2007 metais Rokiškio rajono savivaldybė Vyriausybės nutarimu buvo pripažinta problemine teritorija. Savivaldybėje palyginti aukštas nedarbo lygis ir didelė socialinės pašalpos gavėjų dalis.
Vienas pagrindinių probleminės teritorijos plėtros uždavinių – atnaujinti daugiabučius gyvenamuosius namus ir plėtoti socialinį būstą. Todėl Rokiškio rajono savivaldybėje numatyta modernizuoti apie 40 daugiabučių ir smarkiai pagerinti jų energinį efektyvumą. Planuojama renovuoti ir Rokiškio rajono savivaldybei priklausančius pastatus, kuriuose įsikūrusios įvairios sveikatos priežiūros, socialinių reikalų, švietimo, kultūros įstaigos.
Siekiant kompleksiškai plėtoti Rokiškio miesto, kaip probleminės teritorijos, urbanistinę infrastruktūrą ir didinti gyvenamosios aplinkos patrauklumą, numatyta įgyvendinti nemažai vietos reikšmės projektų, tarp kurių – gatvių ir šaligatvių sutvarkymas, apšvietimo, automobilių stovėjimo aikštelių įrengimas, pėsčiųjų takų atnaujinimas, vaikų žaidimų aikštelių įrengimas. Taip pat bus atnaujinamos sporto aikštelės.
Kurti verslui palankesnę aplinką rajono valdžia mėgins daugiausia per žemės ūkį – išsaugodama esamas melioracijos sistemas, jų statinius ir prailgindama tinkamą jų funkcionavimą, teikdama paramą žemės ūkio ir smulkiojo bei vidutinio verslo subjektams. Naujų investuotojų pritraukimas pernelyg neakcentuojamas.
Rokiškio rajonas dideliais privalumais pasigirti negali. Paminėti galima nebent tai, kad sparčiai auga pramonės produkcijos gamyba. Kur kas daugiau trūkumų: menkos tiesioginių užsienio investicijų apimtys, mažėjanti pridėtinė pramonės sektoriaus vertė, darbingo amžiaus gyventojų dalis, neigiamas migracijos saldo, nepakankamai išplėtota turizmo infrastruktūra.
Atvykstantiems turistams didelio pasirinkimo Rokiškio rajone nėra. Vienos žymiausių vietų – Rokiškio dvaro sodyba ir Velniakalnis. Apsistoti turistams siūlomi du viešbučiai ir treji svečių namai.
Tačiau darbo jėgos paklausa Rokiškio rajone yra. Praėjusiais metais daugiausia darbo siūlymų sulaukė kvalifikuoti darbininkai ir specialistai, turintys aukštąjį išsilavinimą. Didžiausia darbo jėgos paklausa tarp specialistų buvo vadybininkų, administratorių, inžinierių, buhalterių, tarp kvalifikuotų darbininkų – vairuotojų ekspeditorių, pardavėjų, kelių darbininkų, pieno produktų gamintojų, medienos apdirbimo staklių operatorių, šaltkalvių remontininkų, miško darbininkų, suvirintojų, plataus profilio statybininkų.
Praėjusiais metais darbingo amžiaus gyventojų Rokiškio rajone buvo palyginti nemažai – 19 755. Tai vienas geresnių rodiklių apskrityje. Užimtųjų gyventojų skaičius 2013 metais siekė 11,8 tūkst. ir palyginti su 2010 metais padidėjo 7,3 proc. Vidutinis mėnesio darbo užmokestis 2012 metais siekė 1736 litus, ir tai irgi vienas geresnių rodiklių Panevėžio apskrityje. Vidutinio atlyginimo dydžiu Rokiškio rajonas nusileidžia tik Panevėžio miestui (1955 litai).
Palyginti su 2010 metais, socialinių išmokų gavėjų skaičius 2013-aisiais Rokiškio rajone išaugo beveik 6 proc. – nuo 2958 iki 3131. Taip pat beveik 3 proc. padidėjo ir išlaidos socialinėms pašalpoms: 2010 metais tam reikėjo 7,8 mln. litų, o praėjusiais – 8,02 mln. litų. Bedarbių skaičius nuo 3,6 tūkst. 2010 metais sumažėjo iki 2,6 tūkst. 2013-aisiais.
Šių metų pradžioje Rokiškio rajone buvo registruota 1219 ūkio subjektų, tačiau veikiančiųjų tebuvo 574. Rajone veikiančių ūkio subjektų skaičius, tenkantis tūkstančiui gyventojų, yra vienas mažiausių apskrityje. Statybos darbų 2013 metais rajone atlikta už daugiau kaip 65 mln. litų – tai beveik 29 proc. daugiau nei 2010 metais, kai tokių darbų apimtys siekė kiek daugiau kaip 50 mln. litų. Kupiškio rajone 2013 metais pastatyti 6 nauji negyvenamieji pastatai ir 24 būstai.
EKSPERTO ŽVILGSNIS
Svarbu dirbti pritraukiant investicijų
Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertas Laurynas Rekašius
Rokiškio rajono savivaldybė Lietuvos laisvosios rinkos instituto sudaromame Lietuvos savivaldybių indekse užėmė 19 vietą iš 53 rajono savivaldybių. Investicijų srities įvertinimas viršijo šalies vidurkį (49 balai) ir siekė 62 balus (iš 100 galimų). Tai rodo tik šiek tiek prastesnį investicinės aplinkos įvertinimą, palyginti su praėjusių metų indekso rezultatais.
Vienam Rokiškio rajono savivaldybės gyventojui 2011 metais teko 2703 litai materialinių investicijų. Nors šis rezultatas ir rodo augimą, vis dar gerokai atsiliekama nuo šalies vidurkio (4104 litai vienam gyventojui). Tiesioginių užsienio investicijų padėtis – dar prastesnė. Rokiškio savivaldybėje šis rodiklis prasčiausias tarp visų Panevėžio apskrities savivaldybių. 2011 metais vienam gyventojui teko 37 litai.