ARCHBOOK RĖMĖJAI:
ARCHBOOK RĖMĖJAI:

Kauno rotušės rekonstrukcija

Kauno rotušės rekonstrukcija

Objektas:

Kauno Rotušes rekonstrukcija

Vieta:

Kaunas

Architektai:

„Processoffice“

Komanda:

Pastato archtiektai: Vytautas Biekša, Adelė Dovydavičiūtė, Loreta Janušaitienė, Aistė Galaunytė, Justinas Malinauskas, Justina Stefanovič, Viktorija Rimkutė. Ekspozicijos architektai: Adelė Dovydavičiūtė, Rokas Kilčiauskas, Akvilė Girdenė, Aistė Galaunytė, Dovilė Van Haeperen, Marius Kanevičius, Vytautas Biekša, Eglė Šuminskaitė, Rasa Chmieliauskaitė, Valdas Razma, Andrius Ropolas

Nuotraukos:

Norbert Tukaj

Metai:

2024

Būsena:

Įgyvendintas projektas

Kauno rotušės rekonstrukcija: architektūrinė transformacija

Kauno rotušės rekonstrukcijos projektas siekia istorinį pastatą paversti šiuolaikiška, funkcionalia muziejaus erdve, išlaikant ir pabrėžiant jo autentišką architektūrą. Pastatas, kurio istorija siekia 1542 metus, laikui bėgant buvo kelis kartus rekonstruotas, o paskutinė didžioji renovacija įvyko 1973 m. Šiame projekte siekta ne tik pritaikyti pastatą muziejinei veiklai, bet ir sukurti harmoningą sąsają tarp istorijos ir modernumo, jautriai įsiliejant į esamas erdves bei papildant jas naujais architektūriniais sprendimais.

Architektūriniai sprendimai

Projektuojant rekonstrukciją buvo remtasi „sluoksniavimo” principu – istoriniai elementai buvo saugomi ir remontuojami, o naujosios dalys aiškiai atskiriamos, taip sukuriant dialogą tarp seno ir naujo. Didžiausi pokyčiai įgyvendinti pirmame aukšte, rūsyje ir pastogėje, siekiant pagerinti pastato funkcionalumą ir lankytojų srautų valdymą.

  • Pirmame aukšte buvo perplanuotos erdvės, įrengta kavinė, edukacinės patalpos ir naujos ekspozicijų erdvės, praplečiant viešąsias zonas.
  • Rūsyje atlikta mūro skliautų tvarkyba, pašalinant susikaupusius nešvarumus ir druskas, bei demontavus nevertingas pertvaras išryškinama autentiška pastato struktūra.
  • Pastogė, anksčiau nenaudota, tapo modernia ekspozicijų erdve, kurioje sukurtas stiklo ir plieno paviljonas, vizualiai atsiskiriantis nuo senųjų medinių konstrukcijų, bet kartu leidžiantis jas išryškinti ir eksponuoti.

Svarbus architektūrinis elementas – nauji vertikalūs ryšiai. Vienas iš jų – naujoji vario apdailos laiptinė, kuri veda į pastogės paviljoną. Laiptinė suprojektuota kaip skulptūriškas objektas, kuris ne tik atitinka ergonominius reikalavimus, bet ir tampa aiškiu šiuolaikinio sluoksnio ženklu.

Pastogės paviljonas – moderni erdvė istoriniame kontekste

Pastogės transformacija yra viena ryškiausių rekonstrukcijos architektūrinių intervencijų. Išlikę XVIII a. mediniai gegnių ir santvarų konstrukcijos buvo integruotos į naująją erdvę, paliekant jas matomas kaip ekspozicinį elementą. Siekiant apsaugoti šias vertingas istorines struktūras ir užtikrinti tinkamas sąlygas ekspozicijoms, buvo įrengtas paviljonas.

Pastogės stiklo ir plieno paviljonas suprojektuotas kaip dvi „plūduriuojančios“ plokštumos – grindys ir lubos, kurios atrodo tarsi kabėtų ore. Grindys sukonstruotos iš nerūdijančio plieno sijų, kurios įtvirtintos tarp dviejų esamų kaminų, bokšto sienos ir naujos metalinės santvaros. Lubų konstrukciją sudaro nerūdijančio plieno sijos, sukuriančios kesoninį struktūros efektą, kuris vizualiai atkartoja istorinius elementus ir tuo pačiu tarnauja kaip pagrindas pakabintoms paviljono stiklo sienoms.

Paviljono berėmio stiklo konstrukcijos kabinamos nuo kesoninės lubų struktūros, leidžiančios sukurti maksimalų skaidrumo efektą. Po paviljonu esantis pusaukštis buvo pritaikytas visoms inžinerinėms sistemoms – ventiliacijai, elektros instaliacijoms ir klimato kontrolei, taip užtikrinant švarią ir estetiškai vientisą erdvę lankytojams.

Medžiagos ir technologijos

Rekonstrukcijoje naudotos autentiškas ir modernias architektūrines medžiagas jungiančios technologijos. Remontuojant pastato autentiškas dalis, buvo sutvarkytos medinės lubos, durys, sienų apdailos elementai, laiptų pakopos, išvalyti ir išsaugoti rūsio mūriniai skliautai. Naujieji architektūriniai elementai, tokie kaip pastogės paviljonas, įgyvendinti naudojant nerūdijančio plieno ir stiklo konstrukcijas, leidžiančias sukurti lengvumo pojūtį ir maksimaliai eksponuoti istorines detales.

Vario apdaila, įkvėpta istorinių pastato šviestuvų, buvo naudojama laiptinei, naujiems vidaus tūriams ir interjero detalėms, išryškinant šiuolaikinės architektūros sluoksnį. Be to, į pastato struktūrą integruoti modernūs inžineriniai sprendimai – ventiliacijos, klimato kontrolės ir apšvietimo sistemos, užtikrinantys tinkamas sąlygas muziejinei veiklai.

Architektūrinė vizija

Kauno rotušės rekonstrukcija – tai sąmoninga istorijos ir šiuolaikinės architektūros sintezė. Projektas ne tik atkuria ir saugo pastato paveldą, bet ir suteikia jam naują funkcionalumą, leidžiantį veikti kaip dinamiškai, įvairioms lankytojų grupėms pritaikytai muziejinei erdvei. Aiškiai atskirtas naujasis sluoksnis, jautrus požiūris į paveldą ir šiuolaikinių technologijų integracija užtikrina, kad Kauno rotušė ir toliau liks reikšmingu miesto simboliu, harmoningai įsiliejančiu į dabartinį urbanistinį kontekstą.

Kauno rotušės projekto PV ir tvarkybos autorė: arch. Loreta Janušaitienė.

Pritaikyti sprendimai
laufen

Kauno rotušės san. mazgams projekto autoriai parinko matinės juodos spalvos santechninę keramiką, kuri suteikia solidumo, didingumo įspūdį. Šios spalvos LAUFEN gaminių priežiūra yra tokia pati, kaip ir įprastų baltos spalvos įrenginių – tai praktiškas, higieniškas, patvarus ir ilgaamžis sprendimas.

„Kartell • LAUFEN“ italų dizainerio Roberto Palomba kolekcijos elegantiškų proporcijų pakabinami unitazai neturi vandens paskirstymo antbriaunio („Rimless“ technologija), tad priežiūra yra daug paprastesnė.

„Sonar“ – subtilaus grakštumo praustumas, sukurtas garsios ispanų dizanerės Patricia Urquiola. Jis gaminamas iš LAUFEN sukurtos ir patentuotos keramikos „SaphirKeramik“, leidžiančios gaminti itin plonų, tačiau tvirtų sienelių praustuvus. Ypatingas praustuvo elementas – keraminis nuotako dangtelis, atkartojantis paties praustuvo formą. Įprastai „Sonar“ kolekcija nesiūlo matinės juodos apdailos dėl specifinės prastuvų formos, tačiau specialiai šiam projektui LAUFEN gamyklos Austrijoje specialistai priėmė iššūkį ir pagamino „Sonar“ praustuvus su matine juoda glazūra.

Daugiau „Laufen“ sprendimų.