• ruukki
  • tikkurila
  • ruukki
  • tikkurila

Apie jautrumą architektūroje

2021 lapkričio 10 d.
Atokvėpio kambarys (Fleinvær, Norvegija, 2017). © Rintala Eggertsson Architects
Atokvėpio kambarys (Fleinvær, Norvegija, 2017). © Rintala Eggertsson Architects

Kitą savaitę mūsų laukia suomio architekto, Norvegijos mokslo ir technologijos universiteto prof. Sami Juhani Rintala paskaita, kurioje jis kels ir ieškos atsakymų į klausimus:  kaip parinkti medžiagas architektūros labui? Kaip parinkti medžiagas žmonių gerovei? Kaip jas derinti gamtos labui? Ir kaip parinkti architektūros raišką, kad ji geriausiai atskleistų medžiagas, jų savybes ir pranašumus?

Klausimai labai svarbūs kiekvienam architektui. Jie tarsi kviečia sustoti ir apmąstyti: „Kodėl taip, o ne kitaip? Ar tai – tinkamiausia šiai vietai, šiam žmogui?“

Bet kas stovi už šių klausimų ir profesoriaus vardo? Kokią kūrybą reprezentuoja pats S. Rintala? Prieš daugiau nei 10 metų jis buvo trumpam šmėstelėjęs lietuvių akiratyje (žurnale „Naujas namas“ publikuoti keli jo darbai), tačiau neįsirėžė mūsų architektų atmintin. Kita vertus, jaunoji karta gali būti ir negirdėjusi apie šį kūrėją – jis ne R. Koolhaas‘as, B. Ingels‘as ar visa plejada pasaulinio garso architektų, savo vardą pavertusių prekės ženklu. Gal todėl neseniai sušmėžavus jauno architekto sukurta plūduriuojanti Ženevos ežere pirtelė pasirodė gaivus paprastumo ir subtilumo gūsis architektūroje? Tačiau S. Rintala su kolegomis šią idėją sukūrė ir įgyvendino dar 2002 m. – veik prieš 20 metų!

Tuo maloniau žinoti, kad ir tylūs darbai sulaukia pripažinimo – jo kartu su kolega Dagur‘u Eggertsson‘u (nuo 2008 m. – ir Vibeke Jenssen‘u) vadovaujamas architektų biuras „Rintala Eggertsson Architects“ kuria ir realizuoja objektus visame pasaulyje: pradedant Norvegija, kurioje gyvena ir dirba, baigiant tokiais nutolusiais kraštais kaip Pietų Korėja, Japonija ar Tailandas.

Gamtos stichijų namas (Anyang‘o kurortas, Pietų Korėja, 2006). © Rintala Eggertsson Architects
Gamtos stichijų namas (Anyang‘o kurortas, Pietų Korėja, 2006). © Rintala Eggertsson Architects
Plūduriuojanti pirtis (Norway, Hardangerfjorden, 2002). © Rintala Eggertsson Architects
Plūduriuojanti pirtis (Norway, Hardangerfjorden, 2002). © Rintala Eggertsson Architects

Jų konceptualūs darbai pasižymi išskirtiniu subtilumu ir jautrumu vietai – tarsi suaugę su ja, tarsi būtų ten stovėję šimtus metų. Žinant, kad S. Rintala, D. Eggertsson‘as ir V. Jenssen‘as buvo fenomenologijos architektūroje flagmano Juhani Pallasmaa studentais, tai nestebina. J. Pallasmaa knyga „Odos akys“ tapo pasauliniu architektūros bestseleriu, yra įtraukta į dažnos architektūros mokyklos programą. Jis kviečia architektus visa esybe, visais savo pojūčiais pajusti medžiagą, įsijausti į vietą… Tik taip gali gimti tikrieji šedevrai, verti išlikimo.

Ne vienas gabus architektas yra ir Lietuvoje. Tik retas kuris jų pasižymi ir jautrumu. Tačiau jei talentas – prigimties dalykas, empatiją, jautrumą vietovei ir žmogui galima išugdyti. Tik reikia sužinoti, kaip.

Apie tai ir kviečiame išgirsti S. Rintala paskaitoje anglų k. „How to choose materials for the benefit of architecture?“ lapkričio 17 d. 11 val. (registracija: http://arch-akva.lt/straipsniai/paskaitu-ciklo-materija-kaip-kurybinis-instrumentas-architekturoje-4-dalis/)

Renginys yra nuotolinių paskaitų ciklo „Materija kaip kūrybinis instrumentas architektūroje“ dalis.

Organizatorius: Architektūros kokybės vystymo asociacija.

Partneris: žurnalas „Statyba ir architektūra“

Tekstą parengė: Aida Štelbienė

Ciklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Komentarai

statyba ir architektura
archicad