ARCHBOOK RĖMĖJAI:
ARCHBOOK RĖMĖJAI:

LVSO koncertų salė

LVSO koncertų salė

Objektas:

Koncertų salė

Vieta:

Vilnius

Architektai:

„MAMA architects“

Komanda:

Marius Mateika, Indrė Ankudavičienė

Nuotraukos:

Leonas Garbačauskas

Metai:

2024

Būsena:

Įgyvendintas projektas

Aukščiausius tarptautinius standartus atitinkanti Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (LVSO) salė dėl savo išskirtinio interjero įvertinta tarptautiniuose, prestižiniuose dizaino apdovanojimuose.  LVSO interjeras, regis, puikiai iliustruoja „MAMA architects“ architekto Mariaus Mateikos mėgstamo interjero dizainerio Barry Dixono citatą, kurioje sakoma, kad interjeras turi užmegzti dialogą su žmogumi, žmogui dar nespėjus ištarti nė žodžio.

Koncertų salės projektavimas prasideda nuo akustikos

Pagrindinis lūkestis koncertų salėms visuomet yra akustika, nes žmonės susirenka klausytis. Nuo pat pradžių architektai glaudžiai bendradarbiavo su akustikos specialistais, kurių pagalba buvo sukonstruotas akustinės „dėžutės“ modelis ir tik tuomet planuojamas gyvybę įkvepiančios architektūrinės kompozicijos, t. y. akustinius parametrus atitinkantys apdailos elementai. Akustiniai ir estetiniai kriterijai nėra sinonimai ir dažniausiai vieni kitiems prieštarauja. Neretai aukojama estetika, nes visų pirma reikia išgauti gerą garsą. Kūrybinės komandos tikslas – nesileisti aukoti, todėl projektavimas prasidėjo nuo skaičiavimų ir modeliavimo.

Buvo atlikta architektų sukurto modelio analizė – tikrinami plokštumų medžiagų parametrai, įvertinama, kaip į jas reaguoja sklindantis garsas, kuriomis kryptimis jis atsispindi. Architektai šiame etape supažindinami su garso sklidimo trajektorijomis – kur garsas užgęsta, o kur jo yra per daug, todėl, atsižvelgiant į akustikos specialistų pastabas ir siūlymus, pradinis projektas buvo koreguojamas. Derinant akustiką su estetika, procesas vyksta palaipsniui. Akustinis modelis parodo, kokios plokštumos, kokio dydžio ir kaip jos turėtų būti išdėstytos, tuomet joms parenkamos medžiagos ir akustikos specialistai vėl tikrina garso sklidimo kelią.

‎‎Salės paskirtis diktuoja apdailos medžiagų taisykles

Simfoninio orkestro skambesiui būtini kokybiški atspindžiai, todėl labai svarbus parametras šiai erdvei yra medžiagos tankis. Medžiagų pobūdį architektams dažniausiai padiktuoja patirtis, o pasirinkimą aptariant su akustikos specialistais, pasiekiamas geriausias rezultatas. Gyvo garso koncertų salėms yra svarbus aidėjimas ir tinkami garso atspindžiai. Salės, kuriose vyrauja dirbtinis garsas – kolonėlės, garso stiprintuvai ir pan., rekomenduojama naudoti daugiau sugeriančių plokštumų. Universalioms salėms tenka numatyti transformuojamus elementus, kuriuos keičiant vienu atveju jie atspindėtų garsą, o kitu – sugertų.

„MAMA architects“ teko nemaža atsakomybė parinkti tokias apdailos medžiagas, kurios ne tik atitiktų pageidaujamus akustinius parametrus, bet ir būtų ilgaamžiškos – patvarios ir nepavaldžios laikui. Neapeitos ir griežti gaisriniai reikalavimai, kas ganėtinai susiaurino medžiagų pasirinkimo diapazoną.

Keičiant koncertų salės paskirtį prireikė pakeisti ir salės struktūrą bei atlikti pastato, kuriame ji yra, rekonstravimo darbus. Siekiant užtikrinti tobulą garsą buvo pakeistas netgi salės tūris – pakeltas stogas.

Techninikos įvaizdis salėje

Šiuolaikinėse koncertų salėse yra gausybė techninių elementų – tai ir garso kolonėlės, apšvietimo bei vėdinimo įranga. Dažniausiai stengiamasi paslėpti įvairios technikos, kolonėlių, apšvietimo, vėdinimo įrangos, elementus nuo žiūrovų akių, kad neblaškytų ir nenukreiptų dėmesio nuo to, kas vyksta scenoje. Kitais atvejais jie gali tapti koncertų salės įvaizdžio dalimi, ypač, jeigu sudėtinga būtų juos paslėpti.

‎‎Pakankamai sudėtingos konfigūracijos LVSO salei Vilniuje sienų apdailos plokštės buvo sudėliotos taip, kad atitiktų akustinį modelį ir jas išdėstant pavyko suformuoti linijų grafiką, panašią į lietuviškus etninius motyvus. Taip pat pavyko užmaskuoti esamą gan komplikuotą pačios salės konfigūraciją, paslėpti arba išryškinti tai, kas norėta. Tam panaudotos Suomijoje pagal architektų pateiktus matmenis pagamintos natūraliu ąžuolo lukštu dengtos gipso plokštės, vietoje buvo sumontuotos dėlionės principu.

Etniniai motyvai, primenantys runas LVSO salės interjere – akį traukiantis akcentas salei suteikia išskirtinį identitetą. Tai ir kiti architektų preciziškai išieškoti sprendimai sulaukė ir tarptautinio pripažinimo – prestižiniame dizaino konkurse „A’ Design Award & Competition“ salės interjeras įvertintas sidabru 2023–2024 m. interjero ir parodų erdvių kategorijoje.