Blog

Trakų autobusų stoties statybos: proga atsinaujinti ar paveldo naikinimas?

Projekto vizual.

Ne per seniausiai aktyvūs trakiškiai sukilo prieš „Žalgirio“ irklavimo bazės Trakuose rekonstrukciją. Vietiniai gyventojai baiminosi, kad dėl verslininkų užmojų jiems Trakų ežero pakrantė taps nebepasiekiama. Šiomis dienomis platinama peticija, kurios autoriai bando apginti istorinį Trakų paveldą: jie pasisako prieš „brutalią verslo plėtrą nekilnojamųjų kultūros paveldo vertybių sąskaita“, t. y. prieš drauge su autobusų stoties rekonstrukcija suplanuotas didelio prekybos centro statybas Trakų istorinio miesto teritorijoje.

Trakų rajono savivaldybė autobusų stoties projektą lygina su teatru: esą šis prasideda nuo rūbinės, o miestas – nuo savos autobusų stoties.  Ir pripažino, kad savivaldybė jai rekonstruoti neranda lėšų.

Akivaizdu, ne vieną dešimtmetį akis badanti, fiziškai ir moraliai nugyventa Trakų stotis ir jos aplinka nė iš tolo neprimena tokios, kuri derėtų prie turistų gausiai lankomo kurorto vaizdo. Verslininkai pasiryžę šią situaciją pakeisti, žinoma, ne labdaringai. Jų planuose – nauja autobusų stotis su inžineriniais statiniais, prekybos centras, autobusų stovėjimo aikštelė. Investicijos į projektą siektų 2,5 mln. eurų.

Trakų senamiesčio ribų kaita.

Investuotojas pažadėjo sukurti 50 naujų darbo vietų, įrengti papildomas 72 automobilių stovėjimo vietas, kuriomis naudotųsi miestiečiai ir svečiai. Be to, į rajono biudžetą įplauktų mokesčiai už žemę ir nekilnojamąjį turtą. Numatyta, kad investuotojas suteiktų 100 tūkst. eurų paramą infrastruktūros plėtrai.

Jeigu būtų įgyvendinti investuotojo planai, Trakai pagaliau turėtų šiuolaikišką stotį, kuri atitiktų modernius reikalavimus. Stoties kompleksas darniai susijungtų su būsimuoju trijų gatvių (Vilniaus, Gedimino ir Aukštadvario) rekonstrukcijos projektu, vizualiai derėtų su prieš kelerius metus rekonstruotu turgumi, projektą gyrė savivaldybė.

Peticijos autorių teigimu, suvokdami grėsmę Trakų paveldo išlikimui jie negali pritarti bendrovės „Trastas“ inicijuotų ir finansuotų miesto bendrojo ir teritorijos Vytauto gatvėje detaliojo planų korektūros sprendiniams, kuriais sumažinamos kultūros vertybės – Trakų senamiesčio – pietinės ribos, kas prieštarauja esminėms istorinio Trakų miesto, kaip vieno iš Lietuvos valstybingumo centrų, apsaugos principams.

Šių specialiųjų planų korektūrose Vytauto g. 90 sklype numatytos didelio masto komercinės ir susisiekimo bei inžinerinių komunikacijų statybos, kurių metu atsiras nauja autobusų stotis su didelio ploto prekybos centru. Viešai pristatytuose projektiniuose pasiūlymuose numatytos prekybos centro apimtys viršija 2000 kv. m.

Peticijos autoriai pabrėžė ir tai, kad Trakai ir jų apylinkės – unikalus reiškinys ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, kur nedidelėje teritorijoje susitelkę daugybė retų gamtos ir kultūros paveldo objektų, o pati vietovė saugoma dėl miniatiūrinio savo mastelio.

Tuo tarpu bendrovės „Trastas“ planuojamos statybos yra svetimos šiai trapiai, subtiliai teritorijai, reikalaujančiai specifinių sprendimų, pritaikytų prie Trakų gamtos bei miesto statybos tradicijų.

Parašykite komentarą

Komentarai

  1. krzysztof.narkiewicz57 2017-02-21 - 14:33

    Labai džiugu, kad Trakuose yra aktyvių trakiškių, norinčių išsaugoti paveldą. Tik ar šioje miesto dalyje to paveldo aplamai yra? Trakų autobusų stotis sovietinės architektūros, o toliau už jos į miesto pusę mokykla ir daugiabučių namų kvartalas. Tai kokį paveldą nori apsaugoti aktyvūs trakiškiai? Prieš kurį laiką Trakų spaudoje buvo atlikta apklausa ir jeigu neklystų apie 80 % apklaustųjų pasisakė už šį projektą. Tai kam gi atstovauja „aktyvūs trakiškiai“ ?