Tarptautinį pripažinimą pelnęs grafikas, tapytojas, plakatistas, iliustratorius, režisierius ir instaliacijų kūrėjas Stasys Eidrigevičius, dovanodamas miestui plačią autorinių darbų kolekciją, užkūrė kultūrinį variklį – inicijavo muziejaus atsiradimą.
Idėjinė-kūrybinė Stasio Eidrigevičiaus menų centro (arba „Stasys Museum“) kelionė prasidėjo dar iki atviro architektūrinio konkurso: laiške architektams S. Eidrigevičius prisipažįsta: „Aš pats fantazijoje ir ant popieriaus ne kartą esu bandęs piešti šio pastato viziją.“ Skaitome toliau: „Kažkas atsiveria, pakyla, eina. Begalinė fantazija ir paprastumas. Logika. Taigi trys priesakai – fantazija, paprastumas, logika.“
Konkursą iš 19 projektų laimėjo „IMPLMNT architects“ komanda, sukūrusi šiuolaikinės architektūrinės išraiškos pastatą, išsiskyrusį tiek architektūros kokybe, tiek racionalumu, tiek jautrumu S. Eidrigevičiaus kūrybai. Muziejus tapo ne vien namais Stasio kūrybai, bet ir Panevėžio vietoženkliu.
S. Eidrigevičiaus muziejaus kontekstas
Menų centras iškilo sentimentaliai jautrioje panevėžiečiams vietoje, kur anksčiau stovėjo „Garso“ kino centras. Šį kontekstą architektai įamžino ir naujojo centro architektūroje – papildydami programą pasiūlė įtraukti nekomercinio kino salę. Nekomercinis kinas šioje vietoje buvo labai gyvas, vyko edukacijos, todėl architektai nusprendė tokiu būdu pagerbti „Garso“ palikimą ir perduoti sentimentalią vietos dvasią.
Atsiradus naujam pastatui, pasikeitė ir Panevėžio Respublikos aikštės charakteris. Pakitusi aikštės kompozicija, leidžianti pastatui ir jo prieigoms įsijungti į miesto struktūrą, yra viena iš kertinių projekto idėjų. Naujas pastato tūris atlaisvina erdvę pietinėje aikštės dalyje ir taip jungia Respublikos ir Kranto gatves. Atsirado ryški jungtis tarp šių gatvių, o viešosios erdvės centre iškilo kino „kubas“ su lauko ekspozicija virš jo. Aikštėje prie muziejaus kartu kuriamas ir judrumas, yra mažosios architektūros elementų, ilgainiui gali atsirasti ir tūrinių meno objektų.
Paprastas, logiškas – „stasiškas“
Žodžių „menų centras“ junginys kviečia įsivaizduoti erdvę, kurioje kūriniams teikiamas didesnis vaidmuo – ne vien stebėti pro stiklą, bet ir užmegzti interaktyvų santykį su objektais, dalyvauti edukacijose, įsitraukti ir reflektuoti. „IMPLMNT architects“ komandos kurtas pastatas šiuolaikiškas, švarios, racionalios, minimalistinės estetikos. Jo išraiška nėra labai kuklių proporcijų, bet estetiškai pastatas yra nuosaikus ir ramus. Tą nulėmė supanti aplinka, kurioje vyrauja pakankamai reguliarus, stačiakampių formų perimetrinis arba taškinis užstatymas
Viena esminių konkurso užduoties krypčių – vadovautis fantazija, logika ir paprastumu. Fantazijos elementai – tai nedideli dalykai, kurie primena S. Eidrigevičiaus kūrybos momentus arba charakterį, tuo pačiu artimi „IMPLMNT architects“ architektūrinei stilistikai. „Stasys Museum“ iš pirmo žvilgsnio – be tiesmukų užuominų, metaforos čia užkoduotos saikingai. Tačiau netrūksta kūrėjo atspindžių: jo asmenybė atsiskleidžia ne tik bendrai projekte, bet ir smulkesniais elementais, pavyzdžiui, pastato navigaciniai simboliai ir žymėjimai, kuriuos piešė pats menininkas. Po antro muziejaus realizavimo etapo vieną vidinių erdvių puoš didelė Stasio kurta mozaika.
Lankytojui įėjus į muziejų pasitinka Santorinio salą primenantys laiptai. Jie – aliuzija į menininko kelionę, įkvėpusią tiek jo asmeninę kūrybą, tiek laiško architektams eilutes. Universalų galerinį baltumą interjere papildo nerūdijančio plieno elementai, kuriais pabrėžiamos visos nišos ir visi laiptai – lakoniška estetika užleidžia svarbiausią vietą kūriniams. Jie bus eksponuojami S. Eidrigevičiaus kūrybos parodoje: didelis Panevėžiui dovanotų darbų kiekis leis ekspozicijoms keistis, išlikti įdomiomis. Vienas aukštas skirtas kintamosioms parodoms, kuriose būtų eksponuojami ir kitų menininkų darbai. Edukacinės veiklos užsitarnavo būtino šiuolaikinio muziejaus programos elemento reputaciją – joms čia irgi skirtos erdvės. Taip pat yra ir staigmenų – rūsy, prie drabužinės, įrengtos atviros darbų saugyklos: pro vitrinas galima stebėti kolekcijos archyvavimo vietą, taip pat bus įmanoma pakilti ant pastato stogo, nuo kurio atsiveria Panevėžio panorama.