IX-osios Italų dizaino dienos 2025, vykusios Italijos ambasadoje Vilniuje, proga architektas Alessandro Scandurra Italijos užsienio reikalų ministerijos buvo paskirtas italų dizaino ambasadoriumi Lietuvoje. Renginio tema buvo „Nelygybės: dizainas geresniam gyvenimui“, ypatingą dėmesį skiriant Ukrainos mokyklų atstatymui. Konferencija subūrė architektūros ir dizaino profesionalus, ambasadorius, politikos formuotojus ir nekilnojamojo turto vystytojus diskutuoti apie architektūros vaidmenį mažinant nelygybę.
Su projektu „Nauja kaimynystė edukaciniam stebuklui“ „Scandurra Studio“ laimėjo tarptautinį architektūros konkursą „Ateities mokykla Ukrainai“, kurį inicijavo Lietuva, siekdama atkurti per karą Ukrainoje sugriautą švietimo infrastruktūrą, rašoma pranešime spaudai.
Ambasadoje pristatytas projektas pademonstravo viziją, kaip po karo galėtų būti transformuota visa švietimo sistema. „Scandurra Studio“ sukurtas projektas bus nemokamai prieinamas naujų mokyklų statybai visoje Ukrainoje.


„Scandurra Studio“ vizualizacijos
„Kaip architektūra gali padėti spręsti karo Ukrainoje padarinius?“ – klausė Italijos ambasadorius Lietuvoje Emanuele de Maigret. „Tiek Italija, tiek Lietuva yra svarbios Ukrainos atstatymo partnerės. Šiame kontekste ypatingą reikšmę turi Italijos architektūros studijos „Scandurra Studio“ laimėtas konkursas, siekiant padėti atstatyti Ukrainos mokyklas.“
Lietuvos užsienio reikalų ministerijos atstovai pabrėžė, kad projektas jau pasiekė paskutinį etapą ir netrukus bus pasirengęs praktiniam įgyvendinimui. Jie taip pat išreiškė dėkingumą instituciniams partneriams ir jau pradėjo ieškoti konkrečios vietos pirmajai mokyklai statyti.
Projekto tikslas – sukurti ugdymo įstaigas, kurios skatintų bendruomenių atsigavimą ir suteiktų vienodas galimybes ateities kartoms. Tolesniuose įgyvendinimo etapuose bus aktyviai įtraukiamos vietos bendruomenės, siekiant užtikrinti, kad mokyklos būtų pritaikytos prie jų specifinių poreikių ir funkcijų.
„Architektūra – tai ne tik pastatų statyba“, – sakė „Scandurra Studio“ įkūrėjas A. Scandurra. „Tai tęstinumas, prisitaikymas ir, svarbiausia, bendruomenių kūrimas.“
Jo vizijoje ateities mokykla tampa žinių sodu, kurį galima pritaikyti bet kokiai geografinei aplinkai. Projekte numatytos aiškios gairės, kaip tai galima įgyvendinti įvairiomis sąlygomis.
„Jei sukuriame erdves, kurios suburia žmones ir skatina bendravimą, vadinasi, mes kovojame su tuo, ką turime – mes esame architektai, o ne politikai,“ – sakė Poé Matteo George, „Scandurra Studio“ architektas. „Tačiau mums reikalingas tarptautinis bendradarbiavimas – neįmanoma vieniems spręsti tokių sudėtingų problemų, kokios dabar yra Ukrainoje, kur ištisa karta vaikų prarado galimybę mokytis.“
Po pristatymo vykusioje panelinėje diskusijoje dalyviai atskleidė daugiau detalių apie Ukrainos mokyklos projektą. Jie papasakojo, kad tokios mokyklos gali būti statomos net ir iš po konflikto likusių statybinių medžiagų. Šiuo atveju, mokyklos sienoms bus naudojamas betono laužas, kurį apželdinus pastatas įsilies į aplinką ir taps jos dalimi.
Renginyje buvo pabrėžiama, kaip dizainas gali tapti pokyčių varikliu, padedančiu atkurti ne tik fizinę, bet ir socialinę aplinką, suteikti platformą diskusijoms apie architektūros vaidmenį kuriant geresnį rytojų.
Diskusijos dalyviai sutarė: kuriant ateities mokyklas Ukrainai, svarbu ne tik statyti pastatus, bet ir užtikrinti, kad jie taptų bendruomenės centrais, skatinančiais socialinius ryšius ir ugdančiais stiprią, atsparią visuomenę.
Apie „Scandurra Studio Baltics“:
Tarptautiniu mastu pripažinta Italijos architektūros studija, turinti biurus Milane ir Turine, „Scandurra Studio“ buvo įkurta architekto A. Scandurra. Studija garsėja novatoriškais architektūriniais sprendimais, kuriuose dera estetika, funkcionalumas ir tvarumas. Jos projektai apima įvairias sritis – nuo urbanistinio vystymo iki interjero dizaino, o kūrybinė komanda nuolat siekia kurti erdves, praturtinančias žmonių gyvenimą ir atliepiančias šiuolaikinės visuomenės poreikius. Studija aktyviai dalyvauja tarptautiniuose projektuose, skatindama dialogą tarp architektūros, kultūros ir bendruomenės.