Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos pertvarkos kūrybines dirbtuves organizuos Lietuvos architektų sąjunga, laimėjusi „Vilniaus Connect“ projektą įgyvendinančių „Lietuvos geležinkelių“ viešąjį pirkimą. Be architektų, urbanistų ir kitų sričių ekspertų, į kūrybines dirbtuves planuojama įtraukti ir bendruomenių atstovus.
Šių metų rudenį startuosiančių tarptautinių architektūrinių-urbanistinių kūrybinių dirbtuvių tikslas – išsirinkti geriausias teritorijos pertvarkos idėjas Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos projektui „Vilnius Connect“. Pagal dirbtuvių rezultatus bus suformuotos rekomendacijas vientisam teritorijos vystymui ir pateiktos užduotys tolesniems architektūriniams konkursams ir teritorijos pertvarkai.
Pasak „Lietuvos geležinkelių“ Turto valdymo paslaugų centro Strategijos ir veiklos vystymo skyriaus vadovės Julijos Abromavičienės, „Vilnius Connect“ projektas ne tik iš esmės transformuos sostinės miesto vartų įvaizdį, bet ir reikšmingai pagerins žmonių mobilumą viešuoju transportu, transformuos esamas gamybines erdves į viešą infrastruktūrą, kurios dėmesio centre bus žmonių poreikiai.
„Džiugu, kad dauguma vienbalsiai pritaria, jog Stoties rajonas ir mūsų teritorija turi keistis. Šiuo metu jokių konkrečių sprendimų dėl teritorijos vystymo nėra priimta. Kokie konkretūs pokyčiai turi būti įgyvendinti – kviečiame nuspręsti kartu diskutuodami ir ieškodami bendro kompromiso. Planuojamas pokytis yra reikšmingas ne tik arčiausiai teritorijos gyvenančioms bendruomenėms, tačiau ir gerokai platesnei auditorijai, apimančiai Vilnių ir jo regioną, todėl svarbus visų suinteresuotų pusių konstruktyvus įsitraukimas bei dialogas“, – sakė J. Abromavičienė.
Architektų sąjungos pirmininkės Rūtos Leitanaitės teigimu, tarptautinės kūrybinės dirbtuvės – puikus formatas pasitelkiant profesionalus ir suinteresuotas grupes, siekiant išsiaiškinti, kaip teritorijoje „veiktų“ ar „neveiktų“ skirtingi scenarijai, kurios architektūrinės, urbanistinės idėjos šiai teritorijai tiktų, o kurių – geriau atsisakyti.
„Labai svarbu, kad tokia didelė ir reikšminga sostinei ir visai valstybei teritorija planuojama taip atsakingai. Sveikiname „Lietuvos geležinkelių“ ambiciją šį projektą padaryti pavyzdžiu ir kitų panašių teritorijų vystymui: į dialogą kuo anksčiau įtraukti kuo daugiau suinteresuotų grupių, išgirsti įvairius lūkesčius ir, su profesionalių architektų, urbanistų pagalba, išsirinkti tinkamiausią plėtros scenarijų, kuris vėliau būtų detalizuojamas architektūrinių konkursų būdu“, – teigė R. Leitanaitė.
Numatoma, jog architektūrinių kūrybinių dirbtuvių metu dirbs kelios komandos, susidedančios ne mažiau kaip iš 4 žmonių, iš kurių vienas privalės būti urbanistikos arba architektūros specialistas, kitas – susisiekimo srities specialistas. Darbus vertinanti komisija bus sudaryta iš ne mažiau kaip 5 ekspertų.
„Vilnius Connect“ projekto įgyvendinimo metu ketinama pertvarkyti Vilniaus geležinkelio stoties teritoriją ir joje įkurti modernų daugiafunkcį mobilumo, verslo ir laisvalaikio centrą, bus išplėstos pėsčiųjų ir žaliosios erdvės.
Numatoma, jog „Vilnius Connect“ projektas duos teigiamą naudą ne tik Vilniaus miestui. Įvairių transporto rūšių integracija vienoje vietoje gerins susisiekimą tarp Vilniaus, aplinkinių rajonų ir regionų, skatins darnų regionų vystymąsi. Taip pat sudarys erdvę kurti naujas darbo vietas, pritraukti investicijas, atsiras galimybės plėtoti su susisiekimu susijusias paslaugas dažnai keliaujantiems, vystyti turizmą ir kitas paslaugas. Tam reikšmingą impulsą duos ir planuojama įrengti europinė „Rail Baltica“ vėžė.
Įvairias transporto rūšis apjungiantis „Vilnius Connect“ centras atitiks Berlyno, Frankfurto, Vienos geležinkelio stočių koncepciją, kai vienoje vietoje galima gauti platų paslaugų spektrą – maitinimą, apsistojimą, biuro nuomą. Vilniaus geležinkelio stotis 2018 m. sulaukė 2,4 mln. keleivių.
„Lietuvos geležinkelių“ inf.