Top Baneris

Paskelbti „Geras dizainas“ laureatai – įvertinkite

2019 rugsėjo 20 d.
„Geras dizainas“
Laureatai. „Geras dizainas“ nuotr.
Pasidalykite straipsniu

Lietuvos dizaino prizas „Geras dizainas“ – nacionalinis konkursas, skirtas geriausiems šalies dizaino pavyzdžiams atrasti ir paminėti. Šiais metais konkursui gauta daugiau nei 250 dalyvių paraiškų. Jau aštuntus metus dizaino srities specialistus suburiančios iškilmingos apdovanojimų ceremonijos metu buvo apdovanoti geriausi šių metų dizaino darbai 10-yje kategorijų. Nugalėtojus, kaip ir kasmet, išrinko nepriklausoma užsienio komisija. Papildomai įteiktas inovatyviausio projekto prizas bei paskelbtas publikos favoritas, išrinktas balsavimo internetu metu.

Šių metų vertintojų komisiją sudarė dizaino srities ekspertai iš Šveicarijos, Lenkijos, Slovėnijos ir Austrijos: Lenkijos dizaino savaitės vadovė ir interjero studijos įkūrėja Paulina Kisiel, Dominicas Strumas – dizaino agentūros savininkas iš Ciuricho, Manca Matičič Zver – Dizaino ir Inovacijų centro vadovė ir Dizaino fakulteto dekanė iš Slovėnijos bei Martinas Foessleitneris – informacijos dizaino žinovas ir hi-pe.at agentūros įkūrėjas.

Po apdovanojimų ceremonijos Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje Vilniuje duris atveria ir konkurso nugalėtojų darbų ekspozicija, kuri veiks iki rugsėjo 29 d. Šiais metais Lietuvos dizaino forumo organizuojama konkurso darbų paroda, surengta, bendradarbiaujant su Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA), tapo Inovacijų savaitės renginių ciklo prioritetine dalimi.

Interjero elementai

1 VIETA

Play

Toota: Justė Žibūdienė, Dominyka Šulcaitė

Gamintojas: UAB „Riešės baldai“, 2018 m.

Paremti, atremti, pakišti, laikyti – ši detalė atlieka ne vieną funkciją. Bet visais atvejais turi vieną tikslą – būti nenuobodžia ir žaisminga. Play – tai ir baldo kojelė, ir atrama ar lentynos laikiklis.

Pakišta, lyg atsitiktinė, ji kuria baldo estetiką ir funkciją.

Medžio masyvo detalė yra aiškių geometrinių formų, pagaminta iš medžio masyvo.

Play

Lentynas laikančios detalės „Play“

2 VIETA

Perdirbto porolono apdaila ir objektai

2XJ architects: Jokūbas Jurgelis ir Jurga Marcinauskaitė

Užsakovas: UAB Lonas, 2018 m.

Perdirbtas presuotas porolonas – interjero elementas, tapęs ikoniniu interjero akcentu. Tai – žaliavinė medžiaga, naudojama čiužinių ir minkštų baldų gamybai. Čiužinių ir miegamojo baldų gamintojo Lonas salone naudojamas kaip naujoviška apdailos medžiaga, siekiant atskleisti interjero idėją ir gamintojo vertybes. Porolonas buvo pasirinktas įvairiems interjero elementams gaminti. Universalumas suteikė galimybę jį taikyti skirtingoms funkcijoms: pertvaroms, sėdimiesiems objektams, akustinėms sistemoms.

Perdirbtos medžiagos ir iš jų gaminami elementai formuoja kitokią, atsakingesnę, vartojimo kultūrą. Tai ypač svarbu gamybinei įmonei. Šią medžiagą naudojantis gamintojas siekia pabrėžti inovatyvų požiūrį į gamybos atliekų mažinimą visose Lono grupės įmonėse.

porolonas

Presuotas porolonas interjere

3 VIETA

Shiver

Dizainerė: Evelina Kudabaitė

Užsakovas: Immix, 2019 m.

Shiver – dviejų materijų žaismas: glotnios, besiplaikstančios medžiagos ir kietos keramikos. Objektai, įkūnijantys vėjo šokdinamos ugnies ir lengvo šilko choreografiją.

Tai rankų darbo keraminiai tūriai, užpildyti kvapia sojų vaško žvake, kuriai sudegus, indas tampa vaza, pieštukine ar kitokią paskirtį atliekančiu tūriu.

Shiver buvo kuriama Immix prekės ženklui, kurio viena naudojamų medžiagų – šilkas. Tai prabangi, estetiškai patraukli medžiaga, turinti gilią istoriją ir teikianti naudą žmogaus kūnui.

Lengvai krintančios Immix rūbų šilko klostės bei žvilgesys buvo pagrindinė Shiver estetinės išraiškos bei kvapo inspiracija. Tai objektas, sujungiantis lytėjimo bei kvapų pasaulį.

immix 103 1

Žvakė „Shiver“

Interjeras 

1 VIETA

Lonas

2XJ architects: Jokūbas Jurgelis ir Jurga Marcinauskaitė.

Užsakovas: UAB Lonas, 2018 m.

Reprezentacinis lietuviškų čiužinių ir miegamojo baldų gamintojo Lonas salonas Vilniuje įsikūręs buvusio sovietų karinio miestelio teritorijoje. Salonas išsidėstęs išskirtinėje erdvėje per du aukštus. Pirmame aukšte – ekspozicinė patalpa su produktų testavimo zona, skirta pristatyti ir iš arčiau susipažinti su gaminamais produktais. Antresolėje įkurta bendradarbystės erdvė, skirta tiek darbuotojams, tiek klientams.

Daug dėmesio buvo teikiama žaliavoms. Naudotos tvarios naujoviškos medžiagos: perdirbtas porolonas, perdirbta guma, lininiai siūlai, antrarūšė fanera. Perdirbtos medžiagos formuoja kitokią, atsakingesnę, vartojimo kultūrą. Tai ypač svarbu gamybinei įmonei. Šių medžiagų naudojimu siekiama pabrėžti šiuolaikišką gamintojo požiūrį į gamybos atliekų mažinimą visose Lono grupės įmonėse.

Lonas

Salono „Lono“ interjeras

2 VIETA

Švyturys Bhouse

Laura Janavičiūtė, Rytis Mikulionis, Aistė Galaunytė, Viltė Zubrytė, Gytis Vaitkevičius

Užsakovas: UAB „Švyturys-Utenos alus“, 2018 m.

Projektavimo užduotis buvo plati ir aiškiai apibrėžta – gastrobaras su scena, parduotuvė, degustacinė erdvė, ekspozicijos zona, konferencijų salė ir kt. Tai vieta bendrauti ir pažinti alaus gamybos tradicijas.

Kūrėjų iškelta interjero koncepcija rėmėsi tuo, kad alaus tradiciją galima pažinti kiek kitaip – ne standartiškoje alinės erdvėje, o šmaikščiau ir neįprasčiau, pasakojant naują alaus gėrimo istoriją.

Medžiagiškumo, spalvų ir interjero elementų tarpusavio santykis šiame interjere – vienas svarbiausių dalykų. Jis kuria interjero išskirtinumą ir bendrą nuotaiką. Neįtikėtini deriniai, kaip antai marmuras su neapdirbtu rifliuotu metalu ar industriniai jūriniai šviestuvai su elegantiškais odiniais baldais, suteikia netikėtumo ir skatina diskusijas.

Švyturys, Bhouse

„Švyturio Bhouse“ interjeras

3 VIETA

AirV vertimų biuras Kaune

Dizaino studija Rimartus: Rimantas Špokas, Norbertas Pagalys

Užsakovas: AirV vertimų biuras, 2019 m.

Po rekonstrukcijos senose nedidelio aukščio patalpose Kaune sukurtas šiuolaikiškas AirV vertimų biuro interjeras. Kompaktiškai paskirstytame plote suformuotos naujos erdvės ir funkcinės zonos. Pagrindiniai motyvai: lenktos elegantiškos arkos, šviesus fonas, švelni spalvų gama su refleksiniais poliruotos bronzos akcentais.

Registratūros baldo fasadui sukurta reljefinio gipso ornamentų kompozicija – kaip užuomina į klasikinius meninę vertę turinčius reljefus.

Fotografijos autorius: Lukas Mykolaitis, 2019 m.

„AirV“

„AirV“ vertimų biuro Kaune interjeras

Koncepcija

1 VIETA

Chrono

Simonas Milišauskas, 2019 m.

Visiškai amputuotų rankos pirštų protezų koncepcija. Chrono projekto tikslas – sukurti nebrangų, visai pašalintų pirštų protezą, kuris sustiprintų pažeistos rankos funkcionalumą, pagerintų psichologinę savijautą ir grąžintų vartotojui pilnatvės jausmą. Protezas sukurtas pasitelkiant 3D skenavimo, 3D spausdinimo ir lanksčiųjų mechanizmų technologijas. Chrono dizainas leidžia atlikti griebimo, laikymosi, spaudimo, prilaikymo veiksmus ir netrukdo pagrindiniams natūraliems rankos judesiams. Palyginti su kitais rinkoje egzistuojančiais analogais, jo dizainas vientisas, estetiškas, neimituojantis realybės, be to, protezas nebrangiai pagaminamas. Dirbtinis pirštas valdomas šalia esančio sveiko piršto judesiais. Galimybė džiaugtis savo pažeista vieta ir jos neslėpti labai svarbi siekiant pagerinti žmogaus psichologinę savijautą.

Protezas, Chrono

Protezas „Chrono“

2 VIETA

Eksponatas

Marija Ščerb, 2019 m.

Eksponatas – tai konceptualus baldas, siūlantis naujovišką paslaugą muziejams. Jis suteikia galimybę estetiškai eksponuoti vertingas baldų detales, laukiančias restauravimo. Tokių detalių muziejų fonduose guli daugybė. Dėl finansavimo ir kvalifikuotų meistrų trūkumo dauguma jų niekada nepasieks ekspozicijų salių.

Šiuolaikinės technologijos leido sukurti konceptualų baldą, padedantį muziejams eksponuoti istorinę ir meninę vertę turinčias baldų detales. Ant baldo proporcijas atkartojančio metalinio karkaso montuojamos 3D skeneriu nuskenuotos ir 3D spausdintuvu atspausdintos detalės.

Sukurtas baldas palengvina restauratorių darbą, padeda muziejų erdves pritaikyti modernioms ekspozicijoms, o jų lankytojams matyti vertingų baldų fragmentus ir atkurti jų pirmykštę išvaizdą.

Eksponatas

Marijos Ščerb „Eksponatas“

3 VIETA

Žaltys

Paulina Bradūnaitė, 2019 m.

Žaltys – muzikos grotuvas žmonėms, visiškai arba iš dalies praradusiems klausą. Jis susideda iš ausinių, kurios pagrįstos analogiška enzo 3 technologija, bei vibracinių kapsulių, išdėliotų palei stuburą, taip perteikiant garsą. Prietaisą įkrauna magnetinis mechanizmas ties kaklu, veikiantis žmogui judant. Jis gali būti kontroliuojamas balsu per priekyje esantį mikrofoną arba per telefono programėlę.

Dizainą įkvėpė afrofuturismo judėjimas. Matydama šiuolaikinį globalų pasaulį ir populiariosios kultūros įtaką mažesnėms tautoms, kūrėja siekė sukurti analogišką Balticfuturismo versiją ir parodyti Lietuvių identiteto perspektyvą ateityje.

Kol kas pateikta tik dizaino koncepcija, tačiau tai yra įgyvendinamas projektas, pagrįstas sukurtomis technologijomis ir anksčiau atliktais bandymais.

Zaltys

Muzikos grotuvo „Žaltys“ koncepcija

Produkto dizainas

1 VIETA

Chem Tokens

Karolina Petraitytė, 2018 m.

Chem Tokens – tai mokymo priemonė chemijos pamokoms, sujungianti papildytą realybę su fiziniu potyriu. Chemijos žetonų dizainas buvo kuriamas pasiremiant pagrindiniais cheminių elementų lentelės principais. Juos nagrinėjant, galima be papildomų priemonių išsiaiškinti elementų lentelės struktūrą̨, kiekvieno elemento unikalumą̨, fiziškai jungti ir kurti molekules.

Specialia programa nuskenuoti žetonai įgyja virtualų įvaizdį, suteikia galimybę paimti į ranką skirtingus cheminius junginius. Mokiniai skatinami ne tik jungti molekules ir stebėti, kaip atrodo cheminiai elementai, bet ir mokytis spręsti chemines lygtis, kaupti molekulių kolekciją, vykdyti virtualius eksperimentus. Aplikacijoje pateikiamos užduotys paremtos chemijos pamokų kursu, todėl projektas lengvai integruojamas į edukacinę sistemą.

chemtokens

Chem Tokens

2 VIETA

Urnų kolekcija

Greta Unguvaitytė, 2018 m.

Visi žmonės skirtingi. Taip ir sukurtos urnos – kiekvienąkart unikalios. Parinkta jų gamybos technologija leidžia išgauti vis kitokius, unikalus paviršius, faktūras.

Prasmė slepiasi pagrindinėse urnų uždarymo detalėse. Nors žmogus miręs, jo siela negali būti aklinai uždaryta. Ąžuolinės ir metalinės uždarymo detalės pagamintos su kiauryme – tai tarsi sielos vartai, leidžiantys žmogui ramiai išeiti į kitą gyvenimą.

Kolekciją sudaro trijų skirtingų dydžių keraminės urnos: ilgaamžiškos, suyrančios ir urnelė – kamerinis objektas, skirtas mirusiajam atminti.

Taigi asmuo gali laisvai pasirinkti, kaip laidos urną: paliks ją stovėti kolumbariumo kriptoje ar leis ramiai suirti žemėje.

urnos

Urnų kolekcija

3 VIETA ir inovatyviausio dizaino apdovanojimas

Unicorn Scooters

Ignas Survila

Užsakovas: UAB Lizdas, 2018 m.

Unicorn paspirtukas – unikalaus, rinkoje išsiskiriančio dizaino, bet svarbiausia buvo sukurti ne tiek gražų, kiek funkcionalų dizainą. Papildomas laiptelis, kuris ir suteikia šiai transporto priemonei išskirtinumo, pasitarnaus kaip vieta, ant kurios bus patogu vežti pirkinius, siuntinį ar net vaiką. Vienas didžiausių techninių pasiekimų, kuriais gali pasigirti Unicorn paspirtukas – baterijos talpa. Lietuvių sukurtas elektrinis paspirtukas vienu įkrovimu galės įveikti apie 80 km atstumą. Palyginimui: kiti rinkoje naudojami elektriniai paspirtukai gali nuvažiuoti vos 30 km.

unicorn, paspirtukas

„Unicorn“ paspirtukas

Baldai ir apšvietimas

1 VIETA

Ripple

Dizaineris: Kazuko Okamoto

Užsakovas: UAB Sedes Regia, 2018 m.

Ripple yra moderni modulinių baldų sistema, kurios segmentus galima grupuoti į žaismingai atrodančias darbo ir poilsio zonas viešosioms ir darbo erdvėms. Tai japonų dizainerės Kazuko Okamoto subtilaus formos pajutimo ir gamintojo Sedes Regia kokybės ir funkcionalumo sintezės rezultatas.

Ripple sistemą sudaro vienos ir dviejų vietų segmentai ir staliukas. Vos iš dviejų elementų suformuojamos grafiškos, siuvinėjimo raštus primenančios sėdėjimo zonos. Ripple minkštasuoliai su papildoma sienele tampa privačia erdve.

Išskirtinė Ripple forma leidžia vienodai patogiai sėdėti keliomis kryptimis, o lenktas minkštasuolio atlošas kartu yra ir porankis.

Elektros lizdas, įmontuotas į minkštasuolio sėdynę, – dar vienas funkcionalus šio baldo elementas.

ripple

„Ripple“ modulinių baldų sistema

2 VIETA

Ė

Domilė Čepaitytė

Užsakovas: Designskolen Kolding, 2019 m.

Tai detalių rinkinys, iš kurio lengvai, be įrankių, surenkamas (ir išardomas) stalas arba lentyna. Įmanomos begalinės šių baldų variacijos. Naudotojo patirties žemėlapis yra cirkuliarus, tad produktas, nuolat prisitaikydamas prie besikeičiančių vartotojo poreikių, gali ilgai tarnauti.

Produktas sukurtas, žvelgiant į šiandieninį klajoklišką visuomenės gyvenimą: jauni žmonės nuomojasi ir dažnai keičia gyvenamąją vietą. Besikraustant, baldą galima greitai išardyti, lengvai pernešti ir surinkti naują baldą.

E_detaliu_rinkinys

Detalių rinkinys „Ė“

3 VIETA

Junts

Agota Rimšaitė, Cristina Sánchez

Užsakovas: Encrū, 2019 m.

Junts, išvertus iš katalonų kalbos, reiškia „kartu“, o tai yra pagrindinė šio šviestuvo idėja. Abi šviestuvo formos –stačiakampis bei apskritimas – viena be kitos neturi prasmės, bet dėl įmontuoto magneto jas sudėjus kartu gaunamos įvairios apšvietimo kompozicijos. Šviestuvas gali būti naudojamas kaip skaitymo lempa arba švelnus miegamojo kambario apšvietimo taškas, priklausomai nuo vartotojo poreikio. Iš metalo pagamintas rėmas suteikia lempai stabilumo, tad medinę šviestuvo dalį galima uždėti ant bet kurios rėmo dalies.

Junts, šviestuvas

Šviestuvas „Junts“

Paslaugų dizainas

1 VIETA

Studijų apsikeitimo programa

Andstudio, 2019 m.

Šią vasarą birželio 20 d. – liepos 8 d. pirmą kartą Lietuvoje suorganizuota ir įgyvendinta  iniciatyva – dizaino studijų mainai. Mainai vyko tarp Andstudio ir Florencijoje įsikūrusios grafinio dizaino studijų Muttnik.

Pusę mėnesio vyksiančiais mainais tarp Lietuvos ir Italijos grafinio dizaino specialistų siekiama pažinti vietinę rinką ir jos keliamus iššūkius, pakeisti kasdienę darbo aplinką. Šis keitimasis Andstudio komandai padeda kurti bendruomeniškumą, auginti ryšius, dalytis įvairių grafinio dizaino specialistų patirtimis visoje Europoje.

Iniciatyvai dokumentuoti, Andstudio sukūrė interneto svetainę-tinklaraštį, kurioje bus pasakojama vizualinė istorija: dedamos nuotraukos, aprašomi įspūdžiai iš abiejų lokacijų vienu metu. Interneto svetainėje studio.exchange ne tik galima matyti studijų veiklas svetur, bet ir užsiregistruoti ateities mainams.

mainai_apsikeitimas

Dizaino studijų mainai

2 VIETA

Moku

Gaudutė Žilytė, Simonas Tarvydas (INDI)

Užsakovas: INDI, 2019 m.

Moku – tai edukacinis žaislas, skirtas lavinti mažamečiams, turintiems autizmo spektro sutrikimą ar Dauno sindromą. Žaislo idėja gimė siekiant garsu ir daugiafunkciu naudojimu maksimaliai padėti vaikams ankstyvosios raidos etapu. Atlikus poreikių analizę ir pasitarus su specialistais bei vaikų tėvais, į žaislą įdiegti akustiniai sprendimai, lavinantys atgalinę emocinę reakciją. Daugiafunkcio žaislo savybės padeda maksimaliai ilgą laiką sutelkti vaiko dėmesį į užsiėmimą, lavinti motoriką.

moku, žaislas

Edukacinis žaislas „Moku“

3 VIETA

Lietuvos jūrų muziejaus ekspozicija „Mano tėvas žvejas, aš jo padėjėjas“

Martynas Birškys ir visa Dadada dizaino komanda

Užsakovas: Lietuvos jūrų muziejus, 2018 m.

Lietuvos jūrų muziejus – vienas populiariausių muziejų šalyje, kasmet pritraukiantis apie pusę milijono lankytojų iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Rusijos, Vokietijos ir kitų šalių. Be jūrų ekspozicijos ir delfinariumo, muziejuje yra ir papildoma ekspozicija – etnografinė žvejo sodyba, kurios konceptą ir socialinį dizainą sukūrė Dadada studija.

Etnografinė žvejo sodyba pasakoja apie XIX a. žvejo aplinką. Parodai sukurti elementai traukia akį ne tik savo estetika, bet ir edukacine prasme. Lankytojas gali paliesti, sužinoti, surasti paslėptą informaciją atlikdamas tam tikras užduotis. Žuvų atpažinimas, virvių ryšimas, dervos uostymas, susipažinimas su medienos paviršiais – visa tai kalba dizaino kalba ir skatina sužinoti informaciją patiriamuoju būdu.

Zvejo, sodyba

Lietuvos jūrų muziejas „Žvejo sodyba“

Publikos favoritas

„Vizualinis identitetas Vilniaus universiteto 440 metų gimtadieniui“ pelnė daugiausiai publikos simpatijų internetinio balsavimo metu.
Dizaineriai: And-studio ir Karolis Strautniekas
Užsakovas: Vilniaus universitetas
Karolis Strautniekas ir Andstudio dizaino agentūra Vilniaus universiteto šūkis atsispindi specialiai universiteto 440 metų gimtadieniui pieštose iliustracijose. Identitetas įrėmina ir suvaldo svajingas iliustracijas, priartina jas prie reikšmingos VU istorijos. Pagrindiniu logotipo elementu pasirinktas herbas, kuris primena apie tai.

vu, iliustracijos

Vilniaus universiteto 440 metų gimtadieniui pieštos iliustracijos

„Geras dizainas“ info.


Pasidalykite straipsniu
Komentarai

Rekomenduojami video