Jautrus saulei, karščiui, greitai blunkantis – dažnas užsakovas, o ir architektas, įvardytų ne vieną tamsaus fasado trūkumą. Ne veltui medžiagų gamintojams tenka imtis šviečiamojo darbo ir įrodinėti, kad rinkoje šiuo metu netrūksta sprendimų norimoms idėjoms įgyvendinti. Taigi net ir pasirinkus „pavojingą“ tamsią statinio spalvą galima apsisaugoti nuo dažnų remontų, fasadų įtrūkimų, šiltinimo medžiagos deformacijų ir kitų bėdų.
AKETURI ARCHITEKTAI architektė Milda Rekevičienė patikino, kad jei architektūrinei idėjai atskleisti reikia šviesaus fasado, ji projektuoja ir siūlo šviesų, jei margo – tuomet ieško margo. Taip pat elgiasi ir su tamsiu fasadu. „Visų pirma ateina idėja ir sumanymas, o vėliau sprendžiami techniniai dalykai – kaip tai įgyvendinti. Laikomės nuomonės, kad nėra standartų ir kad geriau pasidomėjus daugelį dalykų galima kuo puikiausiai įgyvendinti. Kelias gal ir sunkesnis, bet pavykęs rezultatas visada džiugina“, – komentavo architektė.
Vieno recepto, kokiems pastatams ir kokioje aplinkoje derėtų rinktis tamsią statinio spalvą, patikino architektė, taip pat nėra – architektūros sprendimą padiktuoja kontekstas ir kitos aplinkybės.
Pagrindinė priežastis, dėl kurios sprendimas rinktis sodrios spalvos fasadą dažnai lieka neįgyvendintas – saulės veikiami tamsūs atspalviai smarkiai įkaista. Tačiau tamsiems fasadams skirta produktų grupė, sudaryta iš „Baumit PuraColor“ fasado dažų ir „Baumit StyleTop“ dekoratyvinio tinko, suformavo naują fasado dizainą. Ji architektams suteikia galimybių naudoti bet kurias patinkančias fasado spalvas. Šių produktų sudėtis ypatinga tuo, kad įmaišyti organinės kilmės sodrių spalvų pigmentai išlieka ryškūs ilgesnį laiką.
AKETURI ARCHITEKTAI komandos (Milda Rekevičienė, Lukas Rekevičius, Norbert Tukaj, Guoda Bardauskaitė, Karolina Štreimikytė) projektuoto gyvenamojo namo Vilniaus Subačiaus gatvėje fasadui buvo panaudotas „CreativeTop“ (4,0 mm, 1,0 mm ir 0,2 mm frakcijų) modeliuojamasis dekoratyvinis tinkas ir „Baumit StyleColor“ dažai, o iš išsamiausios fasado spalvų sistemos Europoje – 888 paletės „Baumit Life“ spalvų – parinktas tamsiai pilkas atspalvis.
Galimybę rinktis madingus tamsius tonus leidžia „Baumit PuraColor“ („StyleColor“) fasado dažai ir „Baumit StyleTop“ dekoratyvinis tinkas su organiniu „vėsiuoju“ pigmentu, atspindinčiu didelį infraraudonųjų spindulių kiekį: to pakanka, kad paviršiaus temperatūra sumažėtų keliolika laipsnių, o „Baumit“ tinkai ir dažai išliktų „vėsūs“.
Bendrovės „Baumit“ atstovas Jonas Sterbavičius pabrėžė, kad net ir naudojant dažus ar tinką su „vėsiaisiais“ pigmentais būtina laikytis technologinių reikalavimų. Pavyzdžiui, jei įrengiamas sodrios spalvos fasadas, naudojant dažus ar tinką su neblunkančiais pigmentais, bet per plonas armavimo sluoksnis, šiltinamoji medžiaga vis tiek kais. Tiesa, paviršiaus temperatūra bus kiek žemesnė, negu naudojant produktus be „vėsiųjų“ pigmentų.
Sodrios spalvos fasadams „Baumit“ siūlo dar vieną produktą – armavimo mišinį „Baumit StarContact Forte“. Mišinyje yra perlito, kuris armavimo ir šiltinimo sluoksnį apsaugo nuo temperatūros pažeidimų. Naudojant tokį mišinį, armavimo sluoksnis geriau apsaugo polistireninį putplastį nuo karščio.
Apsaugai nuo neigiamo saulės poveikio „Baumit“ rekomenduoja specialias vandens garams laidžias šilumos izoliacijos plokštes „OpenTherm“. Šių plokščių išorinė plokštuma padengta specialia šviesia danga, todėl klijuojamos polistireninio putplasčio plokštės neįkaista ir nesideformuoja.
Kodėl šviesių spalvų fasadų kaimynystėje sostinės senamiestyje pasirinkta tamsi statinio spalva? M. Rekevičienė paaiškino, kad Vilniaus senamiesčio urbanistinis audinys vis dar turi per laiką pamestų ar prarastų dėlionės detalių, t. y. per karus ir kitus miesto nuopuolius išgriuvusias posesijas ar kvartalus. S19 – būtent toks projektas.
„Pastatas lyg pleištas įsispraudžia į siaurą, pailgą sklypą tarp kitų Subačiaus gatvės perimetro pastatų. Tai reiškia, kad praeivis mato tik siaurą priekinį fasadą, kuris ilgoje gatvės perspektyvoje susilieja kartu su kitais pastatais. Viso jo apžvelgti negali, nes gatvė siaura, nėra atsitraukimo. Realiai tik priėjęs šalia gali jį pajausti. Tokiame mastelyje jau svarbu ir tekstūra, ir detalės, taip pat kontekstualumas. Ypač projektuojant senoje urbanistinėje struktūroje. Ne mažiau svarbu ir teisinga šiuolaikinė senų motyvų interpretacija“, – sakė architektė.
Projekte S19 fasadui pasirinkta tamsi spalva, grubi tekstūra, lygesnė – detalėms, pirmam aukštui – smulkus akmens masės motyvas. Architektų komandai norėjosi pastatą išskirti bendroje gatvelės perspektyvoje: priėjus arčiau pastato pasidaro svarbios detalės, norisi liesti, tyrinėti, užeiti į vidų. Plytelės rašto ir spalvos motyvas įkvėptas vos keliose vietose Vilniaus senamiestyje likusio sgrafito technikos motyvo.
„Tamsus fasadas ganėtinai retai sutinkamas. Buvo nemenkas iššūkis, tačiau ir labai įdomu. Norėjosi ir sodrios spalvos, ir grubios tekstūros. Iš pradžių turėjome daugiau minusų nei pliusų. Bet prisijungus technologiją išmanantiems specialistams mūsų vizualinis sumanymas buvo įgyvendintas, ir tikimės, kad nenuvils ir džiugins Vilniaus senamiesčio mylėtojus“, – komentavo M. Rekevičienė.
RĖMĖJO TURINYS