojama, kad naujasis centras, išsiskirsiantis inovatyvia skrydžių valdymo sistema, pradės veikti kitų metų pabaigoje. „Oro navigacijos“ investicijos į projektą sieks beveik 9 mln. eurų.
„Naujasis skrydžių valdymo centras – itin svarbus objektas tiek valstybiniu, tiek Europos mastu. Jame bus įdiegta moderni skrydžių valdymo sistema, kuri užtikrins pažangiausią skrydžių duomenų apdorojimą, dinaminį oro erdvės valdymą, sudarys technines sąlygas saugiai ir efektyviai teikti oro eismo paslaugas regione. Projektas bus naudingas ne tik aviakompanijoms, bet ir keleiviams – įdiegus visą įrangą 2019 m., Lietuvos ir Lenkijos oro erdvėje padidės skrydžių saugos lygis ir oro erdvės pralaidumas, sumažės orlaivių užlaikymų, orlaivių skrydžiai taps tiesesni, sumažės jų degalų sunaudojimas bei tarša“, – teigia viešosios įstaigos „Oro navigacijos“ laikinasis generalinis direktorius Mindaugas Gustys.
Daugiau nei 6000 kv. m ploto pastatų kompleksas iškils netoli Vilniaus oro uosto – Eišiškių plente, kur šiuo metu veikia „Oro navigacijos“ mokymų centras. Naujose patalpose įsikurs ne tik modernus regioninis skrydžių valdymo centras, bet ir „Oro navigacijos“ administracija bei mokymo centras.
Naujos skrydžių valdymo sistemos diegimui „Oro navigacija“, konkuruodama su kitų Europos valstybių transporto srities projektais, jau yra gavusi dalinį ES finansavimą. Naujame skrydžių valdymo centre diegiama sistema yra sudėtinė bendro Lietuvos ir Lenkijos projekto – Baltijos funkcinio oro erdvės bloko (Baltijos FAB) – dalis, kuriuo nuo 2012 m. siekiama užtikrinti saugų, efektyvų bei ekonomišką abiejų valstybių oro erdvės panaudojimą. Inovatyvių ir maksimaliai tarpusavyje sąveikaujančių skrydžių valdymo sistemų panaudojimas – viena pagrindinių sąlygų įgyvendinant ir visą Europą apimančios „Bendrojo Europos dangaus“ iniciatyvos tikslus: didinant oro eismo valdymo bei oro navigacijos paslaugų veiksmingumą ir mažinant Europos oro erdvės susiskaidymą.
Naujojo pastato statybos darbai bus atliekami trimis etapais: pirmame etape bus pastatytas inžinerinis korpusas, antrame – valdymo, t. y. regiono skrydžių valdymo centro korpusas, o trečiame etape – įmonės administracinis korpusas. Planuojama, kad visi statybos etapai bus įgyvendinti per 12 mėnesių. Tikimasi, kad moderni skydžių valdymo įranga bus pradėta montuoti jau kitų metų pavasarį, o naujasis centras darbą visu pajėgumu pradės kitų metų pabaigoje.
Regioninį skrydžių valdymo centro projektą parengė bendrovė „Baltic Engineers“ kartu su Islandijos valstybės įmone „Isavia“ ir „THG architektar“. Pastatų kompleksas suprojektuotas pasitelkus informacinio pastato modeliavimo – BIM (ang. „Building information modeling“) – programinę įrangą bei BIM projekto valdymo standartus. Naudojant šią projektų valdymo metodiką, kiekviename etape kontroliuojama projekto kokybė, darbų terminai, resursai, statybos biudžetas, o vėliau ir statybų eiga, pastato priežiūra bei eksploatacija. Užbaigus projektą užsakovai ketina perimti BIM modelio valdymą pastato priežiūrai ir eksploatacijai.
Pastatai stovės taip, kad darbuotojai pro langus galėtų matyti kuo daugiau žalumos, o koridoriuose iš bet kurio taško pasiektų natūrali šviesa. Dėl specifinių funkcijų ir saugumo reikalavimų pastatų sienos bus liejamos iš monolitinio gelžbetonio. Pastatų šildymui ir vėsinimui ketinama naudoti geoterminius šilumos siurblius.