Aušra Nyman
Šiais metais Milane (Italija) vykusios tarptautinės parodos „Salone del Mobile“ teminių „Euroluce“ ekspozicijų, skirtų apšvietimui, pagrindas – lankstumas ir didelis dėmesys vartotojams bei jų poreikiams. Jutiklių, galinčių atpažinti žmones ir jų judesius, naudojimas, galimybė sujungti objektus, kad būtų galima valdyti šviesą balso komandomis ar skaitmeniniais įrenginiais, ir nuolatiniai tvarių ir našių medžiagų tyrimai – tik dalis galimybių, kurias teikia apšvietimo pramonės naujovės. Visa tai atsispindėjo parodos dalyvių stenduose ir teminėse ekspozicijose.
Edisono sindromas
Dizainerius iki šiol įkvepia daugiau nei šimtmetį dominavusi lemputės su volframo siūleliu forma. Todėl 15-ojo paviljono lankytojus stebino visą centrinę paviljono erdvę užimantis pramoninis konvejeris, ant kurio kartoninėse dėžėse buvo išdėlioti parodos eksponatai, taip simboliškai primenant apie serijinę gamybą.
Nuo tada, kai Tomas Alva Edisonas ištobulino ir pradėjo masinę lempučių gamybą (apie 1880 m.), jos forma beveik nepakitusi atkeliavo iki mūsų laikų. Šiuolaikinės lemputės istorija tarp meno ir dizaino pristatyta kaip elektros lempučių seka, kuri dėl pirminio ir pragmatiško naudojimo virsta nedidelėmis eksperimentinėmis instaliacijomis, stebinančiomis ir paradoksaliomis. „Intymi ir populiari, unikali ir serijinė, trapi ir akinanti. Šviesos magija, telpanti objekte, vadinamame lempute, kuri tapo fetišu, ikona, stabu“, – teigė parodos autorė ir kuratorė Martina Sanzarello.
Dėmesio centre – vartotojas
„Euroluce 2023“ pristatė galingus, tačiau tvarius šviesos šaltinius, lanksčias apšvietimo sistemas ir sprendimus, pritaikytus įvairioms erdvėms ir situacijoms. Technologiniai tyrimai aiškiai formuoja šviesą ir kuria ją taip, kad ji atitiktų skirtingų namų ir darbo aplinkos poreikius bei reikalavimus.
Šviesos šaltiniai prisitaiko prie vis lankstesnio gyvenimo būdo ir prie visuomeninių erdvių, kuriose galima bendrauti ir perteikti gerovės jausmą, poreikio. Dizainerių dėmesio centre yra žmonės, o daugelis įmonių trokšta pritaikydamos technologines naujoves sukurti aukšto našumo produktus. Visa tai ir daug daugiau buvo „Euroluce 2023“ mugės pagrindas, kur lankstumas ir didelis dėmesys vartotojams bei jų poreikiams aiškiai išryškėjo kaip raktiniai žodžiai. Jutiklių, galinčių atpažinti žmones ir jų judesius, naudojimas, galimybė sujungti objektus, kad būtų galima valdyti šviesą balso komandomis ar skaitmeniniais įrenginiais, ir nuolatiniai tvarių ir našių medžiagų tyrimai – tik dalis galimybių, kurias teikia apšvietimo pramonės naujovės.
Lankstumo technologija – jokių laidų!
Šviesa ir technologijos – nedalomos sąvokos, įgavusios naują prasmę „Euroluce 2023“ ekspozicijose Milano „Salone del Mobile“ mugėje-parodoje. Daugybė šių metų naujovių buvo demonstruojamos visiems, vaikštantiems tarp stendų, atnaujintame mugės ekspozicijos išdėstymo plane kaip pirmieji prekės ženklų stilistinių ir technologinių tyrimų apšvietimo srityje rezultatai. Atrodo, lankstumas yra raktinis žodis dizaineriams ir šios srities įmonėms, ieškantiems maksimalaus įmanomo pritaikomumo ir naudojantiems technologijas, perkeliant naujoves į įvairius sprendimus ir galimybes.
Lankstumas šiais metais pirmiausia reiškia belaidį dizainą: šviestuvus, kurie gali sekti mus bet kuriame namo kampe, būti viduje ar lauke, visiškai nepriklausomai nuo lizdų ir sienų.
„Wand“ (gamintojas „Martinelli Luce“) yra parodoje pristatytas naujas istorinio italų prekės ženklo produktas. Minimalistinis ir elegantiškas šviestuvas, kuris, atrodo, kabo ore, pagamintas iš skaidraus metakrilato lakšto. Integruota baterija ir didelio našumo, mažai energijos suvartojanti LED lemputė leidžia „Wand“ pasiūlyti visišką lankstumą.
Miniatiūrinė „Vis à vis“ (gamintojas „Davide Groppi“) belaidė lempa atrodo kaip visiškai be technologijų: jokių laidų, jokių lempučių, jokių varžtų, tik gryna šviesa, kurią skleidžia visiškai skaidrus ir beveik nematomas objektas.
Lankstumo koncepcija taip pat yra „Fleur“ (gamintojas „Foscarini“) esmė, pridėjus žymaus dizainerio Rodolfo Dordoni poetišką prisilietimą. Silpnas belaidis šviestuvas, kuris taip pat yra ir gėlių vaza, sukurtas atlikus išsamius technologinius tyrimus, kuriais siekiama kuo labiau sumažinti LED spausdintines plokštes (angl. printed circuit board).
Dizainerio Tomo Dixono to paties pavadinimo prekės ženklui pristatytos mobiliosios (nešiojamosios) serijos šviestuvai taip pat belaidžiai – jie demonstruoti įmonės stende naudojant roboto ranką, siekiant pabrėžti aukštąsias technologines naujoves, kurioms jie atstovauja.
Bėginę „Liu“ sistemą, sukurtą „Studio Vantot“ gamintojui „Luceplan“, sudaro elektrifikuoti kabeliai, kad būtų užtikrintas maksimalus lankstumas lengviems šviestuvams, kuriuos galima perkelti aukštyn žemyn išilgai lygiagrečių bėgių.
Tačiau lankstumas taip pat reiškia, kad apšvietimo prietaisai gali prisitaikyti prie naujų poreikių, pavyzdžiui, atsirandančių dėl išpopuliarėjusio nuotolinio darbo. Gamintojo „Martinelli Luce“ šviestuvas „Avro“ – pakabinamoji LED lemputė, kurios centre – lizdas, kad kiti įrenginiai galėtų prisijungti prie tinklo.
Nuo tada, kai Tomas Alva Edisonas ištobulino ir pradėjo masinę lempučių gamybą (apie 1880 m.), jos forma beveik nepakitusi atkeliavo iki mūsų laikų. Šiuolaikinės lemputės istorija tarp meno ir dizaino pristatyta kaip elektros lempučių seka, kuri dėl pirminio ir pragmatiško naudojimo virsta nedidelėmis eksperimentinėmis instaliacijomis, stebinančiomis ir paradoksaliomis.
„Salone del Mobile“ nuotr.
Į žmogų orientuotas apšvietimas
Įmonių technologiniai tyrimai taip pat turi įtakos naudotojų patirčiai namuose ar darbe. Terminas „į žmogus orientuotas apšvietimas“ (angl. human centric light; HCL) atspindi norą formuoti šviesą pagal ją vartojančių žmonių poreikius, išnaudojant teigiamą jos poveikį.
Lengvai reguliuojama šviesa, kuri gali patenkinti įvairius poreikius visą dieną, yra „Ale.01“ koncepcija, vienas iš naujų italų gamintojo „Artemide“ produktų, šiais metais pristatytas parodoje. Sukurtas studijos „Hassell“, „Ale.01“ sujungia du skirtingus šviestuvus, kuriuos galima valdyti atskirai, o dizainas paremtas patentuota refrakcijos optine technologija: lęšis surenka 100 proc. šviesos srauto ir skleidžia idealią šviesą darbo patalpoms. Technologija taip pat leidžia vartotojams tvariai valdyti šviesą iki tobulumo, o gamintojui sukurti korpusą, pagamintą iš perdirbtų ir perdirbamų medžiagų.
Gamintojo „Olev“ sukurtas „Gavin Silence Leaf“ šviestuvas pakviečia gamtą tiesiai į namus – sujungia LED žiedą su tikrais lapais, kurie buvo apdoroti stabilizuojant, kad laikui bėgant nepakistų. Lapai integruoti į poringų medžiagų tarsi sumuštinį, kad būtų sukurtas garsą sugeriantis sprendimas, pagrįstas natūralaus substrato savybėmis.
Išsamūs pažangiausių technologijų tyrimai netgi leido gamintojui „Ledvance“ įnešti saulės šviesos galią ir naudą į namus: „Sun@home“ technologija atkuria saulės spektrą, kuris palaiko natūralų žmonių cirkadinį ritmą ir gali būti valdomas nuotoliniu būdu naudojant programėles arba balso komandas.
Galiausiai „Vimar“ stendas ir produktai atspindi didelį rūpinimąsi vartotojais ir jų patirtimi: šiais metais prekės ženklas į savo gaminius integravo interneto ryšį ir galimybę įvesti balso komandas tiesiai tinkle.