Architektų studija „IMM architektai“ vasario 24 d. pakvies vilniečius į Vokiečių gatvės strateginio renovacijos plano projektinių pasiūlymų aptarimą.
Vokiečių gatvė yra svarbi pėsčiųjų žiedo dalis Senamiestyje: vienoje jos pusėje – aktyvi Vilniaus gatvė, kitoje – ramesnė, formalesnė Rotušės aikštė. Tai parko elementų turinti žalia erdvė, kurioje malonu leisti laiką, kartu – ir aktyvi centrinė miesto gatvė su daug veiklų. Tai du pagrindiniai pranašumai, kuriuos projekto rengėjai siūlo išnaudoti geriau.
Gatvės–parko tipo erdvė
Iš pradžių kūrę gatvės-aikštės tipo erdvę, architektai atsižvelgė į savivaldybės architektų, infrastruktūros, miestovaizdžio specialistų pastabas ir projektuoja gatvės-parko teritoriją. Specialistai akcentuoja 4 šios zonos prioritetus: kokybiški želdiniai, daugiau vietos veikloms, istorinio užstatymo įamžinimas per grindinio raštą, pagrindinis dėmesys pėstiesiems. Pėsčiųjų bulvaro plotį siūloma keisti nuo buvusio 4,5 m iki 14 m. Jis natūraliai svyruos tik tarpuose tarp žaliųjų zonų.
„Vokiečių gatvės centrinis bulvaras ir gatvės šaligatviai yra gana siauri. Nors vietos gatvėje lyg ir yra, bet labai daug jos užima automobilių infrastruktūra, – gatvės problematiką aiškina studijos „IMM architektai“ architektas Ignas Račkauskas. – Žalumos irgi yra, bet nemažą jos dalį sudaro veja, kuri nėra naudojama efektyviai, o daug kur numindžiota kaip ir medžių polajai. Arboristai atkreipia dėmesį, kad medžių augimo sąlygas reikia gerinti. Atsižvelgdami į atliktus gamtinius tyrimus, siūlome stiprinti gamtiškai svarbias jungtis, nes dabar teritorija izoliuota nuo miesto gamtinio karkaso. Mūsų projektiniuose pasiūlymuose matysite šiek tiek mažiau želdinių, bet juos daug tankesnius ir efektyviau naudojamus.“
Keturios Vokiečių gatvėje esančios sankryžos (Vokiečių–Trakų–Dominikonų, Vokiečių–Rotušės, Vokiečių–Mikalojaus, Vokiečių–Mėsinių) nebus apkrautos automobilių parkavimu ar kitais elementais. Kiekvienos jų turimi išskirtiniai objektai – fontanas, Barboros Radvilaitės skulptūra, stoginė ir kt. – naktį išryškės apšviesti papildomų naujų šviestuvų.
Autobusų stotelę netoli Šiuolaikinio meno centro siūloma didinti ir suteikti jai papildomą paskirtį – paviljone atsirastų ir informacinis stendas apie gatvės istoriją.
[prenumerata mailpoet_form_id=”8″ bg_color=”#b1cbd9″ image_url=”https://sa.lt/wp-content/uploads/2022/01/pastatas.png” intro_text=”Svarbiausios” white_text=”architektūros, interjero ir paveldo” outro_text=”naujienos – nepraleiskite!”]Galimi žalieji sprendiniai
Projektiniuose pasiūlymuose išskirti trys Vokiečių gatvės žaliųjų erdvių tipai. Pirmas ir svarbiausias – tankiai apželdinti istoriniai kiemai. Antras – daugiamečių žolinių augalų ir krūmų pomedžių linija, pasibaigianti fragmentiniais želdynais gatvės galuose, pabrėžiančiais, kad ši gatvė priklauso pėstiesiems. Trečias – vazonai su augalais ant senojo grindinio, atskiriantys pėsčiųjų zoną, kavinių staliukus nuo automobilių eismo. Studijos „IMM architektai“ specialistų projektavimo principai sutampa su Vilniaus miesto gatvių standarto strategija – medis projekte yra pirmas, pėsčiųjų zona atskirta medžiais ir krūmais, dangos kuria gatvės charakterį.
Želdinių plotas preliminariai kis nuo 16,9 proc. (3052 kv. m) iki 16,0 proc. (2897 kv. m), tačiau patys želdiniai bus geresnės kokybės, išraiškingesni.
Anot želdinimo sprendinius parengusios želdynų dizainerės Rasos Laurinavičienės, Vokiečių gatvės pietinėje pusėje toną užduoda brandžios liepos, todėl rekomenduotina sodinti identiškus medžius, pavyzdžiui, mažalapes liepas. Pomedžius specialistė pataria tankiai želdinti augalais, kad jie kurtų vėsią atmosferą, uždengtų tuščius grunto plotus, atliktų žaliojo mulčio vaidmenį.
„Pietinėje pusėje rekomenduojama tęsti brandžių liepų diktuojamą motyvą, – sako R. Laurinavičienė, – o kitoje pusėje, kaip atsvara, medžiai ar krūmai galėtų būti ryškesni, įvairesni, žydintys, vedantys vaisius ir uogas. Patarčiau rinktis ne tik dekoratyvines veisles, bet ir mūsų krašto augalus. Dėl vietos stygiaus, siekiant didesnio vešlumo, galėtų būti sodinami kompaktiški daugiakamieniai medeliai ir krūmai. Skatinant bioįvairovę reikėtų vengti vienos augalų rūšies dominavimo.“
Siūlomi eismo pakeitimai
Projekte siūloma, kad gatvė išliktų ramaus eismo. Siekiama darnaus visų eismo dalyvių judumo, tai pabrėžiant architektūriniais elementais. Keistųsi automobilių eismas: jis vyktų dviem atskirtomis vienpusėmis kilpomis, kurių plotis – iki 3,25 m. Kilpa iš Rotušės aikštės į Dominikonų g. būtų naujojoje (šiaurinėje, kur stalinistiniai pastatai) gatvės pusėje, kilpa iš Trakų g. į Rūdninkų g. – senojoje (pietinėje, kur senas grindinys) pusėje. Viešojo transporto eismas vyktų ne tik eismo kilpomis, bet ir gatvės galuose. Judėjimo greitis nesikeistų – išliktų 20 km/h.
Projekto autoriai siekia išlaikyti maksimalų automobilių stovėjimo vietų skaičių – tam ieškoma galimybių jį didinti gretimose gatvėse. Išlaikant balansą tarp viešos erdvės poreikių ir esamo užimtumo, Vokiečių gatvėje numatyta 40 automobilių stovėjimo ir 9 aptarnavimo vietos.
Atskiri dviračių takai neprojektuojami – dviračių eismas vyktų bendrame sraute. Šiek tiek sumažinus važiuojamosios dalies plotą, būtų padidintas gatvės erdvės pėstiesiems, gyventojų ir miesto svečių poilsiui, kavinėms plotas.
Kavinių lauko plotas padidėtų dvigubai
Kavinėms tinkamo ploto vasaros sezono laikui lauke šiuo metu neužtenka. Kiekvienais metais jos įsikuria ir žaliosiose erdvėse. „Dabar siūlome pertvarkyti erdvę taip, kad kavinės galėtų lanksčiai plėstis per visą gatvės ilgį, – aiškino studijos „IMM architektai“ architektas Mindaugas Glodenis. – Joms skirtas plotas padidėja dvigubai: ant senojo grindinio (greta ir ant pėsčiųjų tako), nuo transporto atskiriant vazonais, centriniame bulvare ir šalia bulvaro kišeninėse erdvėse, kurias formuoja nauji želdiniai ir istorinių kiemų vietos.“
Istorijai įamžinti – grindinio medžiagiškumas
Bulvaro dangose siūloma įamžinti neišlikusių istorinių pastatų kontūrus. Ikonografija grindžiama atliktais archeologiniais tyrimais ir istoriniais duomenimis.
Kietųjų dangų plotas projekto darbų teritorijoje nežymiai keistųsi nuo 83,1 proc. (15 024 kv. m) iki 84,0 proc. (15 179 kv. m).
Prie namų fasadų naujoje pusėje dabar šaligatvio plotis svyruoja nuo 3,2 iki 4,5 m, o siūloma jam skirti 6 m. Vietomis atsirastų želdinių intarpų (istorinių kiemų vietose). Senojoje pusėje dabar šaligatvio plotis svyruoja nuo 1,4 m iki 5 m.
Savivaldybės vertinimas – po visuomenės pastabų
Studija „IMM architektai“ (arch. Ignas Račkauskas, Mindaugas Glodenis, Mikas Kauzonas) Vokiečių erdvės projektinius pasiūlymus gyventojams pristatys viešame aptarime.
Projektiniams pasiūlymams Savivaldybė dar nėra pritarusi, jie bus vertinami tik po viešo projektinių pasiūlymų aptarimo su visuomene. Priimant sprendimą bus vertinama, ar projektas atitinka projektinių pasiūlymų rengimo užduotį ir reikalavimus, ar nepažeidžia galiojančių teisės aktų.
Spaudos pranešimas – laisvai platinamos publikacijos žiniasklaidai, už kurių turinį redakcija neatsako. Dėl jų publikavimo sprendžiama atsižvelgiant į turinio aktualumą visuomenei. Pranešimų tekstas gali būti redaguojamas, siekiant jį konkretizuoti.