Susisiekimo ministrui Jaroslavui Narkevičiui šią savaitę atšaukus planuotą susitikimą su Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentu Mindaugu Sinkevičiumi, šis apgailestauja, kad situacija dėl savivaldybėms šiems metams numatytų lėšų kelių priežiūrai išlieka kritiška.
Savivaldybėms pateikta Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų naudojimo sąmata 2020 metams rodo, jog šiais metais savivaldybės gali netekti virš 40 proc. kelių priežiūrai ir plėtrai skirtų lėšų lyginant su 2019 metais. Vietinės reikšmės keliams šiemet numatoma skirti apie 68 mln. eurų, pernai ši suma siekė apie 115 mln. eurų.
„Galime įsivaizduoti, kokias pasekmes ir nepasitenkinimą pajus gyventojai dėl tokio drastiško lėšų sumažinimo. Bus prasčiau prižiūrimi keliai ir gatvės, nenutiesti nauji keliai, nukentės ir eismo saugumas,“ – teigė LSA prezidentas.
Pasak jo, būtų gerai, kad ateityje minėtos programos sąmata savivaldybėms būtų pateikta jau su galutiniais skaičiais, kurie rodytų, kiek konkrečiai lėšų savivaldybės galės panaudoti savo kelių priežiūrai.
Šiam požiūriui antrina ir Panevėžio rajono meras Povilas Žagunis.
„Bet koks lėšų keliams mažėjimas blogina gyventojams susisiekimą, o tai neigiamai atsiliepia ir kai kurių viešųjų paslaugų prieinamumui rajone. Kitas dalykas, apie kurį kalbame daugybę metų, yra negalėjimas planuoti kelių priežiūros darbų, nes dažnai ir iki balandžio mėnesio nežinome, kiek tiksliai tiems metams turėsime lėšų,“ – teigia P. Žagunis.
Skuodo rajono meras Petras Pušinskas sako, jog ypač skaudu yra nepateisinti gyventojų lūkesčių.
„Mūsų rajone labai daug žvyrkelių, daugelis jų tikrai prastos būklės. Apie tai nuolatos kalbame su gyventojais, naujų kelių tiesimą planuojame keleriems metams į priekį. Ką turėsiu pasakyti rajono žmonėms, kurie laukia geresnio susisiekimo iš savivaldybės ir jiems neįdomu, kas skirsto lėšas ir priima sprendimus?“ – klausia P. Pušinskas.
Socialdemokratų frakcija Seime reikalauja, kad Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius aiškiai ir viešai pateiktų planą, kaip bus užtikrinama šalies kelių priežiūra, ir garantuoti, kad lėšos bus paskirstytos savivaldybėms vienodai ir teisingai.
„Jau dabar matome , kad kai kuriose savivaldybėse kelių priežiūros situacija kritiška, o pagal Kelių priežiūros ir plėtros finansavimo lėšų naudojimo sąmatą 2020 metams aiškėja, jog šiais metais savivaldybės gali netekti virš 40 procentų kelių priežiūrai ir plėtrai skirtų lėšų lyginant su praeitais metais. Sunku prognozuoti pasekmes, kurios laukia tų savivaldybių, kurių žvyrkeliai vis dar sunkiai pravažiuojami, arba kur dėl didelio srauto kelius reikia nuolat tvarkyti ir prižiūrėti, pavyzdžiui, kaip sostinėje.
Todėl Susisiekimo ministras turi viešai ir aiškiai deklaruoti, kaip bus naudojamos tos Europos sąjungos lėšos, kurios, deja, sudarys tik lašą poreikių jūroje. Be to, ministras turi užtikrinti skaidrų lėšų paskirstymą, kad kelių priežiūrai prioritetai nebūtų teikiami išskirtinai tose savivaldybėse ir vietose, kur gyvena valdantieji arba jie yra vietos valdžioje“, – sako Seimo socialdemokratų partijos frakcijos seniūnė Rasa Budbergytė.